Nästa artikel
Årets Bil 2022: Kia EV6 kör om konkurrenterna
Nyheter

Årets Bil 2022: Kia EV6 kör om konkurrenterna

Publicerad 28 februari 2022 (uppdaterad 28 februari 2022)
Flera elbilsmodeller gjorde upp i årets upplaga av Årets Bil-tävlingen, där de ryska jurymedlemmarna inte fick delta. Som vinnare står elbilen Kia EV6.

Årets upplaga av Årets Bil-omröstningen blev inte riktigt som vanligt. De två jurymedlemmarna från Ryssland uteslöts ur omröstningen på grund av kriget i Ukraina.

– Vi har diskuterat det intensivt i juryn den senaste veckan och över helgen. Vi tog ett majoritetsbeslut att suspendera de ryska jurymedlemmarna i årets tävling. Deras röster räknas inte och den ryska flaggan visas inte på skärmen, sa Frank Janssen, ordförande i Årets Bil-juryn under måndagens digitala pressevent.

Den långa listan över kandidatbilar har kortats ned till sju nominerade bilmodeller. I år är sex av dem helt eldrivna, och den sjunde – Peugeot 308 – kommer med flera olika drivlinor varav eldrift är en av dem. Förra året utsågs Toyota Yaris till Årets Bil.

– Vi tog ett majoritetsbeslut att suspendera de ryska jurymedlemmarna i årets tävling, säger juryns ordförande Frank Janssen.

Finalisterna var…

Klicka på modellnamnet för att läsa provkörning eller test.

Cupra Born, en sportigare version av elbilen Volkswagen ID.3 med fokus på prestanda, köregenskaper och design.

Ford Mustang Mach-e, en storsatsning från Ford som återanvänder det klassiska Mustangnamnet i en eldriven crossover.

Hyundai Ioniq 5 som bygger på koncernens elbilsplattform och sticker ut med snabb laddning och boxig, 1980-talsinspirerad design.

Kia EV6, syskonmodell till Hyundai som även den lockar med snabb laddning och annorlunda design.

Peugeot 308, en ny upplaga av den franska Volkswagen Golf-utmanaren. Kommer med bensin- och dieselmotorer samt som laddhybrid och elbil.

Renault Megane E-Tech Electric, en helt ny elbil från Renault som är större än Zoe.

Skoda Enyaq, en praktisk elbil från VW-koncernen som bygger på samma arkitektur som Volkswagen ID.4 och Audi Q4 e-tron.

Kia EV6 körde om konkurrenterna i Årets Bil-tävlingen, inklusive koncernsyskonet Hyundai Ioniq 5.

Och vinnaren blev...

Till slut stod Kia EV6 som vinnare. Kampen blev jämn och EV6 fick totalt 279 poäng – bara 14 poäng mer än Renault Megane E-Tech Electric på andra plats.

Bland modellerna som inte kom med i finalen till Årets Bil 2022 finns bland andra BMW iX, Mercedes C-klass, MG Marvel R, Opel Mokka, Skoda Fabia, Nissan Qashqai och Tesla Model Y.

Läs också Tommy Wahlströms kommentar till vinnarbilen här.

Jämnt värre

Det skiljer bara 14 poäng mellan ettan och tvåan i resultatet av Årets Bil 2022.

  1. Kia EV6: 279 poäng
  2. Renault Megane E-Tech Electric: 265 poäng
  3. Hyundai Ioniq 5: 261 poäng
  4. Peugeot 308: 191 poäng
  5. Skoda Enyaq iV: 185 poäng
  6. Ford Mustang Mach-e: 150 poäng
  7. Cupra Born: 144 poäng
Så funkar Årets Bil
  • Årets vinnare utsågs av 59 juryledamöter från 22 länder.
  • Dagarna innan resultatet av omröstningen skulle publiceras beslutade organisationen att inte låta Ryssland delta och suspenderade de två ryska motorjournalisterna i juryn.
  • Varje jurymedlem har 25 poäng att dela ut. Högsta summa som får ges är 10 poäng och de måste fördelas på minst fem bilar och på så sätt att varje medlem utser en tydlig vinnare. Därefter är det tillåtet att flera bilar får samma poäng i omröstningen.
  • Redaktionschef Tommy Wahlström representerar Vi Bilägare i juryn.
  • Den typiska vinnarbilen är relativt kompakt, byggs i ett europeiskt land och erbjuds med någon form av elektrifiering. Men den ”mallen” stämmer inte alltid in med vinnaren.

Tommy Wahlströms vinnare: Skoda Enyaq

Så här röstade Tommy Wahlström, Vi Bilägares representant i juryn.

10 poäng: Skoda Enyaq

Skoda Enyaq är den hittills bästa elbilen som skapats av delar ur den stora bygglådan som VW kallar MEB. Snygg, rymlig, bekväm, effektiv med rimlig räckvidd och ett uns lyxkänsla. Allt till ett överkomligt pris. 

5 poäng: Kia EV6

EV6 är ett strålande exempel på hur långt elbilstekniken kommit 2022. Kul att köra, snabb att ladda och med nydanande design. Kia kommer med den här bilen att kunna locka kunder som aldrig tidigare kunnat tänka sig att köra elektriskt. 

4 poäng: Hyundai Ioniq 5

Liksom sin plattformssyster EV6 är Ioniq 5 en av de mest intressanta nya bilarna i år. Hyundai bjuder här på nydanande teknik, flexibel interiör och väldigt spännande retro-digital design. En skillnad mellan de två syskonen är dock att Ioniq 5 inte är lika underhållande att köra. 

3 poäng: Renault Megane E-Tech

Kul att köra, enkel att använda, tillräckligt rymlig för den lilla familjen och med ett av marknadens bästa infotainmentsystem baserat på Googles Android Automotive. 

2 poäng: Peugeot 308

Den nya generationen 308 kommer i en mängd varianter med bensin och dieselmotorer, som laddhybrid och senare även som elbil. Speciellt med rymlig kombikaross kan den komma att tilltala många svenskar. 

1 poäng: Ford Mustang Mach-E

Blixtrande prestanda, lång räckvidd och ett utseende som drar mångas blickar till sig. Varumärket Mustang kommer säkert att locka många kunder på hemmamarknaden och därmed bidra till elbilarnas breda intåg i USA. I Europa har den dock hamnat lite för högt i pris för att kunna konkurrera. 

0 poäng: Cupra Born

Nära släkting till förra årets finalist Volkswagen ID.3 med tuffare design och bitvis högre kvalitetskänsla i inredningen. Ärligt talat bidrar Cupra inte med så mycket nytt på temat och man har fortfarande inte lyckats lösa bilens största problem, det buggiga och svårhanterliga infotainmentsystemet.

Bilarna som vunnit
  • 1964 Rover 2000
  • 1965 Austin 1800
  • 1966 Renault 16
  • 1967 Fiat 124
  • 1968 NSU Ro 80
  • 1969 Peugeot 504
  • 1970 Fiat 128
  • 1971 Citroën GS
  • 1972 Fiat 127
  • 1973 Audi 80
  • 1974 Mercedes 450S
  • 1975 Citroën CX
  • 1976 Simca 1307/1308
  • 1977 Rover 3500
  • 1978 Porsche 928
  • 1979 Simca/Chrysler Horizon
  • 1980 Lancia Delta
  • 1981 Ford Escort
  • 1982 Renault 9
  • 1983 Audi 100
  • 1984 Fiat Uno
  • 1985 Opel Kadett
  • 1986 Ford Scorpio
  • 1987 Opel Omega
  • 1988 Peugeot 405
  • 1989 Fiat Tipo
  • 1990 Citroën XM
  • 1991 Renault Clio
  • 1992 Volkswagen Golf
  • 1993 Nissan Micra
  • 1994 Ford Mondeo
  • 1995 Fiat Punto
  • 1996 Fiat Bravo/Brava
  • 1997 Renault Mégane Scénic
  • 1998 Alfa Romeo 156
  • 1999 Ford Focus
  • 2000 Toyota Yaris
  • 2001 Alfa Romeo 147
  • 2002 Peugeot 307
  • 2003 Renault Mégane
  • 2004 Fiat Panda
  • 2005 Toyota Prius
  • 2006 Renault Clio
  • 2007 Ford S-Max
  • 2008 Fiat 500
  • 2009 Opel/Vauxhall Insignia
  • 2010 Volkswagen Polo
  • 2011 Nissan Leaf
  • 2012 Opel Ampera/Chevrolet Volt
  • 2013 VW Golf
  • 2014 Peugeot 308
  • 2015 Volkswagen Passat
  • 2016 Opel Astra
  • 2017 Peugeot 3008
  • 2018 Volvo XC40
  • 2019 Jaguar I-Pace
  • 2020 Peugeot 208
  • 2021 Toyota Yaris
Sveriges röster
  • Jan-Erik Berggran, Expressen
  • Carl-Johan Lejland, Dagens Industri
  • Tommy Wahlström, Vi Bilägare
Nordens röster
  • Sören Rasmussen, FDM/Motor (Danmark)
  • Velimatti Honkanen, Tekniikan Maailma (Finland)
  • Fred Magne Skillebaek, Elbil24 (Norge)

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (0)

Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.