Nästa artikel
BMW Z3 fyller 25 år – men supersuccén går mot osäker framtid
Backspegeln

BMW Z3 fyller 25 år – men supersuccén går mot osäker framtid

Publicerad 26 augusti 2020 (uppdaterad 26 augusti 2020)
Det är 25 år sedan BMW lanserade roadstermodellen Z3. Den har en intressant historia som innehåller både V12-prototyper och James Bond. Men framtiden är minst sagt oviss.

På ytan var det verkligen något helt nytt som BMW visade upp sommaren 1995. Med långt utdraget framparti och kompakt bakparti ville exteriördesignern Joji Nagashima – som också ansvarade för bland annat E39-generationen av 5-serien – få bilen att se snabb och exotisk ut.

Under skalet var dock BMW Z3 en annan historia. Bilen bestod till stor del av komponenter ”från hyllorna”, vilket inte nödvändigtvis behöver vara någon nackdel, men motorerna fick mycket kritik vid lanseringen. De fyrcylindriga 1,8- och 1,9-litersmotorerna var inte särskilt roliga.

Senare följde dock sexcylindriga alternativ med BMW:s klassiska motorljud som bättre passade biltypen.

BMW Z3 blev först ut bland märkets modeller att helt och hållet byggas utanför Tyskland, nämligen i South Carolina.

BMW Z3 hade en roll i Bondfilmen Goldeneye och BMW lanserade även en specialversion, James Bond Edition, som skulle byggas i 20 exemplar. Till slut blev det dock 100 exemplar på grund av högt tryck hos handlarna. Bilen i filmen hade missiler bakom strålkastarna, ”bromsballong” som kunde fällas ut baktill och ett radarsystem. 

BMW experimenterade faktiskt med en V12-version av Z3. Motorn på 5,4 liter var inte lätt att klämma ned under huven och viktfördelningen blev usla 70/30 fram/bak, så någon serietillverkning var det aldrig tal om.

Några år efter lanseringen av BMW Z3 dök det upp en coupéversion som kom att kallas ”clownskon” för sin annorlunda design. Den togs fram på fritiden av en grupp ingenjörer som sedan lyckades övertyga ledningen om att serietillverka modellen.

BMW Z3 kom även i en M-version med 3,2-literssexa.

Första generationen BMW Z3 levde till 2002 när den ersattes av Z4, med ett helt annat designspråk. Även här fanns en M-version och en coupémodell, men den senare försvann när andra generationen Z4 lanserades 2009 och modellen gick över till plåttak.

I dag säljer BMW den tredje generationen Z4, internt kallad G29, som utveckalts tillsammans med Toyota för att spara kostnader. Just det här modellsegmentet är allvarligt utrotningshotat eftersom försäljningen minskar för varje år.

Små cabrioletmodeller var riktigt heta under 1990-talet och det var just därför modeller som BMW Z3, Mercedes SLK och Audi TT dök upp efter Mazdas supersuccé med MX-5. Det återstår att se om dagens BMW Z4 får någon ersättare.

Läs också: Bilarna som fyller 50 år – här är våra flippar och floppar

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.