Nästa artikel
Räckviddstestet avgjort: Så klarar sig elbilarna på vintern
Nyheter

Räckviddstestet avgjort: Så klarar sig elbilarna på vintern

Publicerad 2 februari 2023 (uppdaterad 6 februari 2023)
Räckvidden i moderna elbilar kan bli upp till 36 procent kortare på vintern än på sommaren, visar ett nytt test från norska NAF.

Vinterns stora räckviddstest som anordnas av norska organisationen NAF är avgjort. Vinnare blev Tesla Model S som kom längre än alla andra elbilar i tidigare vintertester.

I testet har totalt 29 elbilar körts längs samma rutt. Skillnaden i räckvidd jämfört med den officiella siffran från WLTP-körcykeln är upp till 36 procent.

”Det är kul med rekord, men vi fick också rekord i räckviddstapp i dag”, säger Nils Sødal, senior kommunikationsrådgivare på NAF som körde kinesiska JAC i testet.

Det tidigare räckviddsrekordet var 52,1 mil och sattes av Tesla Model 3 Long Range. Det nya rekordet blev 53 mil, men då kunde batteriet ”bara” laddas till 98 procent så eventuellt kan räckvidden bli ännu längre med ett fulladdat batteri.

– Det är kul med rekord, men vi fick också rekord i räckviddstapp i dag, säger Nils Sødal, senior kommunikationsrådgivare på NAF.

Störst avvikelse mellan uppgiven och faktisk räckvidd hade Toyota bZ4X, som flera gånger tidigare fått kritik för sin korta räckvidd och som nu är under utredning hos Toyota. Den fyrhjulsdrivna versionen drogs tillbaka innan testet och deltog inte.

Drygt 34 mil kom Vi Bilägares Tommy Wahlström som deltog i testet och körde Kia Niro EV. Det är drygt 25 procent kortare än den officiella räckvidden.

Kinesiska Hongqi hade näst störst avvikelse, och den lyckades inte heller särskilt bra i sommartestet. Men nu deltog Hongqi också med en prototyp med större batteri och den klarade sig bättre.

Även Skoda och Mercedes får bakläxa när det gäller räckviddsavvikelse. Minst avvikelse hade Maxus Euniq 6 med drygt tio procent. Det är ovanligt lågt.

Temperaturen under testet låg på mellan fem och tio minusgrader enligt sajten Motor, men NAF uppger i sitt pressmeddelande ett temperaturspann på mellan noll grader och 19 minusgrader. Bilarna körs tills batteriet är tomt. Förarna får använda bromskraftregenerering och kör i bilens ekoläge. Adaptiv farthållare och liknande hjälpmedel används inte.

Så lång blir räckvidden på vintern
Bilmodell Officiell räckvidd, km Uppnådd räckvidd, km Skillnad
Tesla Model S 634 530 –16,40%
Tesla Model X Plaid 543 444 –18,23%
Nio ET7 580 434 –25,17%
BMW i4 eDrive40 565 434 –23,19%
BMW i7 xDrive60 595 424 –28,74%
Mercedes EQE 300 614 409 –33,39%
Byd Han 521 406 –22,07%
Nissan Ariya 2WD 533 400 –24,95%
Voyah Free 501 391 –21,96%
Hongqi E-HS9 prototyp120 kWh 515 389 –24,47%
Volkswagen ID.5 Pro 526 378 –28,14%
MG ZS Long Range 440 352 –20,00%
Kia EV6 GT 424 349 –17,69%
Hyundai Ioniq 5 4WD 454 345 –24,01%
Kia Niro EV 460 343 –25,43%
Skoda Enyaq Coupe RS 510 338 –33,73%
MG 4 425 338 –20,47%
Tesla Model Y 455 337 –25,93%
BMW iX1 428 337 –21,26%
Mercedes EQB 250 452 334 –26,11%
Toyota bZ4X 2WD 503 323 –35,79%
JAC e-JS4 433 323 –25,40%
Renault Mégane 428 318 –25,70%
Maxus Euniq 6 354 317 –10,45%
MG 5 380 313 –17,63%
Byd Atto 3 420 311 –25,95%
Volkswagen ID.Buzz 408 310 –24,02%
MG Marvel R 370 308 –16,76%
Hongqi E-HS9 465 303 –34,84%

Källa: NAF

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (93)

  • 10 december 2023 MC - s k LFP-batteriet är…
  • 10 december 2023 Såklart finns det fel på…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.