Nästa artikel
Svenska bilköparna: Volvo mer innovativa än Tesla
Nyheter

Svenska bilköparna: Volvo mer innovativa än Tesla

Publicerad 26 november 2020
De flesta bilköpare vill hellre ha smarta säkerhetssystem än pekskärm och andra finesser.

Nya bilmodeller har betydligt högre tekniknivå än för bara några år sedan. Processorkraften har ökat rejält och det möjliggör en mängd nya finesser som ska göra körningen säkrare och bekvämare.

När svenska bilköpare får lista vilka tekniska innovationer de helst vill ha i sina bilar hamnar olika säkerhetssystem i topp, enligt en ny undersökning som Blocket genomfört bland svenska körkortsinnehavare.

Bilköparna prioriterar generellt sett parkeringssensorer, backkamera, autobroms och dödavinkelvarnare före tillval som lyxigare högtalarsystem eller navigation.

– Bakom ratten vill vi gärna ha det så bekvämt som möjligt och att fickparkera får många att bli obekväma. De parkeringssystem som finns i dag är oerhört praktiska och minimerar risken för sammanstötning säger Jenny Jonsson, affärsutvecklare på Blocket Fordon.

Yngre bilköpare vill ha pekskärm

När bilköparna får lista vilka märken som är mest innovativa hamnar Volvo i topp. 27 procent av deltagarna anser att Volvo är mest innovativa när det gäller ny teknik. Hack i häl kommer Tesla med 26 procent och därefter kommer Toyota med 16 procent.

I åldersgruppen 18–29 år var däremot Tesla det mest innovativa bilmärket. I den åldersgruppen värdesatte bilköparna även infotainmentsystem med pekskärm högre än autobroms.

Läs också: Ny rapport: Tesla mest innovativa – men VW flåsar i nacken

10 i topp: Finesserna som bilköparna helst vill ha

Parkeringssensorer (53%) 
Parkeringskamera (52%) 
Autobroms (46%)
Dödavinkelvarnare (44%) 
Adaptiva strålkastare (34%) 
Automatisk fickparkering (28%)
Körfältsassistans (24%) 
Bild/-pekskärm (20%) 
Självkörande bil (13%) 
Holografisk vindruta (11%)

10 i topp: Bilmärkena som köparna tycker är mest innovativa

Volvo (27%) 
Tesla (26%)
Toyota (16%) 
Volkswagen (15%) 
BMW (15%)
Audi (15%)
Mercedes (10%) 
Skoda (6%)
Porsche (5%) 
Hyundai (5%)

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2020-11-26 17:04
Carl Trefalt

Volvo är alltså bäst.

#2 • Uppdaterat: 2020-11-26 17:53
Hasse-e

Pekskärmar och touchkontroller är en styggelse. Man får inte prata i telefon men sitta och fumla och leka med en skärm är helt ok?!

#3 • Uppdaterat: 2020-11-26 18:09
Mikael Larsson

Det känns som en del Volvo-fantaster skulle behöva lite tid i en Tesla för att förstå tekniksprånget. :P Dock ska Volvo ha cred för att de ligger i framkant av den gamla fordonsindustrin, de har potentialen att ta en Samsung-roll till Teslas Apple/Iphone-roll.

#4 • Uppdaterat: 2020-11-26 19:04
Bilräven

Detta bevisar att svensken är lagom.. Dessutom att hen inte fattar teknik, utan bara vill ha hjälpmedel så de slipper tänka på vad de gör - kör bil.. (helst Volvo..)
Ibland undrar jag om de tillfrågade har körkort..

#5 • Uppdaterat: 2020-11-26 19:24
Desmoholic

@Roadkill mer teknik är inte alltid bättre. Men jag förstår Tesla. Rent ekonomiskt är det ju billigare att bara producera/köpa in en skärm och kasta in alla funktioner i. Speciellt produktionsmässigt mot att montera en massa knappar och reglage. Men så vidare ergonomiskt och trafiksäkert vet jag inte. Eller vad säger du om att ersätta ratten med en skärm istället? Allt annat är ju bara så analogt gammalmodigt ;)

Nej, skärm i alla ära, men man måste använda en viss teknik till det den är lämplig för. Bara för att allt kan skötas via en skärm så betyder det inte att det är optimalt.

#6 • Uppdaterat: 2020-11-26 21:12
Hundter

#Milkylainen. ”Color me surprised”? För mycket ”Milky” kanske? ;-))

#7 • Uppdaterat: 2020-11-26 21:55
Axa

Finns det något samband mellan de båda listorna? Tycker man att Volvo är innovativa för att de har parkeringssensorer?

#8 • Uppdaterat: 2020-11-26 22:44
Boxer

Efter att ha kört en lånad Volvo och min sambos Audi måste jag säga att Teslas menysystem är helt outstanding och brukarvänligt (möjligen med undantag för torkare...). Att försöka navigera i menyer i en kombination av rattknappar och centerpanelen i en Audi kräver i det närmaste fyraårig högskoleutbildning. Man finner ingenting utan att sitta med användarhandboken. I Teslan är allting uppbyggt som man känner från sin Mac (Windowsanvändare kanske har problem där. Men de har ju ändå alltid problem...). För den som ändå inte instämmer, gå in i användarhandboken till Volvo och se hur man ska göra för att byta torkarblad. Helt vansinnigt. I Teslan går man in i servicemenyn under byte av torkarblad. Klarar till och med jag!!!

#9 • Uppdaterat: 2020-11-26 23:57
J.L

Iblandundrar man om det är första april fler dagar om året. VolvoCars är mittimellan lite typ mellanmjölk avseende innovationer. Det andra aprilskämtet är att VolvoCars ska sälja utsläpssrätter tack vare sina låga utsläpp, man tar sig för pannan ett antal gånger och undrar vart vi är på väg egentligen. Det företaget som är det mest innovativa är Tesla, som traditionella bilindustrin dömde ut för inte så länge sedan men som har ett tekniskt försprång på ca 8 år.

#a • Uppdaterat: 2020-11-27 08:49
Desmoholic

@Boxer Att det helt plötsligt skulle behövas instruktioner för att byta torkarblad känns som ett steg bakåt. Jag har aldrig behövt några utan jag fäller upp armen och bara byter. Behövs det en instruktion är det för tillkrånglat...

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.