Bild
Nästa artikel
Nyheter

Lexus LS 500h väljer mjukare linje

Publicerad 29 september 2020 (uppdaterad 29 september 2020)
Hybridvarianten av Lexus flaggskepp uppdateras inför årsskiftet, bland annat med mer avspänd acceleration och bekvämare stolar.
Litiumjonbatteriet som ingår i hybriddrivlinan på Lexus LS 500h har ökat på strömleveransen till elmotorn. Enligt Lexus yttrar sig detta bland annat i en mer "avspänd" hastighetsökning. Biltillverkaren säger att man lagt fokus på den att göra den alldagliga körningen mer behaglig och då gör den mjukare accelerationen att g-krafterna dämpas. 

De variabla stötdämparna har setts över och fått större justeringsmöjligtheter. Krängningshämmarnas styvhet har förändrats, vilket ska ge bättre komfort. Stolarnas konstruktion har också fått sig en översyn med ny stoppning och ett mjukare lager ovanpå.
Bilen kan parkera själv och kommer ihåg var föraren föredrar att stå. 
 
Fronten har gjorts om en aning och strålkastarna har en ny L-form. De har "Blade Scan"-teknik som består av en snabbt roterande spegel som projicerar LED-ljus. 

I backspegeln går det att få en videolänk från backkameran så att föraren ser förbi nackstöd och annat som kan skymma sikten inne i bilen. Infotainmentsystemet har stöd för Apple CarPlay och Android Auto.

360-graderskameran i säkerhetssystemet kan upptäcka fotgängare runtom bilen och funktionen som spänner bältena vid panikbromsning har fått extra motordrivning. 

Uppdaterade LS 500h kommer till Sverige runt årsskiftet 2020/2021. Priser är inte fastställda än. 

Diskutera: Vad tycker du om Lexus LS 500h?

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.