Nästa artikel
Premiär för nya Mercedes GLC – med tre laddhybrider
Nyheter

Premiär för nya Mercedes GLC – med tre laddhybrider

Publicerad 1 juni 2022 (uppdaterad 1 juni 2022)
Mercedes tar i från tårna med lanseringen av kompaktsuven GLC. Den kommer som laddhybrid i inte mindre än tre olika varianter.

Suv-klassen där bland andra Volvo XC60, Audi Q5 och BMW X3 befinner sig fick nytillskott under onsdagkvällen i form av en helt ny generation Mercedes GLC.

Med tanke på hur populär klassen blivit är detta en viktig modell för Mercedes, och nykomlingen ska förutom modernare design och bättre utrymmen även bjuda på högre tekniknivå. Modellserien har sålts i 2,6 miljoner exemplar hittills.

”Nästan alla fysiska knappar har ersatts av pekkänsliga, inklusive volymvredet”

Mercedes GLC bygger numera på MRA2-plattformen, samma arkitektur som nya C-klass. Formerna ska upplevas som mjuka och moderna, och det finns flera designpaket för den som vill ändra utseendet.

Bland tekniknyheterna finns ett uppdaterat infotainmentsystem med större skärm och fingeravtrycksigenkänning för att föraren ska kunna ”logga in” och få exempelvis stol och ljudanläggning anpassad efter sina önskemål.

Den nya generationen är sex centimeter längre än gamlingen och tre centimeter längre än Volvo XC60. Det ska ge bättre bagageutrymme.

Interiören är mer ombonad än tidigare och har Mercedes senaste infotainmentsystem. Nästan alla fysiska knappar har ersatts av pekkänsliga kontroller, inklusive volymvredet.

Köparna kan välja mellan flera motoralternativ, och samtliga är antingen 48-volts mildhybrider eller laddhybrider. Alla har en 2,0-litersmotor med turbo som utgångspunkt.

Mest intressant är kanske de tre laddhybriderna, varav två är bensindrivna. Alla har samma stora batteri på 31 kWh – mer än i många äldre elbilar – som ska ge en elräckvidd på omkring tio mil som bäst. Den officiella förbrukningssiffran är extremt låg på grund av elräckvidden som gynnar bilen i körcykeln.

Någon helt eldriven variant blir det inte. Mercedes EQC har den rollen även fortsättningsvis men den ska ersättas av en ny modell inom några år.

Motoralternativen

Siffrorna anger effekt, vridmoment samt lägsta förbrukning och fordonsskatt under de första tre åren. För laddhybriderna visas istället högsta bonusbelopp. Beloppen gäller efter den 1 juli när bonus-malus-systemet skärps.

  • Mercedes GLC 200 4Matic: Bensin, 204 hk, 320 Nm, från 7,3 l/100 km, från 11 254 kr/år
  • Mercedes GLC 300 4Matic: Bensin, 258 hk, 400 Nm, från 7,3 l/100 km, från 11 254 kr/år
  • Mercedes GLC 300 e 4Matic: Laddhybrid bensin, 313 hk, 550 Nm, från 0,6 l/100 km, max 15 800 kr
  • Mercedes GLC 400 e 4Matic: Laddhybrid bensin, 381 hk, 650 Nm, från 0,6 l/100 km, max 15 800 kr
  • Mercedes GLC 220 d 4Matic: Diesel, 197 hk, 440 Nm, från 5,2 l/100 km, från 9 251 kr/år
  • Mercedes GLC 300 de 4Matic: Laddhybrid diesel, 335 hk, 750 Nm, från 0,5 l/100 km, max 16 100 kr

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (0)

Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.