Nästa artikel
Lätt att laddhybriden blir en törstig ”fulhybrid”
Krönika

Lätt att laddhybriden blir en törstig ”fulhybrid”

Publicerad 10 november 2020
Den som inte laddar sin laddhybrid åker runt i en onödigt törstig och smutsig ickehybrid. Men BMW kan vara en smart lösning på spåret.

Detta är en krönika. Det innebär att innehållet är skribentens egen uppfattning.


Svenskarna har verkligen tagit laddhybriderna till sina hjärtan. Att kunna köra på el korta sträckor men fortfarande ha en bensin- eller dieselmotor som ”backup” verkar vara en vinnande kombination enligt många bilköpare.

Men det har sina nackdelar.

En laddhybrid är en kompromiss. Om det är en bra eller dålig kompromiss råder det delade meningar om. Förespråkarna älskar att kunna smyga runt ljudlöst i stan utan att behöva hyra en bil för semesterresan där det annars hade behövts flera laddstopp för en elbil.

Jag applåderar alla som tagit steget och blivit laddbilist, men jag vet också att människan i många fall är lat och letar efter den smidigaste lösningen, inte nödvändigtvis den billigaste.

Då kan laddningen få stryka på foten och det gör laddhybriden till en onödigt ineffektiv lösning. En vanlig förbränningsbil med en massa tung extrateknik som ändå inte används – med högre förbrukning som följd.

Jag kan ärligt säga att jag själv nog skulle bli en bättre elbilist än laddhybridbilist. Med en elbil måste jag ju ladda – inte med laddhybriden. När vardagspusslet ska gå ihop tror jag det är lockande för många att strunta i att koppla in laddsladden vid köpcentret eller mataffären och helt enkelt bara knattra vidare med förbränningsmotorn, särskilt när bensinpriset är så lågt som nu. Med dåligt miljösamvete, förstås.

Samtidigt vet jag att det finns en hel community av ansvarstagande laddhybridbilister som envetet försöker maximera laddningen och minimera förbrukningen. Imponerande – hatten av till alla er!

För att få med alla laddhybridägare på ”laddtåget” kanske det behövs mer incitament än bara bränslekostnaden, och där tror jag BMW är på rätt spår.

BMW har lanserat ett nytt poängsystem där föraren utmanas att tjäna poäng på att köra så mycket som möjligt på el – på samma sätt som telefonen kan gratulera alla som kört ett träningspass på 20 minuter tre gånger i veckan eller gått 8 000 steg om dagen med en liten hyllning och ett digitalt diplom som belöning.

Flest laddpoäng vinner!

Läs också: BMW:s knep – för att få hybridförarna att ladda

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2020-11-10 16:20
skånepågen

Är detta ett tidigt aprilskämt från BMW?

#2 • Uppdaterat: 2020-11-10 16:32
Styggavargen

Hahaha, roligt... men visst, det är positivt att man uppmuntrar ägarna. Men finns det någon undersökning som berättar hur många som inte laddar sina bilar? Är det 1%, 10% eller 50%?? Jag kommer nog köpa elbil... ladd-hybrid tror jag inte så mycket på, i längden ökad komplexitet och mer som kan gå sönder samt bilen blir tyngre vilket endast är en nackdel ur alla synvinklar.

#3 • Uppdaterat: 2020-11-10 17:09
Mikael Larsson

Laddar man den inte så blir den en Toyota... :P De kallar den visserligen för fullhybrid men fulhybrid passar bättre även för deras bilar.

Styggavargen: Till exempel Volvo har statistik för sina bilar där de ligger på lite drygt 40% av milen på el och höga 60% av tiden. Detta trots väldigt begränsad räckvidd på el. Ju äldre bilen blir desto högre andel på el lär den dock få när den hamnar hos pendlande privatpersoner och/eller kör mycket färre långväga mil än företagsbilarna.

#4 • Uppdaterat: 2020-11-10 17:22
Panopticon

Krav på daglig laddningsmöjlighet för att få skattelättnaden hade ju varit en lösning på problemet. Om man förlitar sig på shoppingcentra för att ladda så borde man inte köpa laddhybrid.

#5 • Uppdaterat: 2020-11-10 17:24
Simon no1

Roadkill, tyvärr blir den inte en Toyota då de har långt kvar innan de lyckats bygga en lika effektiv el-hybrid

#6 • Uppdaterat: 2020-11-10 17:50
Ben39

Lite överdrivet teoretiskt resonemang - en bra laddhybrid ska kunna gå kortare sträckor som hybridbil med tom batteri del som man laddar från nätet annars är den modellen inget att ha KIA s laddhybrider går som hybrider om det inte finns tillräckligt med laddad el- Det där med att köra runt med batteriet i en icke laddad laddhybrid är försumbart om man är lätt på gasen som MAN SKA VA om man åker elektrifierat.
Man sparar ca 2 dl/mil i genomsnitt att köra laddhybrid i jämförelse med en hybrid ( gäller KIA Niro och vad användare har uppgivit i medelförbrukning.) Med lite starkare fossil motor kanske skillnaden blir 3 dl milen
Det lönar sig inte på dessa basala grunder med en laddhybrid om man kör under 1500 mil/år
Laddhybrider är nåt som försvinner med tiden- helt onödigt Ner ekonomiskt att köra en hybrid som laddar själv och ta nästa steg till elbil om några år då infrastrukturen kring laddning blivit bättre och barnsjukdomar borta på elbilarna https://wp.me/p1IAXy-7U2

#7 • Uppdaterat: 2020-11-10 18:57
Mattse

Erik, skippa steget med en laddhybrid och bli en riktig elbilist på en gång. Har du svårt att få livspusslet att gå ihop idag så kommer du att spara massor av tid med elbilen genom att inte behöva åka iväg till en bensinmack för att tanka fossilbränsle. En ren elbil laddas i 97 % av fallen hemma vid bostaden och det tar minimal tid att plugga i och ur laddkontakten. Typ max 15 sekunder, vilket spar mycket tid i en tight vardag.

De flesta riktiga elbilister håller inte heller på och kladdar med laddning utanför affärer etc. I början gjorde många det för att prova på. Men det kostar mer tid än vad det är värt i kWh. De flesta laddar sina bilar till 80-90% SOC över natten vid bostaden och så räcker det en, två eller fler dagar, beroende på hur mycket de kör.

#8 • Uppdaterat: 2020-11-10 19:41
L. Mäkinen

Har inte alla bilar nån form av grönkörningsvisning idag?
Det är lustigt att läsa kommentarer om laddhybrider från folk som inte provat att leva med såna. Eldelarna slutar inte göra nytta för att batteriet är "tomt". Det är väldigt ofta vid normal körning som varvräknaren droppar till noll.

#9 • Uppdaterat: 2020-11-10 21:00
Panopticon

Mäkinen, det beror väl på vilken bil det är? Det finns ju ett antal bilar där dom har elmotorn på bakaxeln och bensinaren driver på framaxeln, då blir det ju 0 samarbete mellan dom två motorerna och det enda som elmotorn gör är att återvinna lite bromsenergi.

#a • Uppdaterat: 2020-11-10 21:10
L. Mäkinen

Panopticon,
Att motorerna inte sitter mekaniskt tillsammans ger antagligen sämre möjlighet att ströladda längs vägen, men vid medlut kan farthållare behöva bromsa hastigheten. Det är väl bara Mitsubishi som gjort på det viset?

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.