Bild
Nästa artikel
Stor som en Golf men med mer livfull design fylld av vinklar, veck och linjer.
Stor som en Golf men med mer livfull design fylld av vinklar, veck och linjer.

Provkörning: Seat Leon eHybrid (2021)

Provkörning

Seat Leon som laddhybrid kan vara bilen som på allvar får snurr på Seats försäljning i Sverige. Lägre inköpspris än många konkurrenter kan locka privatköpare.

Under skalet är det till största delen samma komponenter i Seat Leon eHybrid som i Volkswagen Golf eHybrid. Design, justeringar och detaljutformning skiljer men om någon skulle få för sig att köra bägge dessa bilar med förbundna ögon, vore det svårt att säga vilken som var vilken.

Det finns dock en fundamental skillnad – Seat är nästan 100 000 kr billigare än motsvarande Volkswagen. 

Drivlinan arbetar synnerligen smidigt. Elmotorn är integrerad i dubbelkopplingslådan och det känns som att elektrifieringen är precis vad DSG-tekniken behöver för att man ska överkomma dess grundproblem med ryckighet vid lågfartsmanövrering. 

Utmärkt styrning gör sitt för att göra Leon underhållande att köra. Effektivt chassi tillsammans med drivlinans bottendrag maskerar de 135 kg batteriet väger. Även i stadstrafik upplevs Leon som smidig och lätthanterligt med undantag för sikten snett bakåt som är begränsad.

”Seat är nästan 100 000 kr billigare än motsvarande Volkswagen”
Infotainmentsystemet är svårskött och instrumenten delvis svårtydd.
Infotainmentsystemet är svårskött och instrumenten delvis svårtydd.

Så länge det finns laddning kvar i batteriet kan föraren välja mellan två körlägen – eldrift eller hybriddrift. Fulladdat batteri räcker för resor upp till 64 km vid blandad körning på enbart el.

Via pekskärmen på mittkonsolen går det också att välja hybridläget och då kombineras elmotorn med en turboladdad bensinmotor. I låga hastigheter och på låg belastning är bensinmotorn avstängd men drar igång på en ögonblick vid behov. I kombination ger motorerna rejält med kraft, vilket framför allt ger fördelar i form av snabb omkörningsacceleration. 

Exemplaret vi provkör denna gång är extrautrustat med elektroniskt reglerbara stötdämpare (DCC) för 7 500 kr. Via ett skjutreglage på pekskärmen kan föraren justera dämparnas hårdhet efter önskemål, från gungigt till stenhårt. I det mjukaste läget åker man väldigt bekvämt i Leon, även om däckbullret kan vara påtagligt på grövre asfalt.  

De som sitter fram upplever kupén som rymlig åt alla håll men i baksätet får tre vuxna det trångt. Hybridbatteriet inkräktar på bagageutrymmet vilket medför att en stor del av förvaringsmöjligheterna under bagagerumsgolvet har försvunnit. Som tur är finns ett fack kvar längst bak med utrymme för laddkablar. 

Benutrymme och takhöjd begränsar för resande i baksätet.
Benutrymme och takhöjd begränsar för resande i baksätet.

Infotainmentsystemet tillhör marknadens mest svårskötta och reagerar ofta långsamt. Bilens få fysiska reglage fungerar bra men huvudinstrumentens typsnitt är delvis onödigt klent vilket gör informationen svårläst. 

Kupén värms med hjälp av en elektrisk värmepump. Bensinmotorn behöver alltså inte startas för att få värme i kupén.

Trots omfattande standardutrustning, inklusive alla säkerhetssystem, tillhör inköpspriset de lägre bland marknadens laddhybridbilar. Stort batteri ger lång elektrisk räckvidd vilket i sin tur leder till låg deklarerad förbrukning, låg skatt och över 40 000 kr i miljöbilsbonus. Den som klarar att köra det mesta av sin vardagskörning på elektricitet kan se fram mot mycket låga driftskostnader.

Plus: Bra räckvidd på el, köregenskaper, prestanda, ekonomi. 

Minus: Begränsat bagageutrymme, trögjobbat infotainmentsystem, däckbuller. 

Vad nytt? Seats lilla mellanklassare som laddhybrid.

För vem? Privatköparen som vill ta ett steg mot eldrift men inte klarar sig med en elbil.  

Lastutrymmet under bagagerumsgolvet har försvunnit i hybridversionen.
Lastutrymmet under bagagerumsgolvet har försvunnit i hybridversionen.

Under skalet är det till största delen samma komponenter i Seat Leon eHybrid som i Volkswagen Golf eHybrid. Design, justeringar och detaljutformning skiljer men om någon skulle få för sig att köra bägge dessa bilar med förbundna ögon, vore det svårt att säga vilken som var vilken.

Det finns dock en fundamental skillnad – Seat är nästan 100 000 kr billigare än motsvarande Volkswagen. 

Drivlinan arbetar synnerligen smidigt. Elmotorn är integrerad i dubbelkopplingslådan och det känns som att elektrifieringen är precis vad DSG-tekniken behöver för att man ska överkomma dess grundproblem med ryckighet vid lågfartsmanövrering. 

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Bli Premium-medlem

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

✅ Tillgång till alla artiklar ✅ Digital tidning ingår ✅ Exklusivt nyhetsbrev

Läs mer

Seat Leon 5D FR 1,4 eHybrid

Pris, kr: 339 900. 

Svensk lansering: Säljs nu. 

Mått, cm: L 437/B 180/H 146.

Bagagevolym, l: 270.

Tjänstevikt, kg: 1 614. 

Max släpvikt, kg: 1 500.

Drivlina: Tvärställd bensinmotor med turbo. Volym: 1 395 cm3. Elmotor max effekt 115 hk. Max systemeffekt 204 hk. Max systemvridmoment 350 Nm. 

Batteri: Litiumjon med kapacitet på 13 kWh. Laddningstid: 5 tim 48 min vid 2,3 kW. 

Kraftöverföring: Framhjulsdrift. Sexväxlad automatisk dubbelkopplingslåda.  

Prestanda: Toppfart 220 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim 7,5 s.

Dekl. bensinförbrukning: 1,4 l/100 km. CO2-utsläpp 27 g/km. Räckvidd på el: upp till 64 km. 

Bilskatt, per år: 360 kr.

Konkurrenter: VW Golf eHybrid, Renault Captur E-Tech, Kia Niro Plug-In Hybrid.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.