Bild
Nästa artikel
Bilarna som fyller 50 år – här är våra flippar och floppar

Bilarna som fyller 50 år – här är våra flippar och floppar

Backspegeln

Många välkända, roliga och udda bilmodeller fyller ett halvt sekel i år. Här är några jubilarer, många flippar och enstaka floppar.

Ett halvt sekel rinner undan fortare än man tror, fråga den som varit med längs resan. Hur kan det som var så nyss plötsligt vara så länge sedan? 

Tag våra fyrhjuliga vänner bilarna. Många modeller som lanserades 1970 föreföll så ultramoderna. I dag är nästan alla borta från vägarna, bortglömda eller, om de haft tur, i säkert förvar hos glosögda samlare. 

Femtioåringarna är skattefria och – från och med nu – besiktningsfria. En lyx som den ekonomiske nutidsbilisten förstås har snappat upp. Givetvis vill också du ha en femtioåring, men vilken? Kolla närmare på dessa 22 och gör ditt val – om du kan!

Bilarna som fyller 50 år – här är våra flippar och floppar

CHRYSLER 160-180: FLOPP!

I varje epok tillverkas modeller som, om än med ärligt uppsåt, får framsläpa sina dagar i total anonymitet. Chrysler 160-180, senare också Chrysler 2 litres, var en sådan modell. Den byggdes i Frankrike och Spanien och var lika minnesvärd som bagagebandet på Luleå flygplats en onsdag i oktober. Ändå kunde man få bilen med vinyltak, ändå hade den en form som var ”europeisk och samtida”, som en engelsk tidning skrev för att ha något att skriva. Byggdes otroligt nog till 1982 och fann 264 805 köpare. De glömde snabbt vad som korsat deras väg. Flopp!

Bilarna som fyller 50 år – här är våra flippar och floppar

AMC HORNET: FLIPP!

Hornet var ett namn från 1950-talets Hudson och sattes på efterträdaren till Rambler American, en bil som var rätt vanlig som taxi i Sverige. Återhållen design för en USA-bil och fanns med raka sexor och V8. Två varianter som folk minns är väl AMC Eagle, den fyrhjulsdrivna, högbyggda kombin, och så den röda Hornet X Hatchback med vita stripes som hoppade i 1974 års Bondfilm The Man with the Golden Gun. Det byggdes 865 000 exemplar. Flipp!

Bilarna som fyller 50 år – här är våra flippar och floppar

DATSUN CHERRY: FLIPP!

Japanska småbilar med framhjulsdrift hörde inte till vanligheterna för 50 år sedan men så kom Datsuns körsbär och lockade med just det. En krumelurkaross med fejkade luftintag på bakre takstolparna, en erkänt stryktålig motor och en tilltalande ekonomi bidrog till framgång, till och med i Sverige. Buller i öronen och rost i karossen, vad gjorde det när bilen aldrig tycktes gå sönder? Första generationen lades ned 1977, produktionssiffra okänd men säkert miljoner. Flipp!

Bilarna som fyller 50 år – här är våra flippar och floppar

CHEVROLET VEGA: FLOPP!

Snygg sak som direkt konkurrerade med en storhet som Ford Pinto. Vega hade förutsättningar att göra succé men intresset svalnade markant av den otillförlitliga motorn med lättmetallblock och topp av gjutjärn – som på svansmotoriserade Skoda. Transporten av Vega från fabriken i Ohio skedde med bilarna stående i specialbyggda järnvägsvagnar kallade Vert-A-Pac. Det blev precis över två miljoner exemplar under åtta år, inte jättemycket med USA-mått mätt. Flopp!

Bilarna som fyller 50 år – här är våra flippar och floppar

AMC GREMLIN: FLIPP!

American Motors designer Dick Teague hade inga pengar, stenåldersmotorer och få modellserier att lattja med. Men lattja, det kunde han. På samma bas som AMC Hornet skruvades oräkneliga varianter fram under många år, med Gremlin som den kanske mest kända. Vilken rumphuggen rumpa! Gremlin skulle skrämma Skalbaggen tillbaka över Atlanten. Det gick inte, men 671 475 exemplar fram till nedläggningen 1978 var inte fy skam. Flipp!

Bilarna som fyller 50 år – här är våra flippar och floppar

LAMBORHGHINI JARAMA: FLIPP!

En bil född med boxhandskar, en tungviktare i den exklusivaste 2+2-klassens högre sfärer 1970. Strålkastare som halvglor under täcklock, helheten en rätt yxig men seriös form av Marcello Gandini. Motorn där framme var förstås Lamborghinis fyraliters V12, effekt 350 hk i normalversionen. Ingen storsäljare precis, men 328 stycken fick man i väg till 1976. Flipp!

Bilarna som fyller 50 år – här är våra flippar och floppar

TOYOTA CELICA: FLIPP!

Japanerna hade redan byggt jänkebilsliknande skapelser i fem åttondels skala när Celica dök upp, men ingen hade väl varit så lyckad tidigare. Fina hjulupphängningar och härlig interiör med fuskträ i kvadrat kombinerades med en svepande snygg hardtopkaross som slog an direkt. Generation ett hängde med i sju år och en miljon exemplar. Flipp!  

Bilarna som fyller 50 år – här är våra flippar och floppar

RANGE ROVER: FLIPP!

 Lantägornas kung och världens mest sönderskrivna bil. Antagligen också den mest sönderskruvade, ty trots sin på papperet idealiska kombination av duglighet, elegans, trendriktighet och innovation var denna pionjär också en påse lösa detaljer som krävde ständig åtdragning. Törstig som en midsommarsvensk, men det var i Range Rover man ville synas och se ner på världen. Då som nu. Flipp!

Bilarna som fyller 50 år – här är våra flippar och floppar

SKODA 110R: FLIPP!

Antagligen utan att 110R veta om det skapade de tjeckiska konstruktörerna och formgivarna med Skoda 110R den perfekta kombinationen av tjeck-kommunistiska statsapparatens älskling Tatra och den amerikanska drömkärran Tucker. Vad mer kunde en kamrat önska? Producerades i tio år och resulterade i 57 000 exemplar. Flipp!

Bilarna som fyller 50 år – här är våra flippar och floppar

FERRARI 512S MODULO: FLIPP!

Ett enda exemplar – men vilket exemplar! Modulo reser sig blott 93 centimeter från marken och får Lotus Europa att framstå som ett höghus. Bilen hade tills för knappt två år sedan aldrig körts för egen maskin men 2014 såldes den till amerikanen James Glickenhaus som renoverade alltihop och såg till att veva i gång femliterstolvan på 550 hk. Här är en länk till det ögonblicket: www.youtube.com/watch?v=DW1Vml9CMjo. Flipp!

Bilarna som fyller 50 år – här är våra flippar och floppar

BOND BUG 700: FLIPP!

Inget för den skygge men för obegränsad uppmärksamhet i trafiken eller på veteranbilsträffen är Bond Bug 700 ditt val. Vilken annan bil utstrålar Swinging London som den här? Designfirman Ogle tog fram Bond Bug på ett trehjuligt Bond/Reliantchassi och stoppade i en Austinmotor från Hedenhös. Toppfarten i vassaste versionen blev drygt 120 km/tim men det kändes som det dubbla där man skumpade fram med ändalykten rakt ovanför bakaxeln. Alla 2 270 exemplar som byggdes till 1974 var orange, utom sex vita som byggdes för cigarrettmärket Rothmanns. Hittar du en sådan är det rökt! Flipp!

Bilarna som fyller 50 år – här är våra flippar och floppar

TRIUMPH STAG: FLOPP!

En bil som tycktes byggd på beställning av BBC när en tv-serie behövde något som symboliserade den engelske Londonsnobbens plötsliga flytt till landet. Stag drevs av den V8 som kluvits för att passa i de första Saab 99. Dess mullrande ljud var en tydlig markör, liksom den robusta störtbågen. Helheten borde ha varit perfekt men Stag drogs med dålig tillförlitlighet och produktionen uppgick bara till 25 939 exemplar under åtta år. Flipp!

Bilarna som fyller 50 år – här är våra flippar och floppar

ALFA ROMEO MONTREAL: FLIPP!

Nästan 570 000 personer kom till tredje dagen av världsutställningen Expo 67 i Montreal, ett besöksrekord som fortfarande står sig i sammanhanget. De fick se ett vackert, namnlöst utkast till sportbil från Alfa Romeo, ett ganska okänt märke i Kanada. Tre år senare gick Montreal i produktion i lätt förändrad form. Bilen försågs med en 200-hästars V8 under huven fram, hämtad från racerbilen Tipo 33, och känd Alfa-teknik i övrigt. Den läskande karossformen stod Marcello Gandini hos Bertone för (han igen!). Montreal var en landsvägskryssare, dyrare än nästan alla konkurrenter. Innan produktionen lades ned 1977 hann cirka 3 900 exemplar byggas. En underskattad men given klassiker. Flipp!

Bilarna som fyller 50 år – här är våra flippar och floppar

CHEVROLET MONTE CARLO: FLIPP!

The personal luxury car var en klass som växte i USA:s 1960- och 70-tal, fast först ut var egentligen 1958 års bredplatta Ford Thunderbird. Chevrolet hakade långt om länge på med denna variant på Pontiac Grand Prix som kommit i ny version 1969. Monte Carlo doftade rakvatten och förbipasserande cigarr, men hade snygg blockform och var rask som attan om man kryssat för de största V8-motorerna. Första året klämdes 159 000 exemplar fram så det får bli Flipp!

Bilarna som fyller 50 år – här är våra flippar och floppar

HILLMAN AVENGER: FLIPP!

För den som fann första Ford Escort alltför komplicerad kom Hillman till undsättning med Avenger. Dess utmärkande drag var att den saknade sådana. Att försöka få fram produktionssiffror är lönlöst, här är ett urval av alla de namn under vilka modellen såldes på olika marknader under tolv år: Chrysler Avenger, Chrysler Sunbeam, Talbot Aven-ger, Dodge Avenger, Plymouth Cricket, Dodge 1800, Dodge Polara, Dodge 1500, Volkswagen 1500 och Sunbeam 1300. Det måste bli – FLIPP!

Bilarna som fyller 50 år – här är våra flippar och floppar

OPEL ASCONA: FLIPP!

Opels 1960-tal var en framgångssaga, med rader av prisvärda och snygga modeller. Inför 1970-talet upptäckte någon bönräknare i en korridor inom GM:s labyrinter att det fattades en mellanmodell i steget från Kadett till Rekord. In trädde Ascona, döpt efter en ort i Schweiz – varför vet ingen. Mellanmodellen blev ett lyckokast, både civilt och i rally. Innan den smakfullt formade Ascona A lades ned 1976 hann 691 438 exemplar strömma ut. FLIPP!

Bilarna som fyller 50 år – här är våra flippar och floppar

OPEL MANTA: FLIPP!

 Strax före Asconas debut 1970 läskade Opel sportigt lagda familjefäder med den eleganta Manta, byggd på samma teknik som familjebilen och med ett baksäte som till nöds kunde användas som just ett sådant. En konkurrent till Ford Capri som kommit strax före och en lika stor framgång på marknaden, även i USA. Det hann bli 498 553 exemplar innan Manta generation B kom. FLIPP!

Bilarna som fyller 50 år – här är våra flippar och floppar

MONTEVERDI HAI 450 SS: FLOPP!

Schweizaren Peter Monteverdis drömmar om berömmelse och ära som lyx- och sportvagnstillverkare besannades i viss mån med läckra skapelser som inte stod vare sig Ferrari, Lamborghini eller Maserati efter åren kring 1970. Elegans kombinerad med stora V8-motorer från Chrysler löd receptet. Med Hai 450 SS ville han bygga en mittmotorkonkurrent till Lamborghini Miura, men någon produktion blev det knappast. Inte mer än någon handfull exemplar byggdes, inklusive två som i början av 1990-talet sattes samman av överblivna delar. FLOPP!

Bilarna som fyller 50 år – här är våra flippar och floppar

TRIUMPH TOLEDO: FLOPP!

Konventionell engelsk familjebil, samtidigt en av de konstigaste – hur då? Toledo började livet som Triumph 1300 1965, en teknikfylld framhjulsdriven bil med individuella hjulupphängningar i separata ramar, höj- och sänkbar förarstol och ratt etcetera. När British Leyland slagit klorna i Triumph började besparingarna. Toledo fick stel axel bak, billigare inredning – och bakhjulsdrift! Trollerinumret vederfors senare Rover 75 som ursprungligen var framhjulsdriven men som i V8-utförande blev bakhjulsdriven. Toledodrömmen förverkligades
av 113 000 köpare. FLOPP!

Bilarna som fyller 50 år – här är våra flippar och floppar

CITROËN SM: FLIPP!

 ”En perfektion – på ritbordet”, skrev den välkände Gunnar Friberg efter sin provkörning i Teknikens Värld och sammanfattade perfekt en av bilhistoriens märkligaste skapelser. SM var proppad av tekniska lönngångar i en kaross som tycktes formad i en framtid som ännu inte infunnit sig. För många av de 12 920 köparna till nedläggningen 1975 var SM inte så mycket en bil som ett tecken från Gud. För andra, verkstäder till exempel, var den bilen från helvetet. Flipp!

Bilarna som fyller 50 år – här är våra flippar och floppar

CCITROËN GS: FLIPP!

GS kan vara den mest avancerade bil till folkligt pris som byggts. Den förde DS-stilens avantgardism in i 1970-talet och förebådade CX några år senare. GS-inredningen hade reglage, knappar och mätare som först tycktes som ett skämt. Somliga förfasades, 2,5 miljoner köpare förfördes och förundrades ända till 1986 då boxermotoriserade GS ersattes av den något mer konventionella BX. Flipp!

Taggar: Backspegeln

Ett halvt sekel rinner undan fortare än man tror, fråga den som varit med längs resan. Hur kan det som var så nyss plötsligt vara så länge sedan? 

Tag våra fyrhjuliga vänner bilarna. Många modeller som lanserades 1970 föreföll så ultramoderna. I dag är nästan alla borta från vägarna, bortglömda eller, om de haft tur, i säkert förvar hos glosögda samlare. 

Femtioåringarna är skattefria och – från och med nu – besiktningsfria. En lyx som den ekonomiske nutidsbilisten förstås har snappat upp. Givetvis vill också du ha en femtioåring, men vilken? Kolla närmare på dessa 22 och gör ditt val – om du kan!

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa en månad för 1 krona!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

Kommentarer

#1
2020-05-21 09:14

Jag har bara haft tre av dem, Gremlin, Hornet (både sedan och Sportabout) och Sunbeam (1600 GT). Försökte få tag på min gamla Gremlin, men den var bara ett regbevis numera.

#2
2020-05-21 10:48

Opel Commodore GS/E saknar jag i listan.

#3
2020-05-22 14:58

Flopparna var nästan snyggare.

#4
2020-05-24 18:42

Man borde nog notera att Triumph hade en mycket läcker Toledo-variant med 16V-motor, och enkel kam!
Dessutom byggdes de framhjulsdrivna och bakhjulsdrivna parallellt fram till 1973.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.