Nästa artikel
MG Marvel R ny långtestbil 2022: Klarar den trycket?
Långtest

MG Marvel R ny långtestbil 2022: Klarar den trycket?

Publicerad 4 januari 2022
För 35:e året i rad har Vi Bilägare köpt nya långtestbilar. Fem bilar ska som vanligt rulla 4 000 mil var ända till slutet av teståret. Först ut bland de nya testbilarna är kinesiska elbilen MG Marvel R.

MG Marvel R Performance är en av två eldrivna långtestbilar 2022 och samtidigt den första kinesiska bilmodellen någonsin i långteststallet.

En suv i ungefär samma storlek som en Volvo XC60 och i alla delar ett helt oprövat kort. Blir det fågel eller fisk för MG som satsar stort på att bli ett ”folkmärke”?

Testbilen är drygt 50 000 kronor billigare än vår andra elbil men har inte riktigt lika stort batteri och mindre räckvidd – hur långt ska det räcka? Plats i registreringsstatistiken till och med november 2021/antal exemplar: 223/54 (nyintroducerad).

Vi presenterar en ny långtestbil per dag. Läs om alla nya långtestbilar här!

MG Marvel R Performance

GRUNDPRIS: 524 990 kr. (454 990 efter bonus)

Tillval: Pearl White 8 000 kr, lastbågar 1 295, dragkrok 13 500, vinterhjul ContiVikingContact 7, 18-tum 20 460.

TESTBILENS PRIS/skatt: 568 245 (498 245 efter bonus)/360 kr.

GARANTIER: 3 års nybilsgaranti, 3 års vagnskada, 3 års lackgaranti, 12 års rostskyddsgaranti, batteri 8 år/16 000 mil.

MÅTT: L 467/B 192/H 161 cm.

Tj.vikt/maxlast/släp: 1 995/378/750 kg.

MOTOR: Två elmotorer bak, en fram. Litiumjonbatteri 70 kWh brutto. Max effekt 288 hk (212 kW). Max vridmoment 665 Nm.

KRAFTÖVERFÖRING: Fyrhjulsdrift, tvåväxlad låda.

Räckvidd (WLTP): 370 km, stad 469 km.

DEKLARERAD FÖRBRUKNING: 20,9 kWh/100 km (WLTP).

CO2-UTSLÄPP: 0 g/km.

PRESTANDA: Toppfart 200 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim 4,9 s (fabriksuppgifter). Snabbladdning 92 kW.

EURO NCAP/VIB:S ROSTBETYG 4/2

VIB:S LJUSBETYG: Halvljus 2/helljus 2.

Så funkar långtestet

För den som följt långteststallens öden och äventyr under åren sedan 1988 (ni är sannerligen många!) kommer 2022 års omgång inte att innebära några direkt revolutionerande nyheter – utom en: alla kvintettens bilar har dragkrok.

Det är inte för att tillgodose frekventa båtdragare och snickerinödiga fritidshus-ägare i långtestlaget. Nej, syftet är att lägga till ytterligare en viktig dimension i den totala bilden av bilarnas egenskaper under ett helt år och 4 000 mils körning.

Särskilt intressant lär det bli när vi kopplar något till våra elbilar, för sådana har vi två stycken denna gång. Vad händer med räckvidden när släpvagnen är på? Vad händer med bilen? Det tar vi reda på och berättar om.

Hittills har Vi Bilägares långtestbilar avverkat nästan 775 000 mil i inte mindre än 193 olika bilar. Regelbundet återkommande rapporter om vad som händer med bilarna varvas med större temagenomgångar. 

Teståret inleds annars med en veckas rejäl vinterresa, med snö, kyla och allmänt bistra förhållanden. Vi undersöker värme- och ventilationskapacitet, stols- och rattvärme och kollar hur köregenskaper och konstruktioner klarar den kalla årstiden. Senare under vintern kommer den kompletta redovisningen av vintertestet.

I sommar synar vi klimatanläggningarna. Vi testar kör- och undanmanöveregenskaper utan och med last, i bilen och på taket. Acceleration, omkörningsförmåga och bromsar testas. Vi undersöker förstås de praktiska egenskaperna också. Får semesterprylarna plats? Vid det här laget har bilarna rullat 2 000 mil så det blir en fullödig redovisning av ekonomin också.

Barnsäkerheten är viktig för oss och våra läsare så den kollar vi noggrant i ett specialavsnitt, liksom hur multimediasystemen är att leva med. Bränsleekonomi, strålkastartester och rostskyddsanalyser (de båda sistnämnda är unika för Vi Bilägare) är självklarheter. Åtskilligt kommer att hända utanför protokollet också, det vet vi av erfarenhet. Numera berättar vi ju inte bara i tidningen utan också på vår hemsida, i vår mycket populära poddradio, på Facebook och på Instagram.

Missa ingenting de närmaste 20 000 milen före årets slut då långtestvinnaren 2022 utses. Nu drar vi!

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (4)

  • 4 januari 2022 Ja, med den inställningen…
  • 4 januari 2022 Dom tydligen väldigt…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.