Nästa artikel
Nya Volkswagen Passat närmar sig – utvecklas av Skoda
Nyheter

Nya Volkswagen Passat närmar sig – utvecklas av Skoda

Publicerad 14 juni 2022
Skoda ansvarar för utvecklingen av nästa generation Volkswagen Passat. Den kan komma som laddhybrid i två olika varianter.

Volkswagen ska förbättra samarbetet mellan alla olika märken i koncernen, med hjälp av Thomas Schäfer som är nytillträdd chef för Volkswagens volymmärken – alltså VW, Skoda, Seat och Cupra. Hans uppgift är nu att försöka hitta olika områden där de olika märkena kan samarbeta bättre än nu, säger han i en intervju med Automobilwoche.

– De olika märkena är fortfarande väldigt oberoende av varandra i dag, vilket inte är något dåligt rent principiellt. Men vi vill ha mer samarbete och jobbar nu på att sätta riktlinjer för det.

Ett exempel är att Skoda numera ansvarar för utvecklingen av nästa generation Volkswagen Passat och Skoda Superb. Den ska byggas i Bratislava i Slovakien med start nästa år. Passat har länge byggts i fabriken i Emden, men där byggs nu istället ID.4.

Det har funnits vissa frågetecken kring nästa Volkswagen Passat eftersom en allt större del av försäljningen består av elbilar och suvar. Volkswagen ska lansera en eldriven kombi som eventuellt kan döpas till ID.7 Tourer, och den bygger på VW:s elbilsplattform MEB.

Volkswagens nya elbilskombi kan eventuellt heta ID.7 Tourer.

Men vid sidan av den verkar det alltså som att det klassiska modellnamnet Passat lever kvar i åtminstone en generation. Den bygger precis som dagens modell på MQB-arkitekturen som är mer anpassad för förbränningsmotorer och laddhybrider än för eldrift.

B9-generationen av Volkswagen Passat får några designdetaljer från ID-modellerna, till exempel en bred ljuslist på bakluckan och svepande mittlinje längs sidorna. Axelavståndet växer för att ge bättre innerutrymmen och eventuellt ansluter även en upphöjd Alltrack-version av Volkswagen Passat.

Trots allt fokus på eldrift och laddhybrider behåller Volkswagen Passat och Skoda Superb förbränningsmotorerna ett tag till. Modellerna kommer med både bensin- och dieselmotorer, samt som laddhybrid – förmodligen i två olika versioner: eHybrid med fokus på förbrukning och räckvidd, och GTE med fokus på prestanda. Elräckvidden förväntas hamna på upp till tio mil.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (6)

  • 16 juni 2022 Axa skrev: Saabnisse Jag…
  • 14 juni 2022 Saabnisse Jag skulle tro att…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.