Nästa artikel
Så funkar batteribyte i Nios elbilar: ”En unik fördel”
Nyheter

Så funkar batteribyte i Nios elbilar: ”En unik fördel”

Publicerad 5 april 2022
Kinesiska Nio storsatsar inte bara på snabbladdande elbilar utan också på batteribyte som ska få ut föraren på vägen ännu snabbare. Så här fungerar tekniken.

Att byta batteri i elbilen istället för att snabbladda batteriet är en teknik som Tesla och flera andra biltillverkare skrivit av som onödig. Men kinesiska Nio gör ett seriöst försök och har nu byggt över 800 batteribytesstationer i Kina.

Planen är att ha 1 300 bytesstationer öppna globalt under 2022. Flera av dem hamnar i elbilslandet Norge där Nio börjat sälja bilar. Tyskland står också på tur.

– Det ger oss ett unikt försäljningsargument, säger Hui Zhang som är Europachef på Nio till Autocar.

Men alla är som sagt inte övertygade.

– Jag tycker vi gör det onödigt komplicerat genom att byta ut batteridelar. Laddtiderna har gått ned, har Paul Philpott, chef för Kia i Storbritannien, tidigare sagt på en konferens.

Volvoägaren Geely ska också satsa på batteribyten. Förra året visades en konceptlastbil med stöd för batteribyte. Det finns planer på att bygga hela 5 000 stationer globalt.

Att bygga en station för batteribyte beräknas kosta över sju miljoner kronor enligt en svensk studie från förra året. Motsvarande kostnad för att bygga en snabbladdningsstation är bara hälften så hög. Det blir också dyrare att bygga extra batterier för att kunna byta, men å andra sidan blir ”stopptiden” för föraren betydligt kortare.

Nio-ägarna kan betala för att leasa batteripaketet. Det kostar 1 999 norska kronor i månaden för ett 100 kWh-batteri eller 1 399 kr/mån för ett 75 kWh-batteri, men priset för själva bilen sänks och två byten ingår per månad. Därefter kostar varje byte 99 norska kronor. Senare kommer vissa modeller även ha stöd för ett 150 kWh-batteri för exempelvis semesterresor.

Så funkar batteribytet
  • Bilägarna navigerar till batteribytesstationen och bilen kan själv boka plats och köra in.
  • Det är tio bultar som håller fast batteriet och som skruvas bort.
  • Det nya batteriet, som laddas med en effekt på 60 kW, monteras in och proceduren ska vara avklarad på 5–6 minuter.
  • Bilägaren får alltid det batteri som har mest laddning. Batterierna ska som mest vara laddade till 90 procent.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (8)

  • 6 april 2022 Nåja, tex Ioniq 5 kan ju i…
  • 6 april 2022 nära 6min, snart kommer…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.