Nästa artikel
”Kinesiska biltsunamin är igång – jag tror succén är given”
Krönika

”Kinesiska biltsunamin är igång – jag tror succén är given”

Publicerad 17 februari 2021
Efter Japan och Sydkorea kommer nu Kina, skriver Tommy Wahlström.

Detta är en krönika. Det innebär att innehållet är skribentens egen uppfattning.


Bilarna har utvecklats genom alla tider. Bättre ekonomi har öppnat för exklusivare modeller.

Bättre vägar och tekniska innovationer har gett oss bilar med högre prestanda. Större insikt i hur olyckor kan förebyggas och skador mildras har lett till  höjd säkerhet. Ökad miljömedvetenhet och förståelse om bilens klimatpåverkan har resulterat i sänkta utsläpp och en stadigt ökande grad av elektrifiering.  

Men inte bara bilen förändras. Också var den tillverkas har varierat genom åren.

Under 1970-talet fick den japanska bilindustrin sitt genombrott. På 2000-talet kom Sydkorea att utvecklas till en av världens stora tillverkare och 20 år senare är det dags för Kina att ta plats på den internationella arenan.

Kina har länge varit ett stort bilbyggarland men hittills har den gigantiska inre marknaden slukat de flesta av de bilar som producerats. Under de kommande åren blir det ändring på det då vi nås av en tsunami av nya kinesiska bilar. Varumärken och modeller vi aldrig tidigare hört talas om men med egenskaper väl i klass med de etablerade konkurrenterna börjar nu säljas i Sverige. 

När det gäller miljöalternativ ligger Kina i framkant med eldrivna modeller som lär komma att sätta hård press på de västerländska tillverkarnas prissättning.

Det återstår dock för de kinesiska bilföretagen att bevisa att man tar säkerheten på allvar. Att flera av de kinesiska bilar vi provkört på sistone, och som du kommer kunna läsa om här på sajten, saknar autobroms är ett dåligt tecken.

Jag är dock hoppfull, då även Kina insett det meningslösa i att låta den egna befolkningen dödas i trafikolyckor. Kina har byggt upp säkerhetsorganisationen C NCAP (modellerad efter Euro NCAP) med syfte att granska och på sikt därmed också höja säkerheten på de bilar som säljs. Från och med år 2022 kommer det att krävas autobroms för att en ny bil ska få högsta betyg av C NCAP.

Förhoppningsvis blir den moroten lika effektiv i Kina som den varit hos oss. Om Kina visar att man även kan bygga säkra bilar tror jag succén är given. 

Läs också: Massiv satsning igång: Nu kommer kinesiska elbilarna

Ämnen i artikeln

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.