Nästa artikel
Volkswagen Golf R nu som kombi – med driftingläge
Nyheter

Volkswagen Golf R nu som kombi – med driftingläge

Publicerad 7 juli 2021 (uppdaterad 7 juli 2021)
Volkswagen släpper en ny kombiversion av prestandamodellen Golf R. Den kombinerar driftingläge med dragkroksmöjlighet.

Förra året visade Volkswagen upp en ny version av prestandamodellen Golf R. Den har numera 320 hk och 420 Nm. Fyrhjulsdrift och dubbelkopplingslåda är standard – den manuella lådan är borta.

Nu kommer även en kombiversion av samma modell. Drivlinan hämtas rakt av från halvkombiversionen av Golf R, men här är alltså nyheten att köparna kan få nästan samma prestandanivå med betydligt bättre utrymmen.

Bagageutrymmet sväljer 611 liter med baksätet uppfällt och dessutom finns en dragkrok med högsta tillåtna släpvikt på 1 900 kilo.

Interiören känns igen från övriga Golfprogrammet. Den består av två stora skärmar, en framför föraren och en på mittkonsolen, där nästan alla funktioner styrs. Resten sköts med pekkänsliga ”touchknappar” vid sidan av skärmarna.

0–100 km/tim går på 4,9 sekunder vilket är 0,2 sekunder långsammare än halvkombimodellen, och tjänstevikten är 79 kilo högre. Som tillval finns ett prestandapaket som bland annat innehåller två särskilda körlägen för Nürburgring och drifting – inte helt vanligt i kombimodeller.

Prislappen är ännu inte officiell, men halvkombiversionen av Volkswagen Golf R går loss på 480 900 kr. För den modellen ligger fordonsskatten på 10 712 kr per år under de första tre åren.

Läs också: Volkswagens snabbaste Golf får nytt ”driftingläge”

Ämnen i artikeln

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.