Nästa artikel
Audi Grandsphere Concept är märkets nya lyxvision
Nyheter

Audi Grandsphere Concept är märkets nya lyxvision

Publicerad 2 september 2021
Audi kallar den en ”förstaklasslounge på hjul”.

Audi Grandsphere Concept är den andra av de tre konceptbilarna Skysphere, Grandsphere och Urbansphere som tillsammans ska ta ut riktningen för märkets framtid.

Medan Skysphere är en tvådörrars sportbil som i alla fall delvis tänkt att vara en körmaskin riktar sig Grandsphere snarare till de som helt vill slippa att själva hantera ratt och spakar.

Audi vill att den här 5,35 meter långa bilen ska kännas som ett lyxigt flygplan och kallar den en ”förstaklasslounge på hjul”.

Den har visserligen en ratt, men den kan man med ett knapptryck få att försvinna in i instrumentpanelen. Bilen är nämligen ämnad för en värld där självkörning på nivå 4 finns på riktigt. Därmed ska den kunna köra helt på egen hand på vissa typer av vägar.

Audi medger att utvecklingen av självkörande bilar har tagit längre tid än man trodde för några år sedan, men står ändå fast vid att tekniken kommer vara här i slutet av årtiondet. Då ska bilar tryggt och säkert kunna klara sig utan förare – i alla fall på motorvägar.

Bortsett från den futuristiska inredningen och de felhängda bakdörrarna menar Audi att Grandsphere Concept är ganska nära en produktionsfärdig bil designmässigt. Det innebär att märkets nästa stora lyxsedan kan komma att se ut ungefär så här.

Den kommer då att bygga på Volkswagengruppens PPE-plattform, framtagen för koncernens större elbilar. I den här iterationen innebär det ett batteri med 120 kWh och 800 volt, och totalt 530 hästkrafter från motorerna på fram- och bakaxeln. Räckvidden ska vara längre än 75 mil och det ska inte ta längre tid än 25 minuter att ladda upp batteriet från 5–80 procent.

Audis första bil att använda PPE-plattformen blir A6 e-tron, som ska gå i produktion år 2023.

I somras meddelade företaget att alla nya bilmodeller de lanserar från 2026 kommer att vara helt eldrivna.
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (0)

Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.