Bild
Nästa artikel
Backspegeln

BMW 2800 CS var både vacker, slimmad och atletisk

Publicerad 2022-05-01 06:30
BMW:s hajnosade 1970-talscoupéer är vansinnigt vackra bilar med matchande atletiska prestanda.

BMW hade i 1960-talets början fått rejäl fart på sin försäljning. När kupén 2000 CS släpptes i juni 1965 var succén omedelbar. Bilen baserades på mellanklass-sedanen BMW 2000 vars koncept ”Die neue Klasse” introducerats redan 1962. CS hade dock ett klart flottare linjespel med slank och slimmad kaross, krönt av en luftig takkonstruktion – en elegant hardtop.

Det minimala taket balanserade på de mest gracila takstolpar bilvärlden dittills skådat. Puristerna ansåg dock att fronten med lyktorna löpandes runt hörnen skämde bilen. Detta rättades till inför 1969 när 2800 CS med den saltare versionen av hajnosen sågs blicka in i det tuffare 1970-talet. Att samtidigt installera mer kompetenta motorer blev ett naturligt val – och ett lyckokast.

Sobert 1960-tal möter coolt 1970-tal.

Beteckningen på bakstammen visar litervolymen och 2800 gav 170 hk. 3,0 CS som kom 1971 med dubbla Zenithförgasare fick 180 hk och med elektronisk insprutning steg effekten till 200 hk i 3,0 CSi. CSL hade stora delar av karossen i lättmetall och var 100 kg lättare, avsedd för tävlingsbanan.

BMW hade kommit långt i utvecklingen av sina raka sexor. De drog förhållandevis lite bensin och hade en fantastiskt mjuk gång vid normal körning. När de pressades ändrades karaktären till något som mer påminde om en besatt demon.

Separata stolar även i baksätet med benutrymme som åtminstone räcker upp till tonåren.

Inredningen är av det lyxigare slaget med en skön exakthet i reglage och material. Mycket trä men också krom präglar instrumentpanel och inredningsdetaljer. Ratten är stor och tunn och skymmer inget av den vackra instrumenteringen. Mittkonsolen är stadigt bred och inredningen symmetrisk. Det sistnämnda blir en inbjudande gest åt passageraren om en smula delaktighet i körningen.

2800 CS tillverkades mellan december 1968 och april 1971 innan den ersattes av ännu vassare 3,0 CS och CSi som fanns fram till 1975 då 6-serien introducerades. Den lättade CSL – Coupé Sport Leichtbau – kom också 1971. Den tillverkades i drygt 1 200 exemplar och många hårdkördes på bana.

BMW 2800 CS 1970

Nypris: 54 000 kronor.

Motor: Rak sexcylindrig, en överliggande kamaxel, två ventiler per cylinder. Dubbla tvåportsförgasare. Vattenkylning. Volym 2 788 cm3. Max effekt 170 hk DIN vid 6 000 r/min. Max vridmoment 235 Nm vid 3  700 r/min.

Kraftöverföring: Längsmonterad motor fram, bakhjulsdrift. Fyrväxlad manuell låda alt. trestegs automat. Golvspak.

Mått: L 470/B 167/H 137 cm. Axelavstånd 263 cm.

Fjädring/hjulställ: Fram McPhersonben, bak individuell med triangelstag och skruvfjädring. Teleskopstötdämpare fram och bak.

Bromsar: Skivbromsar fram, trummor bak. Servo.

Fartresurser: Toppfart 206 km/tim. Acc. 0–100 km/tim 9,0 s.

Förbrukning: 1,1 l/mil.

Livscykeln

1965 I juni presenteras föregångaren 2000 C. Med tvålitersfyran på 100 hk klart undermotoriserad. CS-versionen har dubbla Solexförgasare och ytterligare 20 hk.                          

1968 I december börjar serietillverkningen av 2800 CS. Med en rak sexa på 170 hk lever bilen upp. Samtidigt ändras fronten som tidigare fått kritik. 2800 CS är det snabbaste BMW dittills serietillverkat.

1971 Tillverkningen av BMW 2800 CS läggs ner i april 1971. 3,0 CS heter efterträdaren. Den har en uppborrad förgasarmotor på 180 hk och en toppfart på 213 km/tim. Nu finns även 3,0 CSi med insprutning från Bosch och 200 hk. 3,0 CSL släpps samma år och är 100 kg lättare. Olika tävlingsversioner av CSL byggs också, med skärmbreddare och vinge bak.

1974 En lite enklare version döps till 2,5 CS och säljs som årsmodell 1975–76. Den blir ingen succé.

1975 Produktionen av E9-coupén läggs ner, totalt byggs drygt 30 000 exemplar. I mars presenteras efterträdaren 6-serien med helt ny kaross.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (9)

  • 2022-05-01 20:05 hade varit en bra affär om…
  • 2022-05-01 19:36 Jag var till banken 1983 för…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.