Nästa artikel
”Ekodäcken” en trafikfara: Så mycket längre blir bromssträckan
Nyheter

”Ekodäcken” en trafikfara: Så mycket längre blir bromssträckan

Publicerad 21 juli 2022 (uppdaterad 2 januari 2023)
Längre räckvidd och lägre förbrukning – så säljs de så kallade ”ekodäcken” in. Men de lättrullande däcken har en farlig baksida, visar Vi Bilägares test. ”Vi är väldigt kritiska till att välja den här typen av däck”, säger däckexperten Nils Svärd.
Det här är en upplåst Premium-artikel

Den här artikeln är exklusiv för Premium-medlemmar och tidningsprenumeranter på Vi Bilägare, men den är tillfälligt upplåst för att alla ska kunna läsa. Vi Bilägare storsatsar för att ge våra läsare tillgång till tester, reportage och inspiration i digital form.

Det är enkelt och smidigt att bli Premium-medlem – klicka här för att komma igång och få tillgång direkt!

Bilköparna kräver lägre förbrukning och längre räckvidd – och även EU sätter hård press på biltillverkarna att kapa utsläppen. Ett sätt som allt fler bilmärken använder sig av är att köpa in lättrullande däck. Det är den dominerande däcktrenden de senaste åren och dessa däck sitter ofta originalmonterade på nya bilar när de rullar ut från fabrikerna.

I årets stora test av sommardäck som Vi Bilägare gjort finns tre däck med extra lågt rullmotstånd. De testas parallellt med traditionella däck från samma tillverkare.

Resultatet är tydligt: de lättrullande däcken har klart och tydligt prioriterat låg förbrukning på bekostnad av korta bromssträckor och säkra köregenskaper i regn.

Överraskar på testbanan

Vid flera tillfällen överraskar de lättrullande däcken i testet med att plötsligt förlora styrförmågan i en kurva eller bryta ut i en svårhanterad sladd på våt väg. Stoppsträckan för det bästa ”eko-däcket” på våt asfalt är drygt en billängd efter bästa däcket. Det sämsta eko-däcket stannar nästan två billängder senare från beskedliga 80 km/tim.

– Biltillverkarna uppskattar den här typen av däck men efter vår testvecka ställer vi oss väldigt kritiska till att privatpersoner ska välja den här typen av däck. Säkerhetskompromissen är för hög! För den som är miljömedveten finns flera snåla däck med marginellt högre rullmotstånd men med betydligt större säkerhetsmarginaler, säger Nils Svärd, ansvarig för däcktesterna i Vi Bilägare.

”Vi ställer oss väldigt kritiska till att privatpersoner ska välja den här typen av däck”

På våt väg har premiumdäcken som inte är optimerade för lägsta möjliga rullmotstånd en stoppsträcka från 80 km/tim på 29,9 meter i snitt. För de lättrullande däcken av samma märke är den siffran 34,7 meter – en skillnad på nästan 5 meter! Skillnaden blir ännu större i högre farter.

Även när det gäller panikbroms på torr väg och förmågan att motstå vattenplaning märks tydliga säkerhetsskillnader mellan ekodäck och traditionella däck.

– Vi kan bara konstatera faktum: lättrullade däck tar dig längre – även när det är dags att stanna, säger Nils Svärd.

Det här är en upplåst Premium-artikel

Den här artikeln är exklusiv för Premium-medlemmar och tidningsprenumeranter på Vi Bilägare, men den är tillfälligt upplåst för att alla ska kunna läsa. Vi Bilägare storsatsar för att ge våra läsare tillgång till tester, reportage och inspiration i digital form.

Det är enkelt och smidigt att bli Premium-medlem – klicka här för att komma igång och få tillgång direkt!

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (18)

  • 26 juli 2022 Sen förstår jag inte varför…
  • 26 juli 2022 Gällande Michelin Primacy 4…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.