Nästa artikel
Biltillverkarnas nya huvudvärk: Brist på halvledare pausar produktionen
Nyheter

Biltillverkarnas nya huvudvärk: Brist på halvledare pausar produktionen

Publicerad 11 januari 2021 (uppdaterad 28 april 2021)
En liten komponent ställer till med stor oreda i bilvärlden.
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2021-01-11 13:13
milkylainen

Erik. På riktigt? Kunde du inte genomskåda den urusla konstruktionen med "Anledningen är att det råder global brist på så kallade halvledare". Haha. Det är lite som att säga att "Anledningen till att det att det tillverkas färre fartyg är att det råder brist på såna där... atomer...".

Det råder ingen brist på halvledare överhuvudtaget. Det kan däremot råda brist på enskilda komponenter, oavsett om det är elektronik eller mekanik, pga den globala pandemin.

Men snälla. Mer oinvigt än "halvledare" borde man klara av om man är född i närheten av det här sekelskiftet iaf?

#2 • Uppdaterat: 2021-01-11 13:19
milkylainen

L. Mäkinen: Verkligen inga 80-90% av världsmarknaden. Och du får det att låta som att deras XO:er var de enda på marknaden. Det finns ganska gott om såna produkter. Däremot är single-sourcing av komponenter ALLTID ett problem om fabriken går under. Det går utmärkt att hitta ersättare, men då måste du CAD:a om ditt kort, för pinouten är inte samma. Eventuellt annat mjukvara, eftersom den inte funkar exakt lika. Vilket givetvis är löjligt jobbigt för att du inte får tag på en enda fånig komponent längre.

Men det här är inget nytt. Såhär har det ALLTID vart.
TCXO:er är dessutom inga halvledare. Det är kristaller.

#3 • Uppdaterat: 2021-01-12 08:05
milkylainen

L. Mäkinen: Min poäng kvarstår. Det är inte brist på "halvledare". Det är bara en usel översättning av semiconductor från Engelskan. Avsikten där är i princip att säga "kiselkompoent-industri". Som du säger, ASIC's av varierande sorter. Problemet är fortfarande inte heller att AKM har brunnit ner. Det är att man single-source:at en komponent någonstans och det tar tid att göra om design, validering osv för andra komponenter. LTB eller liknande är standard inom industrin, skillnaden är att du får en heads-up. Men det är samma jädrans plåga.

#4 • Uppdaterat: 2021-02-05 11:00
JoacimE

Det handlar inte om kristaller, det är en allmän brist av halvledarkomponenter. En stor del av alla foundries (kiselfabrikar) är fullbokade och kan inte producera mer vilket medför ledtider på ett halvår. Att bygga nya fabriker tar flera år. Detta är inget problem bara för bilindustrian utan drabbar alla.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.