Bild
Nästa artikel
Lexus LS 500h väljer mjukare linje

Lexus LS 500h väljer mjukare linje

Nyheter

Hybridvarianten av Lexus flaggskepp uppdateras inför årsskiftet, bland annat med mer avspänd acceleration och bekvämare stolar.

Litiumjonbatteriet som ingår i hybriddrivlinan på Lexus LS 500h har ökat på strömleveransen till elmotorn. Enligt Lexus yttrar sig detta bland annat i en mer "avspänd" hastighetsökning. Biltillverkaren säger att man lagt fokus på den att göra den alldagliga körningen mer behaglig och då gör den mjukare accelerationen att g-krafterna dämpas. 

De variabla stötdämparna har setts över och fått större justeringsmöjligtheter. Krängningshämmarnas styvhet har förändrats, vilket ska ge bättre komfort. Stolarnas konstruktion har också fått sig en översyn med ny stoppning och ett mjukare lager ovanpå.
Bilen kan parkera själv och kommer ihåg var föraren föredrar att stå. 
 

Lexus LS 500h väljer mjukare linje
Lexus LS 500h väljer mjukare linje

Fronten har gjorts om en aning och strålkastarna har en ny L-form. De har "Blade Scan"-teknik som består av en snabbt roterande spegel som projicerar LED-ljus. 

I backspegeln går det att få en videolänk från backkameran så att föraren ser förbi nackstöd och annat som kan skymma sikten inne i bilen. Infotainmentsystemet har stöd för Apple CarPlay och Android Auto.

360-graderskameran i säkerhetssystemet kan upptäcka fotgängare runtom bilen och funktionen som spänner bältena vid panikbromsning har fått extra motordrivning. 

Uppdaterade LS 500h kommer till Sverige runt årsskiftet 2020/2021. Priser är inte fastställda än. 

Diskutera: Vad tycker du om Lexus LS 500h?

Lexus LS 500h väljer mjukare linje

Läs mer om:

Taggar: Nyheter, Lexus LS

Kommentarer

#1
2020-09-29 13:31

Från sidan och bakifrån ser den elegant och hal ut, påminner en del om Tesla.
Men, fronten är lika jäkla gräslig.
Aldrig att jag skulle ställa en sån på min parkering!

#2
2020-09-29 13:41

Grillen kan jag säkert stå ut med, men bilen är lite väl stor för mitt behov. Men den är väldigt elegant och snygg... jag skulle vilja se fler elbilar som liknar detta i en storlek mindre förpackning (C-segmentet).

#3
2020-09-29 13:50

Grillen gör bilen, Lexus signum.
Gör sig betydligt bättre i verkligheten än på bild.

#4
2020-09-29 14:42

Avspänd acceleration... Det är ju också ett argument...

#5
2020-09-29 17:06

Den ser schysst ut! Men varför två saker med Lexus förbryllar mig. Varför gör dem inte fler laddhybrider? Eller låt fabriken montera in en laddare till det befintliga batteriet och gör en ny typning så får den mer bonus. Men kanske viktigast av allt - varför är modellserierna så långa? Känns som NX varit samma bil i 10 år?

#6
2020-09-29 18:18

Den såg inte så dålig ut.

#7
2020-09-29 20:02

Ej fulpremium; )

#8
2020-09-29 22:30

Ja som Guran säger, man måste se bilen i verkligheten.
I motsats till de flesta andra, lyckas Lexus få bilarna se konstiga ut på bild. Men man reagerar när man ser en i verkligheten, och den ser betydligt bättre ut.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.