Nästa artikel
Klumpiga elsuvar kan väga över 3 ton: ”Bättring krävs!”
Krönika

Klumpiga elsuvar kan väga över 3 ton: ”Bättring krävs!”

Publicerad 22 januari 2021 (uppdaterad 25 januari 2021)
En fullastad elsuv som kommer farande med familjen på vinterväg kan i vissa fall väga långt över tre ton. Erik Söderholm efterfrågar ny lättviktsteknik.

Detta är en krönika. Det innebär att innehållet är skribentens egen uppfattning.


Läste jag verkligen rätt? 2,5 ton – kan det stämma?!

Nja, riktigt så hög är inte tjänstevikten i Mercedes nya elbil EQA. I pressmaterialet får vi veta att den väger in på 2 040 kilo, vilket visserligen inte heller är fjäderlätt. Det är totalvikten med fullastad bil som är på god väg att tangera 2,5 ton. Högsta tillåtna maxlast är 430 kilo vilket inte borde vara svårt att nå med några personer och en del packning ombord.

Mercedes EQA hamnar i ungefär samma storleksklass som Volkswagen ID 3 med en tjänstevikt på omkring 1,8 ton – bättre än EQA, men ändå 300 kilo mer än en ”vanlig” Golf med dieselmotor och kombikaross.

Skoda Enyaq är inte så mycket bättre än EQA. Det är visserligen en större modell men den väger in på 2–2,3 kilo beroende på utrustning och batteripaket. Med fullastad bil på fjällresan är det upp till 2,6 ton som kommer farande på vintervägen.

”Titta bara på Hyundai Ioniq – slank kaross och smidig drivlina gör att det inte behövs något jättebatteri”

Volvo XC40 har en tjänstevikt på mastiga 2,2 ton, hela 600 kilo mer än instegsmodellen T2 med bensinmotor.

Audi e-tron är en riktig tungviktare med stora batteriet: 2,6 ton utan last och upp till 3,2 ton med last (!). Då är konkurrenten BMW iX3 med enbart bakhjulsdrift något bättre: 2,3 respektive 2,7 ton.

Det är intressant att se hur extremt tungt batteripaketet kan vara. Som vi vet innebär dessutom en tyngre bil högre förbrukning och då behövs ett större och tyngre batteri för att åstadkomma samma räckvidd som om tillverkarna bantat ner tjänstevikten med några kilo.

Som tur är placeras batteriet längst ned i bilen, vilket ger bättre och säkrare köregenskaper än om det placerats högre upp, men jag ser verkligen fram emot ny batteriteknik som bantar elbilarna och även att tillverkarna tar sig i kragen för att försöka öka effektiviteten. Bättring krävs!

Titta bara på Hyundai Ioniq. Slank kaross och smidig drivlina gör att det faktiskt inte behövs något jättebatteri eftersom förbrukningen är så låg. Det är imponerande, och något som fler borde ta efter.

Läs också: ”Elsuvarna kan snart bli döda, överprisade lyxprodukter”

Ämnen i artikeln

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.