Nästa artikel
Nissan Qashqai ny långtestbil 2022: Räcker lilla motorn?
Långtest

Nissan Qashqai ny långtestbil 2022: Räcker lilla motorn?

Publicerad 7 januari 2022
Fjärde bilen ut i Vi Bilägares långteststall 2022 är nya generationen av populära suven Nissan Qashqai med mildhybridteknik.

Nissan Qashqai 158 Xtronic 2WD N-Connecta Pro Pack tar hem segern för årets längsta modellnamn men det ska till en hel del mer för att ta hem långtestsegern sent i höst.

Qashqai bäddade i alla fall ordentligt med testseger redan i höstas och förefaller vara en mognad modell i sin tredje generation. Motor på bara 1,3 liter men nästan 160 hk, mildhybridteknik, adaptiva LED-strålkastare och vidareutvecklad steglös automatlåda kan bli en intressant kombination ur åtskilliga synvinklar.

Plats i registreringsstatistiken till och med november 2021/antal exemplar: 27/2 431 (inkl. utgående modellen).

Vi presenterar en ny långtestbil per dag. Läs om alla nya långtestbilar här!

nissan qashqai 158 Xtronic 2WD N-connecta

GRUNDPRIs: 331 500 kr.

Tillval: ProPilot Pack 17 900 kr, Pearl White 9 000, vinterhjul ContiVikingContact 7, 17 tum 18 900, avtagbar dragkrok 12 900, lastbågar 2 920.

TESTBILENS PRIS/skatt: 393 120/6 488 kr.

GARANTIER: 3 års nybilsgaranti, 3 års vagnskada, 12 års rostskyddsgaranti, 3 års vägassistans.

MÅTT: L 443/B 184/H 163 cm.

Tj.vikt/maxlast/släp: 1 500/485/1 800 kg.

MOTOR: Tvärställd rak 4-cylindrig bensinturbo. 12V mildhybrid. Volym 1 332 cm3 . Max effekt 158 hk (116 kW), vid 5 500 v/min. Max vridmoment 270 Nm vid 1 800–3 750 v/min.

KRAFTÖVERFÖRING: Motorn fram, framhjulsdrift, steglös automatlåda med sju simulerade lägen.

DEKLARERAD FÖRBRUKNING: 6,4 l/100 km (WLTP).

CO2-UTSLÄPP: 144 g/km.

PRESTANDA: Toppfart 199 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim 9,2 s (fabriksuppgifter).

EURO NCAP/VIB:S ROSTBETYG 5/4

VIB:S ljusBETYG: Halvljus 4/helljus 3.

Så funkar långtestet

För den som följt långteststallens öden och äventyr under åren sedan 1988 (ni är sannerligen många!) kommer 2022 års omgång inte att innebära några direkt revolutionerande nyheter – utom en: alla kvintettens bilar har dragkrok.

Det är inte för att tillgodose frekventa båtdragare och snickerinödiga fritidshus-ägare i långtestlaget. Nej, syftet är att lägga till ytterligare en viktig dimension i den totala bilden av bilarnas egenskaper under ett helt år och 4 000 mils körning.

Särskilt intressant lär det bli när vi kopplar något till våra elbilar, för sådana har vi två stycken denna gång. Vad händer med räckvidden när släpvagnen är på? Vad händer med bilen? Det tar vi reda på och berättar om.

Hittills har Vi Bilägares långtestbilar avverkat nästan 775 000 mil i inte mindre än 193 olika bilar. Regelbundet återkommande rapporter om vad som händer med bilarna varvas med större temagenomgångar. 

Teståret inleds annars med en veckas rejäl vinterresa, med snö, kyla och allmänt bistra förhållanden. Vi undersöker värme- och ventilationskapacitet, stols- och rattvärme och kollar hur köregenskaper och konstruktioner klarar den kalla årstiden. Senare under vintern kommer den kompletta redovisningen av vintertestet.

I sommar synar vi klimatanläggningarna. Vi testar kör- och undanmanöveregenskaper utan och med last, i bilen och på taket. Acceleration, omkörningsförmåga och bromsar testas. Vi undersöker förstås de praktiska egenskaperna också. Får semesterprylarna plats? Vid det här laget har bilarna rullat 2 000 mil så det blir en fullödig redovisning av ekonomin också.

Barnsäkerheten är viktig för oss och våra läsare så den kollar vi noggrant i ett specialavsnitt, liksom hur multimediasystemen är att leva med. Bränsleekonomi, strålkastartester och rostskyddsanalyser (de båda sistnämnda är unika för Vi Bilägare) är självklarheter. Åtskilligt kommer att hända utanför protokollet också, det vet vi av erfarenhet. Numera berättar vi ju inte bara i tidningen utan också på vår hemsida, i vår mycket populära poddradio, på Facebook och på Instagram.

Missa ingenting de närmaste 20 000 milen före årets slut då långtestvinnaren 2022 utses. Nu drar vi!

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (4)

  • 7 januari 2022 Stefan Qashqais motor är en…
  • 7 januari 2022 Turbo, som de flesta moderna…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.