Nästa artikel
Teslas Autopilot lurad – kan aktiveras trots tom förarstol
Nyheter

Teslas Autopilot lurad – kan aktiveras trots tom förarstol

Publicerad 23 april 2021 (uppdaterad 23 april 2021)
Ett nytt test visar att Teslas Autopilotsystem enkelt kan överlistas och aktiveras utan att någon sitter i förarstolen.

Tidigare i veckan kraschade en Tesla Model S i Texas, och polisen uppgav strax efter olyckan att ingen person verkar ha suttit i förarstolen. Samtidigt hävdade Teslachefen Elon Musk att bilens Autopilotsystem inte ska ha varit aktiverat vid tidpunkten för olyckan.

Amerikanska Consumer Reports har gjort ett test på avlyst bana för att ta reda på hur systemet hanterar en situation där föraren fysiskt inte befinner sig i förarstolen. Det är förstås en extremt farlig situation som kan få allvarliga konsekvenser.

Många biltillverkare har infört olika typer av kameror och sensorer för att kontrollera att föraren är på plats och har uppmärksamheten på vägen – annars går ”pilotsystemet” inte att aktivera. 

Den Tesla Model Y som Consumer Reports utförde experimentet på har visserligen en förarkamera riktad mot kupén och en särskild sensor som ska känna av om föraren har händerna på ratten. Trots det kunde testförarna köra runt med Autopilot aktiverat utan att någon satt i förarstolen.

Föraren kunde flytta sig till en annan plats i kupén, och Autopilotsystemet körde vidare

Testet gjordes på avlyst bana i låg hastighet. Med hjälp av en tung kedja lurades rattsensorn som därmed inte larmade om att föraren inte hade händerna på ratten. Sedan kunde föraren flytta sig till en annan plats i kupén, och Autopilotsystemet körde vidare så länge ingen dörr öppnades.

Genom att använda ett av de två vreden på ratten kunde ”föraren” öka hastigheten utan att själv sitta i stolen. Sensorn som känner av om någon sitter i stolen rent fysiskt används alltså inte för att avgöra om Autopilotsystemet ska kunna aktiveras.

– Bilen körde själv fram och tillbaka på testbanan flera gånger. Den noterade aldrig att ingen fanns i förarstolen och noterade aldrig att ingen hade händerna på ratten. Det var lite läskigt att inse hur enkelt det var att överlista säkerhetssystemen som helt klart visade sig vara otillräckliga, säger testchefen Jake Fisher.

Consumer Reports upprepar att ingen ska ge sig på att själva testa Autopilotsystemets gränser, särskilt inte på allmän väg. Consumer Reports har än så länge inte testat något annat bilmärke på samma sätt.

Läs också: Tesla i blåsväder igen: Autopilot inte självkörande

Ämnen i artikeln

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.