Nästa artikel
Rea hos Tesla, Jeep Avenger blev Årets Bil och årets vintertest
Podcast

Rea hos Tesla, Jeep Avenger blev Årets Bil och årets vintertest

Publicerad 20 januari 2023 (uppdaterad 30 januari 2023)
Avsnitt 302. Vad betyder det för resten av marknaden när Tesla sänker sina priser med upp mot 150 000 kr? Varför vann Jeep Avenger Årets Bil och röstade juryn rätt? Fem nya långtestbilar får sin första prövning i Funäsdalen men vilken är den bästa vinterbilen?

Tryck på play och lyssna på Vi Bilägares podcast. Medverkande: Anders Helgesson, Erik Rönnblom, Klas Skarin och Tommy Wahlström.


Tesla har sänkt priserna rejält för sina modeller. Men det är fortfarande betydligt dyrare att köra elbil än en konventionell avgasbil – åtminstone sett till inköpspriset. I nuläget tar det lång tid att köra in skillnaden. Vår långtest-Kia Niro kostar till exempel 575 000 kr vilket är mer än dubbelt så mycket som Skoda Fabia.

– Teslas prissänkning är bra för konsumenterna. Men det är fortfarande så att jag kan åka en bensindriven Skoda Fabia resten av livet och ändå komma undan billigare än med en elbil, säger Erik Rönnblom.

Anders Helgesson kallar prissänkningen för en ”panikåtgärd”.

– De gör det inte av välgörenhet utan för att de har lagret fullt av bilar. Jag gissar att Tesla har ungefär samma krav som andra biltillverkare, att en bilfabrik måste utnyttjas till ungefär 80–90 procent, annars är den inte lönsam. De måste hålla fabrikerna sysselsatta. Om folk inte köper bilarna måste man sänka priserna, säger han.

Toyotas nya storsatsning på batterieldrift imponerade inte på Årets Bil-juryn.

Vi pratar också om Årets Bil som togs hem av Jeep Avenger. Sist av alla finalister kom den helt nyutvecklade Toyota bZ4X.

– Det är lite beklämmande att den modernaste plattformen kommer sist i omröstningen. Alla andra bilar som kom före i omröstningen är faktiskt gamla grejer, säger Anders Helgesson.

Redaktionen är just nu ute på vintertest i Funäsdalen

– Ibland misslyckas vi och igår gick vi av med Mazda CX-60. Varför är det så att de här stora och fyrhjulsdrivna suvarna hamnar i diket?, undrar Tommy Wahlström.

Klas Skarin ger en förklaring:

– Det finns ett ”filter” i de stora suvarna som inte avslöjar var man befinner sig på vägen. De är stora, mjuka och bekväma. Det blir en helt annan sak än att köra en småbil som går mycket smidigare runt snöhögarna.


Vi Bilägares vintertest publiceras i februari både i tidningen och här på sajten.

Prenumerera med Apple Podcaster Prenumerera med Spotify Prenumerera med Google Podcasts

 

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (25)

  • 1 februari 2023 motorcykelentusiasten skrev:…
  • 1 februari 2023 L West skrev: Om hx30 skulle…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.