Bild
Nästa artikel
Lexus LS var lyxledaren som satte tyskarna på plats

Lexus LS var lyxledaren som satte tyskarna på plats

Backspegeln

Lexus tog i från tårna när lyxlimousinen LS utvecklades och började säljas.

I Vi Bilägare nummer 6/1991 kunde vår erfarna biltestare Marianne Sterner äntligen lägga händerna på ratten till tidens mest omtalade bil: Lexus LS 400. Den debuterade i maj 1989 och fick lyxbilsvärlden att skälva.

Med åren har den diskret formade men tekniskt späckade och perfektionistiskt utförda japanska utmanaren blivit en modern klassiker av rang. Lanseringen skedde samtidigt med Nissans motsvarande konkurrent till Mercedes-Benz, BMW och Cadillac i USA, men vem minns Infiniti Q45 år 2021? 

LS 400 däremot etablerade sig direkt på toppen. Ryktet om kundvård på ny nivå och en byggkvalitet som brädade allt spred sig snabbt. De gamla amerikanska stofilmärkena framstod som just för stofiler, medan Lexus var bilen att bli sedd i. Den fritänkande finansmannen Jan Stenbeck var tidigt en kund och underlät sällan att nämna sitt bilmärke närhelst han intervjuades. 

Priserna på LS 400 har börjat stiga, välskötta exemplar (det är de nästan allihop) säljs för motsvarande 150 000 kronor och uppåt – men det är i USA det. I Sverige, där 104 exemplar av första generationen såldes innan den snarlika efterföljaren dök upp 1992, är priserna överkomliga men skicket ofta sämre. Totalt byggdes cirka 160 000 exemplar av första generationen.

En delikatess till motor

Mariannes text är ren lyrik: ”En morgon kör jag fort över skogen hemmavid. Motorns imponerande styrka slungar bilen längs vägen. I kurvorna drar sidokrafterna hårt i kroppen, på raksträckorna trycks jag bakåt mot ryggstödet. Brahms violinkonsert smeker ut genom sju högtalare. Det är en mycket märklig upplevelse. Omgivningen som fladdrar förbi, fartens krafter som drar i kroppen – och den spröda musiken som likt lätt parfym kvillrar i luften.”


V8-motorn på 4,0 liter och 245 hk var en delikatess och så tyst och vibrationsfri att allt annat ställdes i skuggan. Undertecknad deltog i den europeiska presentationen och kan intyga att det berömda myntet inte bara kunde ställas på en kåpa över motorn under tomgång – det stod kvar även vid stillastående gaspådrag. ”Tredimensionell” instrumentering som tändes först vid motorstart, komplett utrustning och en ny sorts lasersvetsade karossfogar framhölls också.

I ViB-testet var Audi A8 och Mercedes-Benz 300 E-24 konkurrenter. De var slöare och törstigare och kostade mycket mer om de skulle ha lika mycket utrustning som Lexus, som gick lös på 400 000 kronor. Minus? Marianne fann utseendet slätstruket, bagageutrymmet en smula litet och från USA rapporterades ett tidigt återkallande på grund av att lampan i det högt placerade bromsljuset kunde överhettas …

Resten var perfekt.

Läs mer om:

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.