Nästa artikel
Världens största elbilstest, Ford F-150 Lightning och BMW 2-serie
Podcast

Världens största elbilstest, Ford F-150 Lightning och BMW 2-serie

Publicerad 17 februari 2023 (uppdaterad 21 februari 2023)
Avsnitt 304. Ford har varit på turné för att visa upp sin eldrivna jättepickis F-150 Lightning och vi fick chans att provköra. Vi har också kört BMW 2-serie Active Tourer som laddhybrid. Den visar sig vara en rymlig familjebil som trots sina drag av minibuss lyckas bjuda på en hel del BMW-känsla. I det norska räckviddstestet ElPrix kör man elbilar tills batteriet tar slut och bilen stannar. Vi deltog i årets evenemang bakom ratten i en Kia Niro EV och träffade en sköldpadda.

Tryck på play och lyssna på Vi Bilägares podcast. Medverkande: Anders Helgesson, Klas Skarin, Nils Svärd och Tommy Wahlström.


Elbilstillverkarna klarar inte att hänga med när Tesla sänker priserna. Härom veckan sänkte Tesla priset på Model 3 och Model Y med upp till 120 000 kronor på vissa versioner.

Flera tillverkare har låtit meddela att man inte kommer att följa med och inleda priskrig, ofta med motiveringen att deras produkter är så bra att det inte behövs. Nils Svärd har en annan teori:

– Tesla gör det här för att de kan! De har byggt ut produktionskapaciteten med anläggningar i Kina och Europa. Enorm produktonskapacitet att fylla. Dessutom ett stort lager osålda bilar i USA. Tesla har också slipat på sina bilar för att göra dem enklare och billigare att bygga. Det arbetet skördar man frukterna av nu.

– Däremot tycker jag det är en förolämpning mot Teslas kunder när man sänker priset med 120 000 kr. Det drar ju undan mattan för de som nyss köpt. Det är orimligt att göra en sån sänkning, säger Nils.

Enligt honom kommer detta bli Teslas stora konkurrensmedel i framtiden, att de kan bygga bilarna så mycket billigare än andra. Volvo tillhör däremot de tillverkare som dras med höga kostnader för sin elbilsproduktion. 

– Volvo har skrämmande låga vinstmarginaler, åtta procent var de nere på 2022. Deras vanliga bilar hade en marginal på 29 procent som ju istället är ovanligt högt, säger Nils.

Han menar dock att bilköparna inte kan förvänta sig några större prissänkningar från elbilstillverkarna så länge komponentbristen håller i sig och bristen på bilar är stor.

Drygt 34 mil kom Vi Bilägares Tommy Wahlström som deltog i testet och körde Kia Niro EV. Det är drygt 25 procent kortare än den officiella räckvidden.

Räckviddstest på vintern

Elbilar tappar generellt runt 25 procent räckvidd vid vinterkörning jämfört med den deklarerade men varierar. Det visar ett stort räckviddstest i Norge där Vi Bilägare deltog.

Minst avvikelse hade kinesiska Maxus Euniq 6, den tappade tio procent. Störst avvikelse hade Toyota bZ4X som kom 36 procent kortare än deklarerat.

Toyota har hävdat att en del av förklaringen till den korta räckvidden på bZ4X är den stora reservkapaciteten, eller bufferten, i batteriet. Så hur långt kan man köra när räckviddsmätaren visar noll? Det visar sig att Toyota går längst i testet! 38,8 km extra!

– Toyota har inte ljugit men de tänker fel ibland. Det här är ett fruktansvärt resursslöseri! De har byggt ett stort batteri men sen får inte du använda hela kapaciteten, säger Nils.

– Men du har 100 000 mils garanti, kontrar Anders Helgesson.

– Då skulle jag vilja kunna förhandla bort en del av garantin och få längre räckvidd istället, svarar Nils.

Räckviddstestet körs även på sommaren. Lyssna på poddavsnittet där vi berättade mer om sommartestet här! 

Prenumerera med Apple Podcaster Prenumerera med Spotify Prenumerera med Google Podcasts

 

Ämnen i artikeln

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.