Nästa artikel
Mercedes S-klass W140 var en riktig konkurrentknock
Backspegeln

Mercedes S-klass W140 var en riktig konkurrentknock

Publicerad 15 maj 2021
Mercedes W140-serie tog andan ur allt i sin väg – konkurrenter, kunder, journalister, plånböcker.

Ännu dröjde 1980-talets finansyra kvar, ännu bubblade det i champagneglasen, ännu kunde man i tidningarna se Diamantinvests annonser…

På åtskilliga sätt var Mercedes-Benz S-klasse av den pampiga generation W140 blott en konsekvens av sin tid när den dök upp 1991. Ändå kändes den en smula ur led redan som ny; den här kärran var bara alltför mycket!

Konkurrenterna hade börjat mopsa sig. BMW hade med sin så kallade E32 för första gången en 7-serie som på allvar kunde utmana stjärnmärkets stolthet, de nya Lexus och Infiniti snodde, åtminstone i USA, åt sig kunder och Cadillac hade torrt krut i form av Seville, en jänkare som var rent modern.

Mercedes behövde dela ut en smocka de andra inte skulle orka besvara. W140 fick ett format som var ännu större än den redan stora men mer diskreta föregångarens, W126-serien. Det krävdes vid backning av den drygt 520 cm långa karossen så kallade pejlstänger – ur karossens bakre hörn uppfällbara små antenner – för att se var härligheten slutade.

Allt är skapat bara för dig och dina passagerare. Bilen på bilderna är en topputrustad 600 från 1995, ägd av en före detta högste chef på Daimler AG i Tyskland.

Innerutrymmena var enorma, knappfloran och lyxen obegränsad, i synnerhet i den V12-motorförsedda S600. Dess motor var den första tolvan från Mercedes på nästan 50 år och gav i ursprunglig version 408 hk, mer än i Corvette ZR-1.

W140 ansågs ”överkonstruerad” på det sätt Mercedes alltid hade gjort med S-klass. Men när jag 1991 testade ett alldeles nytt exemplar fann jag till min förvåning att inredningen knarrade och att ytterspeglarna darrade redan i 90 knyck. Fabriken reagerade snabbt på alla detaljklagomål och fick snart till den suveräna kassaskåpskänsla bilen verkligen ser ut att besitta.

I dag är W140 ”nere och vänder” i pris; det går att hitta bilar för cirka 20 000 kronor. Se upp med dem, detta kan vara en alldeles otroligt komplicerad, dyr och krävande bil att reparerera om (när!) något går sönder. Rost är också en riskfaktor, den biter som bekant urskillningslöst på såväl fattig som på rik.

Läs också: Japanska lyxutmanaren som satte tyskarna på plats

ljusterbara fåtöljer bak, kassettspelare och allt däremellan!

Mercedes S600 1995

Nypris: 1 192 900 kronor.

Värde idag: 60 000–100 000 kr.

Motor: Tolvcylindrig V-motor med dubbla överliggande kamaxlar, fyra ventiler per cylinder. Bränsleinsprutning. Vattenkylning. Volym 5 987 cm3. Max effekt 394 hk ECE vid 5 200 v/min. Max vridmoment 570 Nm vid 3 800 v/min. 

Kraftöverföring: Längsmonterad motor fram, bakhjulsdrift. Fyrväxlad automatlåda. Golvspak.

Mått: L 521,5/B 188,5/H 148,5 cm. Tjänstevikt 2 350 kg. 

Fjädring/hjulställ: Skruvfjädring fram och bak. Fram triangellänkar, delad bakaxel. Hydrauliska teleskopstötdämpare fram och bak.

Styrning: Snäcka. Parameterstyrning. Vändcirkel 12,5 m.

Bromsar: Ventilerade skivor fram och bak ABS.

Fartresurser: Toppfart 250 km/tim. Acc. 0–100 km/tim 6,6 s. 

Förbrukning: 1,37 l/mil.

Livscykeln

1991 W140 presenteras på Genève-salongen. Kanske väl stor? Pejlspröten i bakflyglarna som dyker upp när backen läggs i antyder det. Modeller: SE med 304 cm axelavstånd. SEL med 314 cm axelavstånd för ökat benutrymme bak. 300 med 3,2-liters rak sexa. 400 med V8 på 4,2 liter. 500 med V8 på 5 liter. 600 med en helt nykonstruerad V12 på 6 liter och 408 hästar. 

1992 Coupémodellen SEC, baserad på W140 tillkommer.  

1993 Motorerna trimmas ned för att klara strängare miljökrav. V12:an lämnar nu 394 hk. En 2,8 liters sexa tillkommer samt en dieselmotor avsedd för den amerikanska marknaden.

1994 Nytt fejs och nya modellbeteckningar. 600 får en egen, mer distingerad grill.

1995 Nya strålkastare. Parkeringsradar ersätter de automatiska kromade spröten.

1996 Sista faceliften. Klarglaslyktor fram och bak samt en ny ljusinsats är de främsta kännetecknen. Första året för den elektroniskt kontrollerade femväxlade automatlådan. Coupén blir omplacerad till CL-Klass. Förvirrande?

1998 Sista året W140 byggs. Avlösning väntar i form av W220.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.