
Begagnat: Nissan Qashqai (2013–2019)
Nissan Qashqai är en storsäljande crossover. Vi kollar in den som begagnad.
Den första generationen av Nissans crossover Qashqai kom 2007 och blev en stor framgång. Generation två presenterades 2013 som modellår 2014 och är den som vi tittar närmare på här. Till skillnad från första generationen finns ingen förlängd modell längre. En facelift kom under 2017.
Minsta bensinmotorn är på 1,2 liter och ger 116 hk. Likartad effekt, 117 hk, finns i en motor på 1,6 liter. Mer effekt finns i bensinmotorer på 140, 160 eller 163 hk. Dieselmotorer finns med effektuttag på 110, 115, 130 eller 150 hk. Den lilla 1,2-liters-motorn känns klen och trött i responsen, medan 160 hk motorn tvärtom känns pigg och kraftfull. Manuell växellåda eller steglös CVT-låda finns att välja mellan.
Hög markfrigång på 18 cm gör att bilen ser ut att vara fyrhjulsdriven – men så är sällan fallet. De allra flesta Qashqai som sålts har varit framhjulsdrivna. Fyrhjulsdrift finns enbart till bensinmotor på 140 hk eller dieslarna på 130 eller 150 hk.
Vägegenskaperna får både beröm och kritik, beroende på underlag. På sommarväg är Qashqai stadig och klarar en undanmanöver med godkänt resultat. Visserligen kränger bilen en hel del, men styrning och ESP-ingrepp är bra. Fjädringen är dock rätt stötig på dålig väg och på vinterväg kan framhjulsdrivna Qashqai kännas lite ostadig.
Instrumenten är tydliga, men multimediaskärmen är ganska rörig och en del reglage har små knappar. Komforten i framsätet är klart godkänd. Den höga sittpositionen ger fin sikt framåt och det är också smidigt att kliva in och ur bilen.
Baksätet är acceptabelt för de flesta, utan att heller imponera. I bagageutrymmet får elva läskbackar plats med baksätet i normalläge. Räknat i resväskor får två stora samt tre mindre plats. Med fällt säte ryms 28 läskbackar, några färre än i en VW Golf kombi. Golvet i bagageutrymmet kan både sänkas och delas.
Plus: Säkerhet, sittposition, finns med 4WD.
Minus: Rostskydd, fjädring, kvalitetsproblem.
Japanska bilar har rykte om sig att ha bra kvalitet och hög driftsäkerhet, men det gäller inte alla. På vår långtest-Qashqai från 2015 havererade AC-anläggningen redan första året, ett fel som är rätt vanligt. En del krånglande elektronik är inte heller ovanligt. Det kan till exempel vara fel på navigationssystem, blåtandsuppkoppling, radioanslutning, parkeringssensorer, backkamera eller däcktryckvarningssystemet. Slitna länkarmsbussningar och trasig gummibussning till stötdämpare är ganska vanligt.
Oljeläckage från motor eller växellåda bör man se upp med, det kan leda till dyrbara haverier. Dåligt laddande batteri har en del ägare klagat på, liksom inredningsdetaljer som lossar eller låter illa. Vissa exemplar har haft problem med svänghjulet mellan motor och växellåda, det kan vara dyrt att åtgärda. Motorerna har kamkedja som normalt inte behöver bytas, men det har förekommit att kedjan hoppat över med kostsamt motorhaveri som följd. Dessbättre är det inget vanligt fel.
Nissan har återkallat Qashqai för fel i mjukvaran till autobromsen, som kan göra att bilen tvärnitar utan anledning. Återkallelsen gäller bilar tillverkade november 2016 till juni 2019. Några andra återkallelser har också gjorts, på exemplar tillverkade 2018 kunde kylfläkten överhettas. Exemplar från 2017 och 2018 återkallades för fel på elektronik till varningslamporna. På bilar tillverkade juni 2017 kunde det vara ett möjligt fel på bakrutevärmaren. Exemplar tillverkade 2014–2016 kunde ha fel på syresensorn till avgassystemet. Då indikerar inte systemet för fel i avgasreningen. En återkallelse har också gällt risk för fel på dragkroksatsen på bilar tillverkade 2013–2014.
Qashqai har varit en hyggligt attraktiv modell på andrahandsmarknaden och utbudet av begagnade exemplar är också förhållandevis gott.
Registreringsår/mil | 2014/10 000 |
Kaross | Kombi/5d |
Motor | 1,6 l/ 130 hk |
Dekl. förbrukning | 4,4 l/100 km |
Skatt | 1 311 kr |
Begpris | 114 700 kr |
Nypris -14 | 233 900 kr |
Bilprovningen | Bättre än medel |
Rost | Sämre än medel |
Säkerhet | Bättre än medel |
Autoindex | Sämre än medel |
TEKNISKA DATA Quashqai Quashqai
1,6 dcl 130 1,6 163
Längd/bredd, cm | 438/180,6 | 438/180,6 |
Tjänstevikt, maxlast, kg | 1 526/434 | 1 498/387 |
Max släpvagnsvikt, kg | 1 800 | 1 500 |
Antal cylindrar/slagvolym, cm3 | 4/1 598 | 4/1 618 |
Effekt, hk | 130 | 163 |
Toppfart, km/tim | 190 | 200 |
0-100 km/tim, s | 9,9 | 8,9 |
Bränsle, liter per 100 km | 4,4 | 5,8 |
CO2, g/km | 115 | 134 |
Autovista Inter-Globals senaste prislista baseras på prognoser. Inbytespriset är 15–20 procent lägre än försäljningspriset. Lokala prisavvikelser kan förekomma.
Fler begagnade bilar på
Grundutförande (Miltal och pris i kr)
Quashqai 1,6 dcl 130 Acenta
Årsmodell | 4 000 | 6 000 | 8 000 | 10 000 | 12 000 |
2014 | 131 800 | 126 800 | 120 800 | 114 700 | 108 700 |
2015 | 138 500 | 133 300 | 127 000 | 120 500 | 114 000 |
2016 | 150 000 | 144 800 | 138 300 | 131 700 | 125 000 |
2017 | 162 600 | 157 000 | 150 000 | 143 000 | 136 000 |
2018 | 178 800 | 166 000 | 158 600 | 151 000 | 143 800 |
Övriga utföranden
Utförande | År | Prisskillnad |
CVT-låda | 2014-2018 | +13 000 |
4X4 | 2014-2018 | +8 000 |
Style 360 pkt | 2014-2018 | + 1 600 |
Tekna pkt | 2014-2018 | + 3 000 |
Visla pkt | 2014-2018 | - 3 000 |
N-Tec pkt | 2017-2018 | + 2 000 |
Utförande | År | Prisskillnad |
2,0 140 hk | 2014 | - 8 000 |
150 hk/ 4X4 | 2015-2018 | + 4 000 |
1,2 155 hk | 2014-2018 | - 5 000 |
1,6 163 | 2014-2018 | + 3 500 |
1,6 177 hk | 2014-2018 | - 21 000 |
1,5 110 hk | 2014-2018 | - 21 000 |
Konsumentverkets kalkyl bygger på att bilen behålls i tre år och att den årliga
körsträckan är 1 500 mil. Bensin: 15,78 kr/l. Diesel: 16,38.
1,6 dcl 130 1,6 163 hk
Pris | 114 700 | 118 200 kr |
Värdeminskning | 16 000 kr | 17 000 kr |
Skatt, besiktning | 1 600 kr | 1 300 kr |
Försäkring | 7 100 kr | 6 900 kr |
Bränsle | 10 500 kr | 13 800 kr |
Reparation, service | 6 000 kr | 5 000 kr |
Däck | 3 000 kr | 3 000 kr |
Totalt per år | 42 000 kr | 47 000 kr |
Totalt per mil | 28 kr | 31 kr |
REPARATIONSKOSTNADER
Material och arbete. Prisuppgifter från verkstäder i Stockholmsregionen. Priserna kan variera mellan verkstäder.
Avgassystem exl. främre rör | 7 456 kr |
Katalysator | 15 832 kr |
Hjullager hö. fram | 5 707 kr |
Kamrem | Kedja |
Elektronikbox, motor | 13 139 kr |
Koppling | 14 202 kr |
Stötdämpare fram | 8 808 kr |
12 000-milaservice | 4 153 kr |
SÄKERHET
Qashqai fick fem stjärnor i Euro NCAP:s krocktest 2014 och räknas också av Folksam som ett bra val ur krocksäkerhetssynpunkt. Whiplashskyddet får godkänt och autobroms finns i vissa utrustningsvarianter. Någon krockstatistik finns inte på den här modellen, men äldre Qashqai får en fyra i krockbetyg av Folksam. Det innebär minst 20 procent högre säkerhet än medelbilen. Nyare Qashqai bör inte vara sämre.
BILPROVNINGEN
Enligt tyska Dekra klarar sig Qashqai av den här generationen bättre än medelbilen vid besiktningen. Anmärkningar gäller främst elektronikfel på däcktryckvarningssystemet, slitna bromsskivor och felinställda strålkastare.
ROSTSKYDD
Kaross helt av plåt, motorhuv och baklucka saknar invändig behandling. De flesta skarvar är väl limmade, men inte alla. Dörrarna har viss invändig behandling, men i trösklarna eller i längs- och tvärgående balkar saknas behandling helt med endast naken plåt. Bra stänkskydd fram och bak är ett plus. Innerskärmarna bak är av filt och under dessa saknas behandling. Dessutom har skärmkanten en smutssamlande hylla, där det på sikt kan bildas rostangrepp. Innerskärmarna fram är av plast. Under A-stolpen finns en fuktsamlande skumkudde.
Rostskyddsgaranti: 12 år
Betyg: 2/5
Läs mer om:
Redan registrerad? Logga in för att fortsätta läsa.
Logga inÄr du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.
Registrera
Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.
✅ Tillgång till alla artiklar ✅ Digital tidning ingår ✅ Exklusivt nyhetsbrev
»Nissan Qashqai har långteststallets mest fältmässiga framtoning, men någon större terrängduglighet bjuder den inte på. Som högbyggd kombi fungerar den däremot finfint. Man får mycket för pengarna, utom när det gäller motorstyrka.«
Kommentarer
En del fel och dåligt rostskydd.