Nästa artikel
Green NCAP räknade fel i livscykelanalys – elbilarna är egentligen grönare
Nyheter

Green NCAP räknade fel i livscykelanalys – elbilarna är egentligen grönare

Publicerad 7 juli 2022 (uppdaterad 7 juli 2022)
Ett räknefel fick elbilarna att se sämre ut än vad de är. Här är de uppdaterade siffrorna.

Den 21 april i år publicerade organisationen Green NCAP sin första så kallade livscykelanalys, där de jämförde de totala växthusgasutsläppen ett antal bilmodeller genererar under sin livstid. Vi Bilägare skrev en artikel om det, och publicerade siffrorna.

Analysen baserades på 61 bilmodeller, med olika typer av drivlinor, som Green NCAP testat mellan 2019 och 2021. Resultatet var en uppskattning av hur mycket koldioxidutsläpp varje bil skulle orsaka under en teoretisk livstid på 16 år och 24 000 mil, inklusive de utsläpp som orsakas under produktion och återvinning.

Rapporten väckte en hel del uppmärksamhet när den publicerades eftersom den antydde att elbilar, även om de generellt sett lämnar ett mindre koldioxidavtryck än bensin- och dieselbilar, orsakar så mycket Co2-utsläpp under produktionen att det i vissa fall är mer klimatsmart att köpa en dieselbil. Enligt beräkningarna skulle exempelvis en Ford Mustang Mach-E lämna ett större klimatavtryck än en dieseldriven Skoda Octavia under sin livstid.

En tid efter att rapporten publicerades gick Green NCAP dock ut med en rättelse. Beräkningarna stämde nämligen inte riktigt.

Räknade in batteriet två gånger

”Tyvärr har ett fel identifierats i LCA-resultaten publicerade den 21 april”, skriver organisationen i en notis, och förklarar vidare att de av misstag har räknat in batterierna i el-, laddhybrid- och vätgasbilar både i bilens totala massa och som en separat faktor. De räknade alltså in batteriets vikt två gånger.

Detta resulterade i att de beräknade utsläppen från produktion, underhåll och återvinning blev för höga för alla de laddbara bilarna, men framför allt för de rena elbilarna. Därmed blev också de beräknade totala utsläppen missvisande, och fick elbilarna att framstå som sämre än vad de är. 

Green NCAP har rättat till felet och uppdaterat siffrorna i livscykelanalysen. De skriver att de flesta av de bredare slutsatserna av analysen inte påverkas av misstaget, men att de klimatmässiga fördelar som elbilar i de flesta fall har nu är ännu tydligare.

Tabellen nedan visar de uppdaterade siffrorna. För varje bil finns en från–till-siffra för att täcka skillnader som elmixen i olika länder, förarnas körmönster och hur ofta en laddhybrid laddas. I livscykelanalysen är det endast Co2-utsläpp som beräknas, inte andra föroreningar som kväveoxider eller partikelutsläpp.

I jämförelsen mellan Ford Mustang Mach-e och dieseldrivna Skoda Octavia är de beräknade utsläppen från den sistnämnda fortfarande lite lägre än för elbilen, men skillnaden är nu minimal mellan de två. Elbilar var generellt bättre ut klimatsynpunkt redan innan rättelsen – en VW ID.3 står till exempel för klart lägre utsläpp än en motsvarande bensin- eller dieselbil. I den uppdaterade tabellen är denna fördel ännu tydligare. Viktigt att påpeka är också att dessa siffror är baserade på olika variationer av europeisk elmix. Med svensk elmix, som i stort sett är klimatneutral, skulle utsläppen från elbilarna bli betydligt lägre.

Kritiken: "Föråldrade data"

Livscykelanalyser blir allt mer efterfrågade eftersom de tar hänsyn till hela kedjan, från produktion till användning och slutligen återvinning, i stället för att bara titta på vad en bil släpper ut under körning. De är dock svåra att genomföra på ett rättvisande sätt – eftersom alla data inte finns tillgängliga bygger delar av analysen på antaganden, och dessa är inte alltid korrekta. 

Sedan Green NCAP publicerade sin LCA-rapport har den bland annat kritiserats för att använda föråldrade utsläppsestimat från batteri- och elbilsproduktion och orealistiska energikonsumtionstester. Tabellen nedan bör därför ses som en fingervisning om skillnader mellan olika bränslen snarare än som absoluta fakta.
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (22)

  • 8 juli 2022 Mr Snoid skrev: A.L skrev:…
  • 8 juli 2022 A.L skrev: Ha ha sorry. Blev…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.