Nästa artikel
Bilfrågan: Hur jämföra NEDC med WLTP?
Bilfrågan

Bilfrågan: Hur jämföra NEDC med WLTP?

Publicerad 15 september 2021
"Vad avses med låg, medium, hög, extra hög och blandad när det gäller CO2 och bränsleförbrukning i nya testcykeln?" Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Mejla till bilfragan@vibilagare.se.


Fråga:
Det skulle vara intressant att veta vad som avses med låg, medium, hög, extra hög och blandad när det gäller CO2 och bränsleförbrukning i nya testcykeln WLTP. Vilka uttryck motsvarar landsväg, stad och blandad i gamla testcykeln NEDC? I NEDC hamnar alltid värdet för blandad (92 g/km) mellan stad (84 g/km) och landsväg (96 g/km) vilket är helt naturligt. Men i WLTP ger blandad högre värde än både låg, medium och hög. Dessutom ger hög ett lägre värde än låg. Men extra hög ger däremot riktigt höga värden. Samtidigt som medium ger det lägsta värdet. Mycket märkligt och förvillande.
Olle

Svar:
Det går inte att jämföra NEDC och WLTP rakt av. WLTP (Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedure)är en tuffare testcykel. Den har också till skillnad från NEDC fyra faser – låg, medium, hög och
extra hög, vilka ska motsvara stad, förort, landsväg och motorväg. Av testcykeln utgör 52 procent tätort och 48 procent landsväg. Körsträckan i WLTP är mer än dubbelt så lång och med högre maxhastighet, 130 km/tim. Bara 13 procent utgörs av tomgång. En laddhybrid körs för övrigt numer dessutom två gånger, med urladdat respektive fulladdat batteri. Dessutom testas utsläpp i verklig körning (RDE-testet). Variationerna i CO2-utsläpp förefaller inte märkliga med tanke på respektive körfas. Och utfallet beror ju på hur motor och avgasrening fungerar. Att NEDC och WLTP inte överensstämmer är nog förväntat med tanke på den äldre och betydligt mer begränsade körcykeln. När vi testade Toyota CH-R 2017, angavs 3,9 l/100 km i blandad körning. Vi uppmätte en förbrukning på 5,1. Nu anger Toyota i WLTP 5,3 l/100 km i blandad körning – betydligt mer riktigt. Så vi kan lita mer på WLTP, även om just laddhybrider får väl optimistiska siffror i den viktade blandade körningen (vilket förstås inte gäller din elhybrid).
Erik Rönnblom, Vi Bilägare

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (0)

Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.