Nästa artikel
Renault EZ-1 är en modernare Twizy med utbytbart batteri
Nyheter

Renault EZ-1 är en modernare Twizy med utbytbart batteri

Publicerad 17 januari 2021
Renault visar upp en modernare version av mikroskopiska elbilen Twizy. Den här gången går batteriet att byta ut för den som inte hinner ladda.

Renault fick mycket uppmärksamhet för den lilla elbilen Twizy som kombinerar eldrift med ett extremt kompakt format och högre säkerhetsnivå än för en tvåhjuling.

Nu kommer en uppföljare som kallas Renault EZ-1, men med en viktig hake: i nuläget verkar den bara vara aktuellt för bildelning och mobilitetstjänster.

Renault EZ-1 är än så länge bara på prototypstadiet men hämtar tydlig designinspiration från Twizy, även om den har ett kantigare designspråk. Tanken är att EZ-1 ska vara ett av fordonen som erbjuds hos Renaults nya ”mobilitetsmärke” som heter Mobilize.

Det ska vara en lösning för kunder som inte kan eller vill äga någon egen bil, utan istället vill prenumerera på en transporttjänst med olika typer av fordon placerade hos Renaults 6 000 europeiska återförsäljare eller vid knutpunkter i städerna.

Kunderna ska kunna prenumerera på ett fordon från en minut upp till flera års tid. Enbart elbilar ska erbjudas och när batterierna är slutkörda ska de återvinnas och användas för stationär energilagring.

Istället för att snabbladda får bilen ett fulladdat batteri för att kunna köras ”nonstop”

Renault EZ-1, eller Mobilize EZ-1 som den egentligen heter eftersom Mobilize på sätt och vis blir ett eget märke, kan öppnas och startas med mobilen och har plats för två personer. Den är bara 2,3 meter lång och har sidodörrar helt i glas vilket ger bra överblick.

Men det mest spännande är att modellen har utbytbart batteri, så istället för att snabbladda förses mikrobilen helt enkelt bara med ett fulladdat batteri för att kunna köras ”nonstop”.

Gamla Twizy hade öppna sidodörrar som kunde täppas till med löstagbara paneler. EZ-1 verkar därmed ha en lite mer vintervänlig lösning. Nykomlingen kan dessutom skryta med att den till 50 procent är tillverkad av återvunna material och att 95 procent av bilen kan återvinnas när den gjort sitt.

Läs också: Renaults radikala plan: Sälja färre nya bilar

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.