Nästa artikel
Volvo On Call-appen har krånglat i veckor – oklart med kompensation
Nyheter

Volvo On Call-appen har krånglat i veckor – oklart med kompensation

Publicerad 22 mars 2021
Volvos populära mobilapp har fungerat dåligt i flera veckors tid. Volvo bekräftar problemen men vill inte ge några riktlinjer för kompensation.

Volvo har precis som många andra bilmärken en mobilapp för att ägarna ska kunna hålla koll på bilen på distans, till exempel för att styra laddningen eller förvärma kupén. Men tekniska problem med appen har retat upp flera Volvoägare den senaste månaden.

En av dem har hört av sig till Vi Bilägare och uppger att appen inte gått att använda sedan den 23 februari.

I ett mejlsvar från kundtjänsten bekräftar Volvo att det varit problem med On Call-appen.

”Vi arbetar för fullt med att undersöka varför problemet uppstår men har ännu inte hittat orsaken. Det kan fortfarande dröja innan alla funktioner kommer igång och fungerar som tidigare därför ber vi dig vänligen avvakta”, skrev Volvos kundtjänst till bilägaren.

Vissa kunder har fortfarande problem som Volvo ska undersöka

On Call-funktionen är standard i alla Volvobilar som säljs i Sverige sedan förra året.

Volvo bekräftar även för Vi Bilägare att det varit störningar hos mobiloperatören för On Call-appen i Europa. Det skapade problem med att kommunicera med bilen.

”Kunderna har upplevt att bilen inte svarade på de förfrågningar som skickades, eller att Volvo on Call visade information som inte var uppdaterad”, skriver Volvos pressavdelning i ett mejlsvar till Vi Bilägare.

Felet ska vara löst, men vissa kunder upplever fortfarande problem som Volvo uppger sig ”håller på att undersöka”. Hur det blir med ersättning till bilägarna verkar avgöras från fall till fall, men Volvoägaren som Vi Bilägare varit i kontakt med uppger att han får en månads fri uppkoppling till On Call.

”Jag rekommenderar att kunden vänder sig till kundcenter med sin förfrågan om ersättning. De hanterar detta”, uppger Volvos pressavdelning.

Vi har tidigare skrivit om allvarliga problem med Volkswagens app som retar upp ägarna, särskilt eftersom den kostar drygt 850 kr om året.

– Det känns ju inte rimligt att betala så mycket för en tjänst som fungerar så dåligt, tycker Per-Arne Scotte, en av de drabbade bilägarna.

Volvo var tidigt ute med On Call-appen, men trots att den funnits i många år får den bara medelmåttigt betyg från användarna i appbutikerna som Apple och Google tillhandahåller, visar en genomgång som Vi Bilägare gjorde förra året. Högst betyg i de båda appbutikerna fick Teslas app.

Läs också: Jobbiga problemet som retar upp ägarna: ”Inte rimligt”

Ämnen i artikeln

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.