Bild
Nästa artikel
Volvos udda coupémodell som sålde bättre än väntat

Volvos udda coupémodell som sålde bättre än väntat

Backspegeln

Volvos försök att ruska av sig präktighetsstämpeln resulterade i en … minnesvärd modell.

I Volvos långa historia har det vid sidan av huvudfåran med präktiga modeller alltid funnits plats för lyx. Inte sällan har denna åstadkommits med hjälp av utomstående karossmakare, på 1930-talet till exempel den välkända firma Nordbergs i Stockholm.

Under 1960- och 70-talen visades italienska stilförsök från Coggiola och Bertone, bilar som förtjusade folk på bilsalongerna men som inte gick i produktion. Under 1975 fick i alla fall en pampversion av Volvo 264 grönt ljus att byggas hos Bertone: Volvo 264 TE, en limousine förlängd 70 centimeter.

Ungefär samtidigt ville Volvo också ha en coupémodell som topperbjudande för verkligt kräsna. Före 200-seriens debut hösten 1974 hade designern Jan Wilsgaard tagit fram en tvådörrars, sju centimeter lägre version av Volvo 164.

Bilen skulle skickas till Bertone för att få inredningen draperad i lyxigast tänkbara klädsel och taket krönt av ett vinyllakan, en elegans vid denna tid. Det ska ha varit designavdelningens sekreterare fru Larsson som förärades uppdraget att ratta bilen till Italien.

Något senare, våren 1976, visade Mercedes-Benz sin färska 123-serie i coupéutförande. Volvoledningen måste ha stärkts i sin uppfattning att den kommande 262C, som bilen skulle heta i produktionsutförande vid starten 1977, var alldeles rätt. Recepten var ju identiska, om än resultaten en smula olika.

Att kalla Volvo 262C elegant är förmodligen inte lika korrekt som att kalla den annorlunda, men den hade kundattraktion och försäljningen gick bättre än väntat. Den blev omsusad i all världens press, här var plötsligt en Volvo som tonade ned sina foträta skor, sina oböjliga tår, sin stötupptagande sula, utan att förlora identiteten.


I USA hade Volvo under lång tid kört med slogan ”Volvo. The car for people who think”, vilket tidningen Motor Trend i sitt test av 262C raskt ändrade till ”Volvo. The car for people who shrink”.

Läs också: Volvos snabba lyxsedan: ”Den gör mig till lagbrytare”

Volvo 262C 1980

Nypris: 117 000 kr. 

Värde i dag: 80 000–120 000 kr.

Motor: V6 med en överliggande kamaxel per cylinderrad, 2 vent./cylinder. Bränsleinsprutning. Volym 2 664 cm3. Max effekt 141 hk (104 kW) vid 5 700 v/min. Max vridmoment 216 Nm vid 3 000 v/min.

Kraftöverföring: Motor fram, bakhjulsdrift, treväxlad automatlåda, golvspak.

Mått: L 488/B 172/H 137 cm. 

Tjänstevikt: 1 470 kg. 

Fjädring/hjulställ: Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram triangellänkar, bak stel axel i bakåtriktade bärarmar, Panhardstag.

Styrning: Kuggstång. 3,5 rattvarv. Vändcirkel 9,8 m.

Bromsar: Skivor fram och bak, servo.

Fartresurser: Toppfart 175 km/tim. Acc 0–100 km/tim på 11 s. 

Livscykeln

1974 264 DL och GL har den nyutvecklade V6:an i lättmetall på 2,7 l. 

1975 Sjusitsiga limousinen 264 TE.

1976 Volvos första sexcylindriga kombi finns bara som 265 DL. För den nordamerikanska marknaden har modell 262 GL tagits fram.

1977 Volvo fyller 50 år, vilket firas med en jubileumsversion: 244 DL (på exportmarknader fanns en 264). Ny modellversion är 264 GLE.

1977 262C premiärvisas. Nu läggs den vanliga tvådörrarsversionen ner efter bara 3 329 exemplar.

1979. De första åren fanns 262C i silvermetallic/svart vinyltak. Nu också i guldmetallic utan vinyltak.

1980 262C får två nya färger: svart och ljusblå metallic. Silver med vinyltak slopas. Även 244 GLT finns i en version med B27E på 141 hk.

1981 200-serien får mindre stötfångare, nya strålkastare, nya baklampor och ny instrumentpanel. 260-modellerna får också en uppdaterad motor. Efter 6 622 exemplar läggs 262C ner. 

1982 Tillverkningen av 264 läggs ner. Totalt byggdes 132 390 exemplar av den sexcylindriga sedanen.

1984 Tre år efter att modellen utgått bygger Yngve Nilssons Karosserifabrik de sista två 264 TE i landauletversion. Totalt byggdes 335 stycken 264 TE. 

1985 De sista 265-bilarna byggs. Totalt har 177 402 exemplar byggts av de olika 260-versionerna.

Taggar: Backspegeln, Volvo

Kommentarer

#1
2020-10-11 07:34

En styggelse, ful som stryk. Men minns att jag faktiskt såg några i trafiken i slutet av 70-talet.

#2
2020-10-11 09:31

Mb w123 var snyggare och mer välbyggd

#3
2020-10-11 11:02

Nu är ju smak subjektivt så kommentarer likt Raphaels ovan kan ju förpassas till skräphögen.
Helt klart en viktig bil även om den inte tillverkades i jätteantal. Den var ett tidigt steg för Volvo att höja sin status lite, tillsammans med senare 780 och C70 bland andra. Det tog några år men helt klart har Volvo en annan position idag än på 70-talet och även om det kan synas långsökt så är 262c ett steg på den resan.

#4
1
2020-10-11 11:06

Intressant att då ansågs den som klumpig med oproportionerligt lågt tak. Idag är samtliga Volvo minst lika oproportionerliga och dubbelt så klumpliga. Dessutom kallades Volvo då av belackare för traktor, men det är nuförtiden som de har traktormotor. Volvo var bättre förr.

#5
2020-10-11 11:09

Volvo kallades för traktor förr därför att deras fokus var funktion framför design, de var rejäla bilar men knappast snygga. Interiören med stora knappar som kunde skötas av stora händer med vantar på, var möjligen ändamålsenligt men inte estetiskt. Idag gör Volvo bilar som har mer design. Det har aldrig handlat om vilken motor bilen har. Volvo idag med dieselmotor går faktiskt rätt mjukt, inte alls som en traktor.

#6
2020-10-11 12:21

Huga (inte var den vacker), vilket jag dock tycker "vanliga" 240:n är med sin härliga praktiska och robusta "funkisstil" - en bil att sakna.

#7
2020-10-11 12:47

262C, är det den andliga föregångaren till Polestar 1?

#8
2020-10-11 13:54

Att Volvo kallades traktor berodde snarare på att de var så slitstarka och hade mycket hög driftsäkerhet, de bara gick och gick och gick. Nästan omöjligt att slita ut B18 och B20 motorerna.

#9
2020-10-11 13:58

Som liten grabb och Volvofantast på den tiden var detta den ultimata lyxbilen med snygg design pluffsiga säten och bäst, ville ha som stor. Som samlarbilbetraktat vore det roligt att ha men med vuxna ögon kan man inte betrakta den som snygg eller luxiös, snarare en sminkad gris. Tror till och med att den vann biltester i Sverige mot Mercedes där nog den främsta egenskapen sågs som "svensk" och med 240 ekonomi. Är absolut inte Volvofantast i dag har bränt för mycket pengar och tröttnat på dålig kvalitet på en "vanabemärke" men kan konstatera att biltesterna har liknande utfall som då.

#10
2020-10-11 21:35

En är ombyggd till den nyare karossen -81 och senare, fick byta torpedväggen.

#11
2020-10-11 23:56

Tycker 262C såg bäst ut i svart. Sedan fanns det några special byggen, en 262 C som cab Solaris(?) från någon bilhandlare i USA. Sedan tror jag Gyllenhammar hade en röd med motorn från kommande 240 turbo.

Men en 264 eller 265 är väl säkert ännu mer ovanlig att se idag?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.