Nästa artikel
Nya långtestbilar 2023: Kia Niro EV
Långtest

Nya långtestbilar 2023: Kia Niro EV

Publicerad 2 januari 2023 (uppdaterad 21 februari 2023)
Först ut i 2023 års upplaga av Vi Bilägares långtest är elbilen Kia Niro EV – en populär storsäljare som nu kommit i ny generation.

Vi Bilägare presenterar nu fem nya långtestbilar som ska granskas under 2023. Det här är en av de fem bilarna som ska långtestas under året. Läs mer om alla bilarna här.


Den första bilen att presenteras i Vi Bilägares långteststall 2023 är elbilen Kia Niro EV. Den är också stallets dyraste bil, och hade blivit avsevärt dyrare för den som slog till och beställde efter den 8 november 2022.

Elbilen Kia Niro EV var tidigare berättigad till en klimatbonus på 50 000 kronor (70 000 om bilen levererades före 2022 års utgång), en rabatt som regeringen beslutat ta bort. Den som går till sin handlare och köper en likadan Niro EV som oss får nu betala 530 500 kronor. Den nya generationen av Niro EV är förbättrad på nästan alla punkter och har ett utmärkt utgångsläge för att överta föregångarens position i toppskiktet på elbilarnas försäljningslista.

För att pressa kostnaderna har vi valt modellprogrammets lägsta utrustningsgrad, Action. Det handlar dock inte om någon strippad inropare. Redan i sitt grundutförande är Niro EV utrustad med finesser som navigationssystem, adaptiv farthållare, värmepump, parkeringspipare, LED-strålkastare med mera. Ganska stort batteri i kombination med ganska låg deklarerad förbrukning ger på papperet en maximal räckvidd på drygt 46 mil. Hur långt Niro går i verkligheten kommer vi snart att kunna berätta.

Ny bil – nya dekaler. Anders Bernegard ser till att ni ser vem som kommer åkande.

Kia Niro EV Action

GRUNDPRIS: 530 500 kr (480 500 efter bonus).

Tillval: Avtagbar dragkrok 15  995 kr, lastbågar 3 200 kr, vinterhjul ContiVikingContact 7 dubbfritt 24 900 kr.

TESTBILENS PRIS/skatt: 574 595/360 kr.

GARANTIER: 7 års nybilsgaranti, 3 års vagnskadegaranti, 12 års rostskyddsgaranti, 7 års vägassistans, 7 års batterigaranti.

MÅTT: L 442/B 182/H 157 cm. 

Tj.vikt/maxlast/släp: 1 814/386/750 kg.

MOTOR: Elektrisk synkronmotor. Litiumjonbatteri 64,8 kWh. Max effekt 204 hk (150 kW). Max vridmoment 255 Nm.

KRAFTÖVERFÖRING: Framhjulsdrift, enväxlad reduktionslåda.

Deklarerad Räckvidd EL: 463 km.

DEKLARERAD FÖRBRUKNING: 15,7 kWh/100 km.

CO2-UTSLÄPP: 0 g/km. 

PRESTANDA: Toppfart 167 km/tim, acceleration 0–100 km/tim 7,8 s (fabriksuppgifter).

EURO NCAP/VIB:S ROSTBETYG 5/3.

VIB:S LJUSBETYG: Halvljus 4/helljus 3.

2023 års långtest

Molnen hopar sig över långteststallet 2023. Klarar våra fem nya springare att bära oss genom klimatkollaps, inflation, elbrist, rusande drivmedelspriser, halvledarkris och rysskrig?

Förarbetet inför 2023 års långtest liknade inget annat. Vi var förstås medvetna om bilbranschens svårigheter att leverera bilar på grund av brist på vitala komponenter, störningar till följd av Covidpandemin och när den väl började lätta anföll Ryssland Ukraina. Vi började sondera terrängen och diskutera kandidater redan innan vintern 2021/2022 släppt sitt grepp. Trots det var det på gärdsgården att vi hann få in alla bilarna i tid.

Elektrifieringen av den svenska vagnparken accelererar. Under 2022 var mer än hälften av de sålda nya bilarna elbilar eller laddhybrider. Därför valde vi att i år inkludera representanter från bägge dessa grupper.

Förbränningsmotorn är dock inte död. Det är långt kvar innan det finns laddningsmöjligheter som räcker för alla. Vissa använder sin bil på ett sådant sätt att det inte går att köra elbil men viktigast är kanske att elektrifieringen fortfarande gör bilarna mycket dyrare i inköp. Än mer så sedan staten beslutat att dra in den klimatbonus som tidigare kommit de extra miljövänliga bilarna till del.

Man kan tro att det inte är värt mödan att testa sprillans nya bilar på det sätt vi gör. Nya bilar fungerar väl utan problem? Efter 35 års långtestverksamhet måste vi säga: tyvärr inte! Historien visar att de exemplar som klarar sig igenom 4 000 mil utan extra verkstadsbesök förutom service är lätt räknade.

Att leva med en bil under längre tidsperiod avslöjar egenskaper som spekulanten kanske inte alltid ser vid en kort provtur hos bilhandlaren. Långtestet ger också en viktig bild av hur väl märkets återförsäljare och verkstäder fungerar. Därför trotsar vi nu allt det dystra och drar igång 2023 års långtest – häng med!

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (10)

  • 3 januari 2023 V8-Power skrev: Den…
  • 2 januari 2023 Den intressantaste BYD ska…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.