Tusentals järnvägsövergångar i Sverige saknar fortfarande bommar och varningssystem.

Nästa artikel
Trots regeringsuppdraget: Tusentals farliga järnvägsövergångar kvar i Sverige
Nyheter

Trots regeringsuppdraget: Tusentals farliga järnvägsövergångar kvar i Sverige

Publicerad 15 mars 2023 (uppdaterad 15 mars 2023)

Tusentals järnvägsövergångar i Sverige saknar fortfarande bommar och varningssystem.

Fyra personer omkom vid obevakade järnvägsövergångar förra året.

Över hälften av Sveriges 6 500 järnvägskorsningar är fortfarande obevakade, och saknar därmed både bommar och varningssignaler. Det skriver riksförbundet M Sverige.

År 2019 gav regeringen Trafikverket i uppdrag att öka säkerheten vid järnvägsövergångarna, efter att allvarliga säkerhetsbrister hade uppmärksammats. Men sedan dess har bara ett hundratal av landets 3 500 obevakade så kallade plankorsningar blivit åtgärdade.

– Obevakade järnvägsövergångar är en kvarleva från en tid då tågen gick långsamt och lät högt. Trots att tågen har utvecklats till att bli allt tystare och snabbare med längre bromssträckor, finns fortfarande tusentals obevakade och livsfarliga järnvägsövergångar kvar, säger Tony Gunnarsson, sakkunnig trafiksäkerhet på M Sverige i ett pressmeddelande.

Skördar liv

Under 2022 inträffade 20 allvarliga olyckor vid järnvägsövergångar i Sverige, enligt statistik från Trafikverket. Fyra av dem hade dödlig utgång, av vilka samtliga inträffade vid övervakade korsningar.

Trafikverket har identifierat 180 järnvägsövergångar som särskilt farliga, bland annat baserat på hur mycket trafik som passerar. 19 av dessa åtgärdades under 2022. Samtliga av de 180 prioriterade övergångarna väntas vara åtgärdade tidigast år 2029.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (11)

  • 16 mars 2023 L. Mäkinen skrev: Lobocut,…
  • 16 mars 2023 Grosser skrev: Trafikverket…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.