Nästa artikel
Mer effekt i Mercedes elbilar – för 1 000 kr/mån
Nyheter

Mer effekt i Mercedes elbilar – för 1 000 kr/mån

Publicerad 23 november 2022
Mercedes erbjuder effekthöjningar i prenumerationsform för de eldrivna EQ-bilarna. Resultat: Mer kraft och snabbare acceleration – men enbart under den period som du betalar för det.

Nya tider, nya former av ägandelösningar. Både för fordon och funktioner.

Vi Bilägare har tidigare berättat om både Audi, BMW och Teslas möjlighet att skapa hyresabonnemang för tekniska tillvalsfunktioner i sina bilar. Senast rapporterade vi om BMW:s prenumerationstjänst för olika tillvalsfunktioner kopplat mot det senaste infotainmentsystemet iDrive, version 7.0.

Rattvärme, sätesvärme eller adaptiv farthållare är exempel på funktioner som BMW tekniskt sett ska kunna erbjuda på prenumerationsbas, även om just sätesvärme är standard för svenska bilar.

Nu kommer rapporter om att även Mercedes är inne i samma tänk för sitt helelektriska EQ-program. Utomlands, bland annat i Kanada, lanserar Mercedes nämligen prenumerationstjänsten Acceleration Increase, riktad helt mot tillverkarens EQ-program. Bilägarna erbjuds att mot en årskostnad motsvarande cirka 12 000 kronor, få en effekthöjning i sin elbil under motsvarande tid som abonnemanget löper.

Effekthöjningen varierar beroende på vilken EQ-modell det gäller, men sträcker sig mellan 20 och 24 procent högre effekt. Som exempel nämns Mercedes EQE 350 4Matic som går från 292 till 350 hk och får en 0–100-tid som kapas med nästan en sekund.

Det är i skrivande stund oklart om en liknande abonnemangstjänst är att vänta i Sverige. Lika oklart är det om abonnemanget följer med bilen, eller om den är knuten mot ägaren i händelse av bilbyte. Exemplet visar dock på de möjligheter som tekniken ger. 

Vi Bilägare söker Mercedes Sveriges informationschef Charlotta Bauer för en kommentar vad som kommer att gälla för svensk marknad.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (29)

  • 28 november 2022 Vet ni vad!?, hur tror ni…
  • 25 november 2022 Ja du Axa, vete tusan om man…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.