Nästa artikel
”Alla verkar missnöjda – men elbilsägarna jublar”
Krönika

”Alla verkar missnöjda – men elbilsägarna jublar”

Publicerad 16 mars 2022
Regeringens nya åtgärdspaket är för klent eller för smutsigt för klimatet beroende på vem som får tycka till. Det skulle gynna bensin- och dieselbilsägare – men verkar istället vara ett ”elbilspaket”.

Detta är en krönika. Det innebär att innehållet är skribentens egen uppfattning.


De skenande priserna på bensin och diesel har inte undgått någon. Även om prisrusningen nu svalnat en aning är det fortfarande rekorddyrt att fylla tanken.

Efter hård kritik från olika håll ska regeringen nu försöka få igenom ett så kallat ”åtgärdspaket” med flera delar. De viktigaste punkterna är att alla bilägare får 1 000 kr i fickan – 1 500 kr för den som bor på landsbygden – och att drivmedelsskatten sänks.

Priserna kommer sänkas med 1,30 kr/l och sänkningen träder i kraft först i sommar. Dessutom kommer en sänkning med cirka 50 öre per liter som ska införas i maj. Regeringen verkar inte ansöka hos EU om att sänka skatten ytterligare, något som oppositionen föreslagit.

Med den nivån skulle det i dag kosta 1 126 kr att tanka 50 liter diesel istället för 1 216 kr – en sänkning med 90 kr och som inte lär märkas särskilt mycket för den som kör långt.

”En sänkning som inte lär märkas särskilt mycket för den som kör långt”

Regeringen kanske trodde att åtgärdspaketet skulle mildra känslostormen hos de bilister som drabbats hårdast av prissmällen – till exempel genom att bilpendla till och från jobbet 30 mil per dag, som vissa landsbygdsbor gör.

Så blev det dock inte. Då räcker inte 1 500 kr särskilt långt. Kristdemokraterna vill till exempel sänka priset med hela 9 kr/l för diesel och 5 kr/l för bensin, och Vänsterpartiet vill ha ett pristak på 18 kr/l för bensin. Samtidigt klagar Miljöpartiet på att förslaget ”massubventionera ohållbara bränslen” och att det ”innebär mer pengar till Putins krigskassa”.

Även medlemmar i Bränsleupproret klagar högljutt på att åtgärderna är för små och för få.

Elbilister som laddar hemma får ut betydligt mer av kompensationen än den som kör bensin- eller dieselbil.

Bonuskassan fylls på

Vi ska också komma ihåg att det fanns andra delar i åtgärdspaketet som gynnar elbilsköpare och elbilsägare mer än bensinbilsägare. ”Checken” som ska gå ut till bilägarna på minst 1 000 kr gäller även elbilister, och för de pengarna påpekar svenska Teslaklubben att den som har en elbil och laddar hemma kan köra betydligt längre än den som har en förbränningsbil.

Elbilisterna får dessutom bonuskassan påfylld och kommer kunna kassera in 70 000 kr vid nybilsköpet precis som tidigare – och dessutom förlängs kompensationen för de höga elpriserna med ytterligare en månad i södra och mellersta Sverige.

Sammantaget kan elbilister få ta del av kompensation värd upp till 8,8 miljarder kronor medan bensin- och dieselbilisterna får kompensation värd 7,7 miljarder. Härligt för elbilisterna, förstås, och jag säger inte att subventioner för elbilsköpare och elbilsägare är fel, men åtgärdsplanen kanske inte kommer till rätta med de höga bensin- och dieselpriser på det sätt vissa hoppats på.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (13)

  • 17 mars 2022 hultarn skrev: Miljöpartiets…
  • 17 mars 2022 Miljöpartiets lösning på…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.