Margareta Larssons bil är från 2019. Glastaket höll bara till 2022 och kostar nu 21 660 kronor att laga.

Nästa artikel
Spricka i glastaket kan stå bilägaren dyrt
Reportage

Spricka i glastaket kan stå bilägaren dyrt

Publicerad 8 maj 2023 (uppdaterad 30 juni 2023)

Margareta Larssons bil är från 2019. Glastaket höll bara till 2022 och kostar nu 21 660 kronor att laga.

Glastaket på Volkswagen Golf kan spricka av sig själv – konstruktionsfel hävdar en glasexpert. Men varken försäkringsbolag, återförsäljare eller importör vill ta ansvar.
Det här är en upplåst Premium-artikel

Den här artikeln är exklusiv för Premium-medlemmar och tidningsprenumeranter på Vi Bilägare, men den är tillfälligt upplåst för att alla ska kunna läsa. Vi Bilägare storsatsar för att ge våra läsare tillgång till tester, reportage och inspiration i digital form.

Det är enkelt och smidigt att bli Premium-medlem – klicka här för att komma igång och få tillgång direkt!

Margareta Larsson i Borås köpte en lätt begagnad Volkswagen Golf sommaren 2021. I mars förra året upptäckte Margaretas man en spricka i bilens glastak. Han visade upp skadan för en säljare på företaget som sålt bilen, Toveks Bil i Borås. Men säljaren uppfattade inte det hela som en reklamation. Det var först i oktober, när ytterligare en spricka i glastaket upptäcktes, på samma ställe fast på andra sidan, som en reklamation gjordes. Då var det så dags.

Enligt Konsumentverket bör reklamation göras inom skälig tid från att skadan har upptäckts. Med det avses inom två månader. Att reklamera skriftligt gör att det är lätt att få bekräftelse på att reklamationen är mottagen. 

Margareta Larsson fick ett erbjudande med viss rabatt för att åtgärda skadan på Toveks Bil. Summan att betala skulle bli 21 660 kronor. Väldigt dyrt, ansåg hon. 

– Det är inte något stenskott och jag har inte vållat skadan. Jag vill inte betala för något som är ett produktionsfel. Jag köpte en nästan ny bil för att jag trodde att man skulle slippa problem. Att det skulle bli så dyrt med glasskador kunde jag aldrig tro och jag kommer aldrig att köpa en sådan bil igen, säger Margareta Larsson. 

»Konstruktionen är för klen, det finns inte tillräcklig plats mellan kaross och glastak.«

Glastak som spricker – men det täcker väl försäkringen? Nej, glöm det. Flera försäkringsbolag har undantag från detta. Så är det för Folksam, där Margareta Larsson är kund. 

– Jag ringde till mitt försäkringsbolag och fick veta att glasförsäkringen inte täcker glastak och att försäkringen inte gäller för tillverkningsfel, säger hon. 

Bilfirman som sålde bilen vill inte heller ta ansvar för skadan på glastaket. 

– Garantin hade gått ut och reklamationen kom in för sent. Då är det inget vi kan göra, säger Mikael Jönsson, försäljningschef på Toveks Bil i Borås. 

Verkstadschefen på Toveks Bil, Gustav Händén, duckar frågan om hur sprickorna kan ha uppkommit. 

– Vi spekulerar inte i det, säger han. 

I mejl framkommer dock att Toveks anser att skadan uppkommit genom yttre påverkan. 

Åsikterna går isär huruvida sprickorna, en på vardera sida av glastaket, uppstått genom yttre påverkan eller fabrikationsfel.

Men det stämmer inte, menar Christer Svensson, platschef på Ryds bilglas i Borås.

– Efter att ha besiktat skadan kan jag med hundraprocentig säkerhet säga att de två identiska skadorna är ett solklart fabrikationsfel. I och med att det inte finns några stenskott över huvud taget är detta självsprickor. Min åsikt är att rutan limmats i fabrik och när bilen körts har det spruckit för att karossen rört sig, säger Christer Svensson och konstaterar:

– Det här beror på att konstruktionen är för klen, det finns inte tillräcklig plats mellan kaross och glastak. 

Han underkänner Toveks bedömning om att det handlar om yttre påverkan av till exempel stenskott. 

– Nej, då skulle det inte vara identiska sprickor rakt av. Det här är ett konstruktionsfel.

Samma åsikt har även en annan verkstad i Borås, Tebrings Bil och Motor. ”Vi har samma åsikt som Ryds Bilglas”, skriver man i en kommentar.

Volkswagen vill inte alls kommentera påståendena om att det handlar om ett fabriksfel. Marcus Thomasfolk, kommunikationschef på Volkswagen Sverige, säger i stället:  

– Rent generellt kan vi säga att detta inte är en vanligt förekommande skada men vi beklagar förstås att kunden råkat ut för detta oavsett orsak.

Det här är en upplåst Premium-artikel

Den här artikeln är exklusiv för Premium-medlemmar och tidningsprenumeranter på Vi Bilägare, men den är tillfälligt upplåst för att alla ska kunna läsa. Vi Bilägare storsatsar för att ge våra läsare tillgång till tester, reportage och inspiration i digital form.

Det är enkelt och smidigt att bli Premium-medlem – klicka här för att komma igång och få tillgång direkt!

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (10)

  • 23 juli 2023 hx30 skrev: Undrar om hon är…
  • 15 maj 2023 Har nog bara haft taklucka…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.