Nästa artikel
Standard Vanguard var en svanslös succé för anrika ANA
Backspegeln

Standard Vanguard var en svanslös succé för anrika ANA

Publicerad 27 maj 2022
Trots avhugget bakparti sålde Standard Vanguard – som monterades i Nyköping – bra i Sverige på 1950-talet.

Annonsen ur Bilekonomi nummer 3/1950 som du kan se här intill visar en för många okänd och av många antagligen bortglömd bilmodell: Standard Vanguard, ”Engelsman av amerikansk typ”. Karossens avhuggna bakparti gav bilen smeknamnet Pelle Svanslös, efter Gösta Knutssons populära sagokatt.

Vanguard debuterade sommaren 1948 och blev efter det första årets importrestriktioner en god säljare för importören ANA. Sammansättningen skedde i ANA:s fabrik i Nyköping, dit alla delar levererades i kompletta kit. Tillsammans med den mindre Standard 8 hade märket till 1953 sålts i 25 000 exemplar i vårt land. Motorn på 2,1 liter och 68 hk fanns även i Fergusons traktorer.

Reklamspråket är fjärran från dagens: ”Standard Vanguard är en engelsk produkt men den har större utrymmen, kraftigare motor och vassare acceleration än Ni är van att finna hos en europeisk vagn. Den har just så mycket komfort, styrka, snabbhet och elegans som behövs för att den skall försvara sin plats som ensam engelsman i sitt prisläge bland stora bilar.”

Vanguard påstods rymma tre fram och tre bak och gav ”höga marschfarter och god accelerationsförmåga kombinerad med låga bränslekostnader.” 1955 kom en helt ny modell.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (0)

Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.