Nästa artikel
Nya uppgifter: Hyundai måste byta batteriet i Kona Electric
Nyheter

Nya uppgifter: Hyundai måste byta batteriet i Kona Electric

Publicerad 22 februari 2021 (uppdaterad 28 april 2021)
Tusentals elbilar från Hyundai måste tillbaka till verkstaden, enligt nya uppgifter. Anledningen är att batteriet kan börja brinna.

Hyundai har haft allvarliga problem med batteripaketen i Kona Electric. Förra året kom beskedet att tusentals exemplar av elbilen ska återkallas för att kontrollera batteriet och undvika brandrisk.

Men i januari började en av bilarna brinna trots att den hade kontrollerats på verkstad.

Nu kommer uppgifter från flera sydkoreanska medier som tyder på att Hyundai kan behöva återkalla både Kona Electric, Ioniq Electric och Ioniq Plug-in Hybrid för att byta ut batteriet helt i samtliga modeller byggda mellan september 2017 och mars 2020.

Det är oklart vem som ska betala för återkallelsen och det finns även uppgifter om att Hyundai ska använda en annan underleverantör för att tillverka ersättningsbatterier. Återkallelsen beräknas kosta 15 miljarder kronor bara i Sydkorea, uppger Electrek.

Hyundai använder battericeller från underleverantören LG Chem som i värsta fall kan kortslutas och börja brinna, även om risken är extremt liten. Felet uppstod vid tillverkningen av högvoltsbatteriet. Om batteriet behöver bytas ut kräver det en stor verkstadsinsats.

I november gick även General Motors ut med en stor återkallelse av elbilen Chevrolet Bolt som använder batteripaket från samma underleverantör.

Vi söker Hyundai i Sverige för en kommentar.


Vet du mer? Tipsa redaktionen! Du kan vara anonym.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.