Nästa artikel
”Elbilarna måste bli bättre på att visa räckvidden – eller låta bli”
Krönika

”Elbilarna måste bli bättre på att visa räckvidden – eller låta bli”

Publicerad 9 mars 2021
Det är stor skillnad mellan gissningarna på hur lång räckvidd som finns kvar i batteriet hos olika bilmärken.

Detta är en krönika. Det innebär att innehållet är skribentens egen uppfattning.


Hur många kilometers räckvidd finns egentligen kvar i elbilsbatteriet? 

Det är en enkel fråga som tyvärr inte har ett lika enkelt svar. En ny genomgång har till exempel visat att räckviddssiffran som elbilen uppger i vissa fall kan vara 100 procent fel.

Alla elbilar försöker på olika sätt gissa hur lång körsträcka som finns kvar i batteriet. Men det är stor skillnad på hur avancerad den här typen av uträkning är mellan olika märken. Den Volkswagen ID 3 som ingår i Vi Bilägares långteststall är överraskande bra på att gissa rätt, enligt vår testförare Maria Dahlin. Det underlättar enormt i vardagen att kunna lita på räckviddsmätaren.

Andra bilmärken är betydligt sämre. En bilresa på tio mil i kallt vinterväder kan göra att räckviddsmätaren i bilen tickar ned 20 mil. Inte särskilt förtroendeingivande och en stor osäkerhetsfaktor för ovana elbilister.

Läs också: Dystert facit för elbilarna: 100 procent fel räckvidd

Det finns en mängd olika parametrar att ta hänsyn till när räckvidden räknas ut. Vad har föraren för körstil? Hur varmt är det ute? Hur varmt är batteriet? Hur ser vägen och topografin ut framför bilen?

Tyvärr märks det direkt vilka biltillverkare som tagit en genväg och prioriterat ned en vettig ”räckviddsalgoritm”.

”Om det inte går att visa en realistisk siffra är det lika bra att låta bli”

Volvo har valt en intressant lösning som jag faktiskt tycker är ganska bra. Volvo XC40 P8 Recharge visar bara en procentsiffra för hur mycket som är kvar i batteriet tills laddnivån sjunker under en viss gräns. Då börjar det visas kilometer.

Det allra bästa är förstås att ha en pålitlig algoritm som avgör hur många kilometer som går att krama ur batteriet. Men om det inte går – och det är som sagt inte enkelt – är det lika bra att låta bli.

Vi som jobbar på redaktionen har Appledatorer. För några år sedan kunde vi klicka högst uppe till höger på batteriikonen för att se hur många timmars batteritid vi hade kvar innan datorn dog.

Den var aldrig särskilt exakt, och berodde precis som med elbilar på en mängd olika parametrar. Det är enorm skillnad på att surfa på nätet, exportera högupplöst film eller göra 3D-ritningar. Nu har Apple valt att ta bort uppskattningen eftersom den så sällan stämde.

Det gör mig ingenting. Precis som i mobilen visas nu bara en procentsiffra, och det duger utmärkt. 52 procent kvar? Då kan jag scrolla omkring på Facebook i flera timmar. Men ska jag redigera film behöver jag leta upp en laddsladd inom en timme.

Om inte ens Apple, ett av världens största teknikföretag med en stab av folk redo att skriva algoritmer, kan gissa hur många minuters batteritid jag har kvar i min dator är det inte så konstigt att biltillverkarna – som nu yrvaket börjar förstå att mjukvara är minst lika viktigt som hårdvara – kan gissa hur många kilometrar som finns kvar i batteriet en kall vinterdag.

Så hatten av till de biltillverkarna som lyckats. Och till alla andra vill jag säga att det faktiskt inte gör så mycket, åtminstone inte för mig. Om bilarna nu går mer och mer mot att bli datorer på hjul räcker det bra med en procentsiffra som ständigt går ned istället för en kilometersiffra som åker berg-och-dal-bana.

Läs också: Lätt att laddhybriden blir en törstig ”fulhybrid”

Ämnen i artikeln

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.