Nästa artikel
Tesla öppnar första Supercharger V3 i Sverige
Nyheter

Tesla öppnar första Supercharger V3 i Sverige

Publicerad 2 oktober 2020
De nya laddarna ger högre laddeffekt och innebär dessutom att bilägarna inte behöver ta hänsyn till om någon annan laddar vid samma stolpe.

Teslas närverk av Superchargers fyller åtta år i år och består i skrivande stund av 1 970 laddstationer runt om i världen. Tanken med ”Supercharger V3”, som den nya generationen av snabbladdare kallas, är att göra laddningen ännu snabbare.

Den allra första Superchargern med V3-teknologi på svensk mark har nu invigts vid Bredden strax norr om Stockholm, och nästa vecka invigs ytterligare en V3-Supercharger längs E45 i Sveg.

Tredje generationen Superchargerladdare har kapacitet att ladda med upp till 250 kW vilket är 100 kW mer än för dagens Superchargers. Det är dock bara en teoretisk maxeffekt. I dag är det enbart Model 3 Long Range som kan ta emot 250 kW, och enbart om batteriet värmts upp på väg till laddaren vilket görs om föraren knappar in laddaren som destination i navigationssystemet.

Andra Teslamodeller får lägre effekt än så, och för Model 3 Standard Range Plus med mindre batteri blir maxeffekten 170 kW. Det är också bara i början av laddsessionen som effekten blir som högst. Den sjunker efter en stund för att skydda batteriet.

Med den nya laddtekniken kan en Model 3 Long Range laddas med tolv mils räckvidd på fem minuter och enligt Tesla ska en genomsnittlig laddsession vara 15 minuter.

Läs också: Här hamnar Teslas nya snabbladdare

Kan behöva byggas om

Eftersom Teslas V3-Superchargers använder den så kallade CCS-standarden för laddkontakter kan alla Model 3 laddas utan problem, men Model S och Model X behöver en adapter. Den har följt med bilen sedan maj 2019 – äldre bilar än så behöver byggas om vilket kostar några tusenlappar. Dessa bilar kan dock fortfarande ladda vid Teslas äldre Supercharger-laddare.

En nackdel med Teslas Superchargers är att laddeffekten blir betydligt lägre om två bilar råkar dela på samma laddstolpe – alltså om de står parkerade bredvid varandra. Det känner inte alla Teslaägare till vilket kan leda till irritation för den som behöver mycket ström snabbt.

De nya laddarna har en smartare lastbalansering av effekten, som inte längre delas mellan två laddstolpar. Nu kan Teslaägarna välja vilken stolpe som helst och ändå få hög laddeffekt.

Läs också: Teslas mystiska bugg: Vem som helst kan ladda gratis

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.