Bild
Nästa artikel
Krångligt namn, men välbekant bil för många – crossovern Nissan Qashqai är en storsäljare i Europa.
Krångligt namn, men välbekant bil för många – crossovern Nissan Qashqai är en storsäljare i Europa.

Begagnat: Nissan Qashqai (2013–2019)

Begbil

Nissan Qashqai är en storsäljande crossover. Vi kollar in den som begagnad.

Den första generationen av Nissans crossover Qashqai kom 2007 och blev en stor framgång. Generation två presenterades 2013 som modellår 2014 och är den som vi tittar närmare på här. Till skillnad från första generationen finns ingen förlängd modell längre. En facelift kom under 2017. 

Minsta bensinmotorn är på 1,2 liter och ger 116 hk. Likartad effekt, 117 hk, finns i en motor på 1,6 liter. Mer effekt finns i bensinmotorer på 140, 160 eller 163 hk. Dieselmotorer finns med effektuttag på 110, 115, 130 eller 150 hk. Den lilla 1,2-liters-motorn känns klen och trött i responsen, medan 160 hk motorn tvärtom känns pigg och kraftfull. Manuell växellåda eller steglös CVT-låda finns att välja mellan. 

Hög markfrigång på 18 cm gör att bilen ser ut att vara fyrhjulsdriven – men så är sällan fallet. De allra flesta Qashqai som sålts har varit framhjulsdrivna. Fyrhjulsdrift finns enbart till bensinmotor på 140 hk eller dieslarna på 130 eller 150 hk. 

 

Vägegenskaperna får både beröm och kritik, beroende på underlag. På sommarväg är Qashqai stadig och klarar en undanmanöver med godkänt resultat. Visserligen kränger bilen en hel del, men styrning och ESP-ingrepp är bra. Fjädringen är dock rätt stötig på dålig väg och på vinterväg kan framhjulsdrivna Qashqai kännas lite ostadig. 

Instrumenten är tydliga, men multimediaskärmen är ganska rörig och en del reglage har små knappar. Komforten i framsätet är klart godkänd. Den höga sittpositionen ger fin sikt framåt och det är också smidigt att kliva in och ur bilen. 

Baksätet är acceptabelt för de flesta, utan att heller imponera. I bagageutrymmet får elva läskbackar plats med baksätet i normalläge. Räknat i resväskor får två stora samt tre mindre plats. Med fällt säte ryms 28 läskbackar, några färre än i en VW Golf kombi. Golvet i bagageutrymmet kan både sänkas och delas. 

Plus: Säkerhet, sittposition, finns med 4WD. 

Minus: Rostskydd, fjädring, kvalitetsproblem.

Japanska bilar har rykte om sig att ha bra kvalitet och hög driftsäkerhet, men det gäller inte alla. På vår långtest-Qashqai från 2015 havererade AC-anläggningen redan första året, ett fel som är rätt vanligt. En del krånglande elektronik är inte heller ovanligt. Det kan till exempel vara fel på navigationssystem, blåtandsuppkoppling, radioanslutning, parkeringssensorer, backkamera eller däcktryckvarningssystemet. Slitna länkarmsbussningar och trasig gummibussning till stötdämpare är ganska vanligt. 

Oljeläckage från motor eller växellåda bör man se upp med, det kan leda till dyrbara haverier. Dåligt laddande batteri har en del ägare klagat på, liksom inredningsdetaljer som lossar eller låter illa. Vissa exemplar har haft problem med svänghjulet mellan motor och växellåda, det kan vara dyrt att åtgärda. Motorerna har kamkedja som normalt inte behöver bytas, men det har förekommit att kedjan hoppat över med kostsamt motorhaveri som följd. Dessbättre är det inget vanligt fel. 

 

Nissan har återkallat Qashqai för fel i mjukvaran till autobromsen, som kan göra att bilen tvärnitar utan anledning. Återkallelsen gäller bilar tillverkade november 2016 till juni 2019. Några andra återkallelser har också gjorts, på exemplar tillverkade 2018 kunde kylfläkten överhettas. Exemplar från 2017 och 2018 återkallades för fel på elektronik till varningslamporna. På bilar tillverkade juni 2017 kunde det vara ett möjligt fel på bakrutevärmaren. Exemplar tillverkade 2014–2016 kunde ha fel på syresensorn till avgassystemet. Då indikerar inte systemet för fel i avgasreningen. En återkallelse har också gällt risk för fel på dragkroksatsen på bilar tillverkade 2013–2014. 

Qashqai har varit en hyggligt attraktiv modell på andrahandsmarknaden och utbudet av begagnade exemplar är också förhållandevis gott.

KÖPGUIDEN
Registreringsår/mil 2014/10 000
Kaross Kombi/5d
Motor 1,6 l/ 130 hk
Dekl. förbrukning 4,4 l/100 km
Skatt 1 311 kr
Begpris 114 700 kr
Nypris -14 233 900 kr
Bilprovningen Bättre än medel
Rost Sämre än medel
Säkerhet Bättre än medel
Autoindex Sämre än medel

 

TEKNISKA DATA                                                        Quashqai          Quashqai     

                                                                                     1,6 dcl 130        1,6 163                                 

Längd/bredd, cm 438/180,6 438/180,6
Tjänstevikt, maxlast, kg 1 526/434 1 498/387
Max släpvagnsvikt, kg 1 800 1 500
Antal cylindrar/slagvolym, cm3  4/1 598 4/1 618
Effekt, hk 130 163
Toppfart, km/tim 190 200
0-100 km/tim, s 9,9 8,9
Bränsle, liter per 100 km 4,4 5,8
CO2, g/km 115 134

 

PRISER BEGAGNAT

Autovista Inter-Globals senaste prislista baseras på prognoser. Inbytespriset är 15–20 procent lägre än försäljningspriset. Lokala prisavvikelser kan förekomma.

Fler begagnade bilar på

vibilagare.se/test

Grundutförande (Miltal och pris i kr)

Quashqai 1,6 dcl 130 Acenta

Årsmodell 4 000 6 000 8 000 10 000 12 000
2014 131 800 126 800 120 800 114 700 108 700
2015 138 500 133 300 127 000 120 500 114 000
2016 150 000 144 800 138 300 131 700 125 000
2017 162 600 157 000 150 000 143 000 136 000
2018 178 800 166 000 158 600 151 000 143 800

 

Övriga utföranden

Utförande År Prisskillnad
CVT-låda 2014-2018 +13 000
4X4 2014-2018 +8 000
Style 360 pkt 2014-2018 + 1 600
Tekna pkt 2014-2018 + 3 000
Visla pkt 2014-2018 - 3 000
N-Tec pkt 2017-2018 + 2 000

 

Utförande År Prisskillnad
2,0 140 hk 2014 - 8 000
150 hk/ 4X4 2015-2018 + 4 000
1,2 155 hk 2014-2018 - 5 000
1,6 163 2014-2018 +  3 500
1,6 177 hk 2014-2018 - 21 000
1,5 110 hk 2014-2018 - 21 000

 

EKONOMI

 Konsumentverkets kalkyl bygger på att bilen behålls i tre år och att den årliga
körsträckan är 1 500 mil. Bensin: 15,78 kr/l. Diesel: 16,38.

                                                                          1,6 dcl 130               1,6 163 hk

Pris 114 700 118 200 kr
Värdeminskning 16 000 kr 17 000 kr
Skatt, besiktning 1 600 kr 1 300 kr
Försäkring 7 100 kr 6 900 kr
Bränsle 10 500 kr 13 800 kr
Reparation, service 6 000 kr 5 000 kr
Däck 3 000 kr 3 000 kr
Totalt per år 42 000 kr 47 000 kr
Totalt per mil 28 kr 31 kr

 

REPARATIONSKOSTNADER

Material och arbete. Prisuppgifter från verkstäder i Stockholmsregionen. Priserna kan variera mellan verkstäder.

Avgassystem exl. främre rör 7 456 kr
Katalysator 15 832 kr
Hjullager hö. fram 5 707 kr
Kamrem Kedja
Elektronikbox, motor 13 139 kr
Koppling 14 202 kr
Stötdämpare fram 8 808 kr
12 000-milaservice 4 153 kr

 

SÄKERHET

Qashqai fick fem stjärnor i Euro NCAP:s krocktest 2014 och räknas också av Folksam som ett bra val ur krocksäkerhetssynpunkt. Whiplashskyddet får godkänt och autobroms finns i vissa utrustningsvarianter. Någon krockstatistik finns inte på den här modellen, men äldre Qashqai får en fyra i krockbetyg av Folksam. Det innebär minst 20 procent högre säkerhet än medelbilen. Nyare Qashqai bör inte vara sämre.

BILPROVNINGEN

Enligt tyska Dekra klarar sig Qashqai av den här generationen bättre än medelbilen vid besiktningen. Anmärkningar gäller främst elektronikfel på däcktryckvarningssystemet, slitna bromsskivor och felinställda strålkastare.

ROSTSKYDD

Kaross helt av plåt, motorhuv och baklucka saknar invändig behandling. De flesta skarvar är väl limmade, men inte alla. Dörrarna har viss invändig behandling, men i trösklarna eller i längs- och tvärgående balkar saknas behandling helt med endast naken plåt. Bra stänkskydd fram och bak är ett plus. Innerskärmarna bak är av filt och under dessa saknas behandling. Dessutom har skärmkanten en smutssamlande hylla, där det på sikt kan bildas rostangrepp. Innerskärmarna fram är av plast. Under A-stolpen finns en fuktsamlande skumkudde.

Rostskyddsgaranti: 12 år
Betyg: 2/5

Den första generationen av Nissans crossover Qashqai kom 2007 och blev en stor framgång. Generation två presenterades 2013 som modellår 2014 och är den som vi tittar närmare på här. Till skillnad från första generationen finns ingen förlängd modell längre. En facelift kom under 2017. 

Minsta bensinmotorn är på 1,2 liter och ger 116 hk. Likartad effekt, 117 hk, finns i en motor på 1,6 liter. Mer effekt finns i bensinmotorer på 140, 160 eller 163 hk. Dieselmotorer finns med effektuttag på 110, 115, 130 eller 150 hk. Den lilla 1,2-liters-motorn känns klen och trött i responsen, medan 160 hk motorn tvärtom känns pigg och kraftfull. Manuell växellåda eller steglös CVT-

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa en månad för 1 krona!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

Vad vi skrev i nummer 18/2015

»Nissan Qashqai har långteststallets mest fältmässiga framtoning, men någon större terrängduglighet bjuder den inte på. Som högbyggd kombi fungerar den däremot finfint. Man får mycket för pengarna, utom när det gäller motorstyrka.«

Kommentarer

#1
2020-03-31 20:45

En del fel och dåligt rostskydd.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.