Nästa artikel
Volvo 164 var en snikig kloss med klass
Backspegeln

Volvo 164 var en snikig kloss med klass

Publicerad 22 december 2021
Volvo 164 var märkets flaggskepp i en tid då flärd nästan var något fult.

Det är något rörande över hur biltillverkare förr i tiden trollade med knäna för att få fram en ny bilmodell. Sett ur det perspektivet måste man älska Volvo 164. En Volvo 140 med biffigare front och en B20-motor som i princip fått två cylindrar till och således hette B30.

Designmässigt är den en märklig bastard mellan de rena, strama dragen från 140-serien som närmast liknar en del italienska bilar och så en näsa som påminner om Vanden Plas och andra engelska lyxversioner av enklare bilmodeller.

Samme man designade både 140 och 164, Volvos chefsdesigner Jan Wilsgaard, och en förklaring till frontens utseende är att han lånade från sina egna idéer. I slutet av 1950-talet designade han ett projekt kalladet P358, en Volvo med V8 och liknande grill.

Amerikanska Car and Driver skrev vid sitt test 1969: ”Det något daterade klassiska utseendet motsägs av att dess prestanda är nutida”.

Svulstiga lädersäten hörde till fördelarna med 164, standard från 1970 års modell.

Inredningen i tyg var aningen mer påkostad än 140-serien och redan vid de första provkörningarna fick Volvo kritik för att man envisades med att inte ha klocka som standard, ”obegripligt i en bil till detta pris” tyckte Vi Bilägare 1968.

Instrumentpanelen med träimitation var inte ens med dåtidens mått mätt lyxig. Första årsmodellens utrustning kan nästan betecknas som påver: inga nackskydd, inga tonade rutor, inga rullbälten. Redan året därpå blev listan på standardutrustning längre: dimljus, nackskydd, rullbälten, tonat glas och läderklädsel.

Den var förstås framför allt bekväm. Vridmomentet var saftigt redan på låga varv och det gick prima att köra på trean eller fyran i låg fart om man så önskade.

Volvo 164E 1974

Nypris: 38 000 kronor.

Motor: Rak sexcylindrig med toppventiler, två ventiler per cylinder. Bränsleinsprutning. Vattenkylning. Volym 2 978 cm3. Max effekt 160 hk DIN vid 5 500 v/min. Max vridmoment 231 Nm vid 2 500 v/min.

Kraftöverföring: Längsmonterad motor fram, bakhjulsdrift. Fyrväxlad manuell låda. Golvspak.

Mått: L 490/B 171/H 147 cm.

Tjänstevikt: 1 490 kg.

Fjädring/hjulställ: Skruvfjädring fram och bak. Fram dubbla tvärlänkar och krängningshämmare, bak stel axel och längslänkar, panhardstag.

Styrning: Snäcka. Vändcirkel 9,2 m.

Bromsar: Skivor fram och bak.Servo.

Fartresurser: Toppfart 184 km/tim. Acc. 0–100 km/tim ca 10,2 s.

Förbrukning: 1,5 l/mil.

Livscykeln

1968 Modellen presenteras, två år efter 144. Den tio centimeter längre 164: an har nytt framparti, B30-motor med sex cylindrar och 130 hk. Klädsel av tyg eller vinyl.

1969 Av första årsmodellen tillverkas 12  199 exemplar.

1970 Ventilationen förbättras med ett luftutsläpp under bakrutan.

1971 Axelavståndet blir 20 mm längre. Nya 5,5 tum breda fälgar med andra kromringar och navkapslar. Servostyrning blir standard.

1972 164E med elektronisk insprutning och 160 hk.

1973 Ny rak stötfångare fram och ny något lägre grill. Nytt bakparti med liggande bakljus. Dörrarna får sidokrockskydd och bakdörrarna barnsäkra lås. Ny instrumentpanel och ny ratt. Förbättrat ventilationssystem.

1974 Nya stora stötfångare och dörrar utan ventilationsruta och större backspeglar.

1975 En årsmodell som aldrig såldes i Sverige. Automatlåda, elhissar fram och luftkonditionering är standard. 153 179 exmplar tillverkades totalt av 164.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (8)

  • 28 december 2021 crylen skrev: Guran, Är du…
  • 28 december 2021 S-klasse, det behövs bara…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.