Nästa artikel
Tesla gör starkt år 2022 – men missar ambitiösa målet
Nyheter

Tesla gör starkt år 2022 – men missar ambitiösa målet

Publicerad 3 januari 2023 (uppdaterad 3 januari 2023)
Ambitionen var att öka den globala försäljningen med 50 procent, i förhållande mot 2021 års resultat. Trots en offensiv slutspurt och ett över lag ändå starkt år räckte resultatet inte helt till för att uppfylla målet.

Tesla gjorde ett starkt avslut under 2022 års sista kvartal, med en global försäljningssiffra motsvarande 405 278 fordon under denna period. Det var ändå sämre än vad den amerikanska elbilstillverkaren egentligen hoppats på att nå. Tillverkaren avslutade till och med året med en egen slutspurt, genom generöst rabatterade försäljningskampanjer riktade mot den amerikanska marknaden och delar av den europeiska marknaden.

I USA rörde det sig om att under december månad ge kraftiga rabatter på nya bilar och på vissa europeiska marknader lämnades erbjudande om fri el för motsvarande 1 000 mils körning till nybilskunder som beställde och fick sin nya Tesla innan 2022 var till ända.

Denna slutspurt räckte dock inte för att Tesla skulle klara att nå sitt mål: En 50-procentig försäljningsökning i förhållande mot år 2021. Sammanlagt sålde Tesla 1,31 miljoner fordon under hela 2022, vilket ”bara” innebar en 40-procentig ökning jämfört mot 2021. När 2022 år slutligen var till ända stod 34 000 fabriksnya Teslor kvar i väntan på leverans vidare ut i världen.

Tesla presenterar inte någon försäljningsstatistik region för region, men klart är att märkets två huvudsakliga världsmarknader utgörs av Kina och märkets hemland USA.

Teslas två viktigaste modeller, som både utmärker sig i försäljningsantal, är Model 3 och Model Y. I Teslas Gigafactory i Fremont, Kalifornien tillverkas samtliga fordon i modellpaletten. Teslas anläggning i kinesiska Shanghai tillverkar Model 3 och Model Y. Anläggningarna i Austin och tyska Berlin fokuserar på Model Y.

Branschanalytiker menar att Tesla, trots att de inte uppnådde sitt eget försäljningsmål, ändå visar att företaget är på en stark frammarsch. Teslas försäljningsökning ska ses i ljuset av en global marknad där nybilsförsäljningen av fossildrivna fordon fortsätter att sjunka.

Men, konkurrensen på elbilsmarknaden väntas också hårdna, där en kraftig global offensiv från flera kinesiska elbilstillverkare just nu sker. Flera kinesiska elbilstillverkare har som bekant ställt siktet på att ta åt sig viktiga marknadsandelar även i Europa.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (26)

  • 5 januari 2023 Mr Snoid skrev: Så då är det…
  • 5 januari 2023 Gaston skrev: Se där hur…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.