Nästa artikel
Aston Martin: Elbilarna får vänta – visar ny bensinmotor
Nyheter

Aston Martin: Elbilarna får vänta – visar ny bensinmotor

Publicerad 26 mars 2020
Aston Martin har fått tillskott i kassan och utvecklar nu en helt ny bensinmotor som även kommer med laddhybridteknik.

Brittiska Aston Martin har knappast haft det lätt de senaste åren. Aktiekursen har dalat ordentligt, kassan sinar och nästan hela märkets framtid står nu och faller på suv-modellen DBX.

Men i januari kom positiva nyheter: Kanadensiska miljardären och Ferrarisamlaren Lawrence Stroll köpte 16,7 procent av aktierna i Aston Martin, en affär värd totalt 2,3 miljarder kronor.

Ett av de första besluten som togs efter att Lawrence Stroll klev in var att skjuta upp alla planer på att lansera elbilar. Aston Martin har tidigare experimenterat med en eldriven version av fyradörrarsmodellen Rapide, men nu får elbilsutvecklingen stå tillbaka.

– Man måste komma ihåg att ingen av våra konkurrenter förutom Porsche kommer ha en elbil att sälja före 2025, så vi har ungefär samma tidplan som alla andra, har Aston Martin-chefen Andy Palmer sagt i en intervju med Autocar.

Ersätter Mercedes V8

I nuläget använder Aston Martin en V8-motor från Mercedes-AMG och en större V12-motor, båda med dubbla turbo. Men nu visar märket upp en helt ny V6-motor på 3,0 liter som ska debutera i kommande mittmotorbilen Aston Martin Valhalla som ska börja byggas 2022. Motorn ska dock lanseras i fler modeller senare.

För en relativt liten uppstickare som Aston Martin är det ett enormt beslut att utveckla en egen motor och att delvis bryta banden med Mercedes som förutom motorer även bidrar med annan teknik, som infotainmentsystem.

Den nya V6-motorn ska kunna användas tillsammans med ett hybridsystem som Aston Martin utvecklar själva och den ska även ha stöd för laddhybridteknik. Den mest kraftfulla versionen av motorn med hybridteknik ska bli den starkaste drivlinan i Aston Martins modellprogram.

Motorn har utvecklats för höga varvtal och för att förbättra lågvarvsstyrkan används alltså eldrift som komplement. Motorn monteras direkt bakom föraren och långt ned i bilen för att sänka tyngdpunkten. Den får torrsumpssmörjning för att klara av bankörning och ska klara de nya utsläppskraven Euro 7.

Aston Martin beskriver motorutvecklingen som ”utmanande redan från början” men att det också funnits frihet att vara mer innovativa än på länge.

– Att investera i våra egna drivlinor är en stor sak för oss, men vårt team har antagit utmaningen. Den här drivlinan kommer bli viktig och de första signalerna om vad motorn klarar av är otroligt lovande, säger Andy Palmer.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.