Nästa artikel
Volvo och VW tappar marknadsandelar – elbilsmärken ökar
Nyheter

Volvo och VW tappar marknadsandelar – elbilsmärken ökar

Publicerad 2 januari 2023 (uppdaterad 3 januari 2023)
Klassiska bilmärken som länge haft den svenska marknaden i ett järngrepp tappar nu till konkurrenter som bara fokuserar på elbilar, visar nya siffror.

2022 blev ett tufft år för många i bilbranschen – och det gäller även Volvo, som bara registrerade 45 883 nya bilar på den svenska marknaden. Det är den klart lägsta siffran på åtminstone åtta år.

Antalet nya Volvobilar som registrerats i Sverige har sjunkit varje år sedan 2017, och inte heller när det gäller marknadsandelen ser det särskilt ljus ut. Den har gått från över 20 procent under 2014 och 2015 till knappt 16 procent under 2022, enligt nya siffror från Mobility Sweden.

På den viktiga elbilsmarknaden är det nu Volkswagen, Tesla och Kia som tagit täten. Den populäraste nya elbilen under 2022 var Volkswagen ID.4. Även om avståndet till Volvo XC40, som ligger tvåa, bara är 635 bilar kan Volkswagen även räkna in ID.3 och ID.5 i sina siffror. Då ökar försprånget över Volvo (inklusive C40) till 944 bilar.

I ett pressmeddelande påpekar Volvo Cars att märket dock fortfarande är störst i Sverige sett till nyregistreringar totalt.

– 2022 blev ett väldigt oförutsägbart år. Omvärldsfaktorer som den globala komponentbristen har begränsat våra möjligheter att möta den stora efterfrågan från våra kunder. I ljuset av det blir jag extra stolt över resultatet, säger Jessica Span, vd  på Volvo Car Sverige.

Men även Volkswagen har tappat viktiga marknadsandelar de senaste åren, inte minst på grund av komponentbristen och pandemin som ställt till stora problem i tillverkningen. Bland vinnarna finns istället Tesla, MG, Polestar och Dacia.

Volvo har de senaste åren gjort en varumärkesresa och vill nu positionera sig som ett premiummärke. Men när företagsförsäljningen sjunker och privatköparna tar över är det inte säkert att Volvo kommer behålla sitt starka grepp om den svenska bilmarknaden.

I år påbörjas leveranserna av den nya elbilen Volvo EX90. Den blir för dyr för att kunna konkurrera volymmässigt med Volkswagen ID.4 och Kia Niro, men billigare versioner ska följa och Volvo har även hintat om att en mindre och billigare elbilsmodell står på tur.

Uppdatering 3/1: Grafen som visade felaktigt att Kia hade högre marknadsandel än Volkswagen under 2022. Det stämmer inte. Vi har uppdaterat grafen.

Volvos marknadsandel genom åren

Antal nyregistrerade Volvobilar i Sverige per år.

År Antal bilar Marknadsandel
2014 61 496 20,3%
2015 71 221 20,6%
2016 71 238 19,1%
2017 75 506 19,9%
2018 69 943 19,8%
2019 65 282 18,3%
2020 52 691 18,0%
2021 48 220 16,0%
2022 45 883 15,9%

Källa: Mobility Sweden

Vinnare och förlorare

Förändring i procent av antalet nyregistrerade bilar 2022 jämfört med 2021.

Bilmärke Förändring, %
Alfa Romeo -48,54
Alpine 62,50
Audi -7,90
Bentley 15,38
BMW 2,01
Cadillac -47,62
Chevrolet 41,18
Citroen -20,92
Dacia 22,28
Dodge -100,00
DS 123,90
Ferrari -22,58
Fiat -35,56
Ford 11,58
Honda 10,89
Hyundai -33,49
Jaguar -48,24
Jeep -5,49
Kia -0,07
Lamborghini 54,29
Land Rover -22,73
Lexus -14,03
Lynk 100,67
Maserati -72,73
Maxus 363,83
Mazda 22,39
McLaren 21,43
Mercedes -5,86
MG 87,58
Mini 2,79
Mitsubishi -35,09
Morgan 200,00
Nissan 0,06
Opel -33,85
Peugeot -20,34
Polestar 56,18
Porsche 11,54
Renault -21,49
Seat -31,53
Skoda -8,65
Subaru -23,13
Suzuki -18,04
Tesla 13,63
Toyota -2,70
Volkswagen -11,10
Volvo -4,85

Källa: Mobility Sweden

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (6)

  • 3 januari 2023 LeifX skrev: "MG ökar…
  • 3 januari 2023 "MG ökar kraftigt" ?? Jag…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.