Nästa artikel
Porsches nyhet ger snabbare laddning – smidigare än i Tesla
Nyheter

Porsches nyhet ger snabbare laddning – smidigare än i Tesla

Publicerad 7 oktober 2020
Porsches elbilar ska kunna förutse vart föraren är på väg och värma upp batteriet – utan att snabbladdaren behöver knappas in i bilens GPS.

Batterierna i elbilar kan vara ganska känsliga för varmt och kallt väder. Därför har de ofta avancerade system för att hålla rätt temperatur i batteripaketet.

Ett uppvärmt batteri tar emot laddning betydligt snabbare än ett kallt, och därför har exempelvis Tesla ett system som kan värma upp batteriet i förväg innan föraren anländer till snabbladdaren. På så sätt går laddningen snabbare.

Porsche vill ta det hela ett steg längre. Hos Tesla måste föraren knappa in snabbladdaren som destination i navigationssystemet för att värmesystemet ska förstå att bilen snart ska laddas. Porsche vill istället ”gissa” sig till när föraren är på väg mot en laddare med hjälp av smarta algoritmer.

”Mjukvaran i bilen kommer förutse resan och kontrollera värmesystemet så att batteriet har optimal temperatur”, skriver Porsche i en artikel om tekniken.

Läs också: Här snabbladdas Porsches elbilar – av en långtradare

Systemet ska också vara effektivare på att hålla rätt temperatur i batteriet även om föraren inte ska ladda, utan bara köra bilen. Enklare system håller bara temperaturen i batteriet på en viss nivå och agerar ”reaktivt” – alltså i efterhand, om temperaturen blir för hög eller låg. Porsches system ska istället reagera proaktivt, alltså i förväg, vilket ska ge lägre elförbrukning och längre räckvidd.

”För att kunna se in i framtiden måste bilen förstås veta vart resan går. Men nästan ingen knappar in alla destinationer i navigationssystemet. Därför kan föraren tillåta bilen att lära sig de vanligaste resorna. De spåras sedan via GPS och bilen kan identifiera vanliga resrutter själv”, förklarar Porsche.

På så sätt ska bilen till exempel kunna förvärma batteriet innan föraren kör upp på motorvägen för att säkerställa kvick acceleration på påfartsrampen. I teorin räknar Porsche med att kunna sänka förbrukningen med mellan 10 och 30 procent.

Läs också: Porschechefen gör klart: Räckvidd på 40 mil är tillräckligt

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2020-10-07 16:48
Bilräven

Ha, ha - helt otroligt. Skulle Porsches system med att "gissa" var bilen ska ladda vara smartare än att bara klicka EN gång på Tesla skärmen? Ännu lite roligare blir det ju OM Porsche ägaren inte har tänkt att ladda - då värmer bilen batterierna helt i onödan (vilket säkert tar energi från batterierna - som hen kunde använt till körningen) - förutom om hen tänkt accelerera grymt på påfartsrampen.. (och hur många gånger gör förarna det?)..

#2 • Uppdaterat: 2020-10-07 17:16
Carl Trefalt

Men Tesla har det bästa elpriset.

#3 • Uppdaterat: 2020-10-07 22:42
Bilräven

... dessutom vet alla Tesla bilar var alla Superchargers samt alla destination chargers finns i hela världen (utan att man söker upp dem manuellt) - vet alla Porsche bilar var deras laddare finns?..

#4 • Uppdaterat: 2020-10-08 09:33
Bandvagn

Håller med Bilräven här. Tanken är väl god från Porsche men, nja.. Får dom till det bra så är det ju kanon.
Sen i Tesla knappar man ju bara in destinationen. Sen räknar ju bilen ut var jag behöver ladda på vägen och förkonditionerar batteriet tills jag är framme vid laddaren. Mkt smidigt.

Ola12; ja gällande vissa områden så har du helt rätt. Men det spelar mindre roll. Tesla säljer alla bilar dom producerar iaf. Tekniken, prestandan och säkerheten trumfar byggkvalitet för många.

#5 • Uppdaterat: 2020-10-09 00:03
Boxer

Jag har nu kört ett drygt år med min Tesla M3. Drygt 1500 mil så långt. Har laddat på Superchargers på långturer för 3 kr/mil, under 2 kr/mil hemma Allt fungerar som det ska. Byggkvaliteten är minst lika bra som mina tidigare bilar (har haft Subaru som erkänt har god kvalitet). Serviceintervaller existerar inte. Köregenskaperna är fantastiska. Prestanda är outstanding. Ska jag klaga så är bakåtsikten värdelös och jag saknar nog halvkombiluckan. Jag använder inte heller självkörandefunktionen även om den påstås vara "säker". Föredrar att köra själv och bilen är ju också som att köra en gocart. De flesta som klagar på bilen är nog de som inte ens har varit i närheten av en Tesla. Märkligt nog saknar jag inte min Subaru WRX längre...

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.