Är man testbil så är man. Då får man finna sig i att hugga i lite extra när det behövs.

Nästa artikel
Första etappstoppet: Så klarar sig nya långtestbilarna
Långtest

Första etappstoppet: Så klarar sig nya långtestbilarna

Publicerad 22 mars 2023

Är man testbil så är man. Då får man finna sig i att hugga i lite extra när det behövs.

Både gamla och nya testbilar har ryckt in i tidningens tjänst sista tiden. Milen rullar in. Bränslekampen mellan bensin, diesel och hybrid är otroligt jämn medan vår elbil har ett litet problem till oväntat stor kostnad.

Den första etappen för årets långtestbilar är över och det är dags för bilarna att gå vidare till nästa värdfamilj. 

I inledningen av teståret sker det alltid febril aktivitet bakom kulisserna. Utöver vanliga nybilstester, reportage och provkörningar pågår det som ska mynna ut i de vinterdäckstester som ska publiceras senare i höst. Det är en stor apparat och vår fordonsflotta har fått hjälpa till.  

Den största insatsen kommer från vår lite äldre Seat Leon ST e-Hybrid. Den har haft äran att köra in alla testdäck: 50 mil per dubbset, 20 mil för de dubbfria. Laddhybridtekniken har sett till att det varit snåla mil. Även på 50-milaturerna drar den spanska kombibilen mellan 4,8 och 5,0 l/100 km.

Uppdraget att transportera vinterdäcken till testanläggningen i barrskogen mellan Älvsbyn och Arvidsjaur gick till dragvilliga Mazda CX-60 PHEV. Vår fyrhjulsdrivna japan ska ju klara av 2,5 ton på kroken så 80 stycken däck utan fälgar var en smal sak.

Skoda Fabia och Mercedes T180d såg till att testchaufförerna tog sig tryggt och säkert till Norrbottens inland och hem igen. Båda uppvisade hög långfärdskomfort för sin bilklass.

Allt detta har fått snurr på räkneverken. Trots att dessa rader skrivs i slutet av februari har två av våra vita springare redan tangerat 1 000-milastrecket. Än så länge har vi inte behövt stifta bekantskap med service/verkstad utöver några mindre malörer. Fast dessa kan vara nog så irriterande. Och kostsamma.

En gummibandsögla till Kias fragila insynsskydd har redan tackat för sig. Eftersom det handlar om ”yttre påverkan” (så klart, vi rör ju vid hatthyllan när vi packar bagaget) gäller ej garantin utan vi föreslås köpa ett nytt tygstycke som reservdel. Pris: nästan 7 000 kronor!

Köper Kia sina hatthyllor hos de fina modehusen i Paris? Vi tog fram nål och tråd i stället.

Långteststallet 2023

Årgång 2023 innehåller en bred motorpalett: el, laddhybrid, hybrid, bensin och diesel. Vår elbil Kia Niro EV har hittills visat sig ovanligt effektiv i vinterkylan. Vi är vana att se betydligt högre aptit på elektroner under vintermånaderna. Dock har Niro blivit flitigt matad med hemmaladdning via trefas och behovet av att toppfylla batteriet till 100 procent har varit lågt – två beteenden som ser till att inte få så stora laddförluster som annars är brukligt vid kyla. Summerar vi både el- och laddutgifter har Niro kostat 7,26 kronor per mil i drivmedel. Däremot står Niro för årets enda verkstadsbesök sedan p-sensorerna strulade redan vid leveransen.

Kampen om snålaste ”fossilbil” är jämn. Just nu leder Skoda Fabia med 5,71 l/100 km, strax före dieseldrivna Mercedes T-klass (5,94) och hybriden Toyota Corolla Cross (5,97). Dieselbränslet gör dock att Mercedes är klart dyrast per mil i den trion. Mazda CX-60 har mest kört långa sträckor med förhållandevis låg andel elkörning och har den högsta driftskostnaden.

För jämförelsens skull har vi jämkat bort all körning med släp, takbox och på autobahn från uträkningen av snittförbrukning och driftskostnader.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (3)

  • 22 mars 2023 ViB räknar fram ett…
  • 22 mars 2023 Masterplanner skrev: Hur kan…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.