Nästa artikel
Polestarchefens ursäkt till ägarna: ”Mycket måste förbättras”
Nyheter

Polestarchefens ursäkt till ägarna: ”Mycket måste förbättras”

Publicerad 5 oktober 2020
Thomas Ingenlath erkänner brister i ett inlägg i flera Polestarforum.

Många Polestarägare har drabbats av ett allvarligt fel i nya elbilen Polestar 2. Den kan plötsligt tappa kraft och stanna under körning – och i helgen kom beskedet att 2 200 bilar ska återkallas.

600 av dem finns i Sverige. Tre av incidenterna ska ha inträffat på svenska vägar, men inga olyckor eller personskador ska ha rapporterats in i samband med felet, enligt Polestar. 

Ägarna kan använda en ”snabbfix” för att få igång bilen som går ut på att låsa den och sedan vänta tio minuter innan den låses upp.

Polestarchefen Thomas Ingenlath har skrivit ett inlägg i flera forum på nätet där han ber om ursäkt för felet – ett grepp som inte är vanligt i bilvärlden.

Han säger sig också ha fått många mejl och meddelanden från missnöjda ägare angående finesser som inte är färdigutvecklade, serviceverkstäder som inte alltid har svar åt ägarna och att Polestar inte informerar tillräckligt tydligt.

”Din kommunikationsupplevelse med Polestar kanske har varit långt ifrån bra. Mycket måste förbättras och vi jobbar på det”, skriver han.

Finesser saknas

Thomas Ingenlath påpekar att mjukvaruuppdateringar via nätet, digital nyckel och en uppdaterad mobilapp för att kunna styra vissa finesser på distans är under utveckling.

”Vi erkänner att vi inte varit tillräckligt transparenta kring förseningen. Jag ber uppriktigt om ursäkt”, skriver Thomas Ingenlath.

Han uppger också att han fått mycket positiv feedback kring bilen och att han vet att ägarna förväntar sig ett friktionsfritt ägande.

Angående återkallelsen skriver han att ägarna kontaktas via mejl och brev.

”Ägarna som omfattas informeras om problemet och lösningen, och får hjälp att boka en snabb servicetid. Din säkerhet är viktigast.”

Beröm från användare

Inlägget har fått mycket positiv feedback, bland annat i en svensk Facebookgrupp för Polestarägare.

”Grymt av dig att bemöta störningar som dessa direkt till bilägarna, Thomas! Det tror jag många av förarna uppskattar”, skriver en medlem.

”Vi älskar våra bilar, även om det varit en ’bumpy start’”, skriver en annan.

Läs också: Polestar återkallar tusentals elbilar efter allvarligt fel

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2020-10-05 14:07
LeifV

Öppenhet, ärlighet och transparens är inte direkt hästhandlarnas (bilföretagen) paradgren direkt, hellre mörka, fuska och gå bakom ryggen på kunderna...

Detta gäller naturligtvis även när man utlovar öppenhet och bättre kommunikation - som när t ex VW's vd utlovade detta i samband med Dieselgate, men det blev som förväntat tvärtom -en hästhandlare förnekar sig aldrig.

#2 • Uppdaterat: 2020-10-05 17:22
Henrik-Andersson

Här blir åtminstone jag tveksam, att göra en återkallning av en bil pga något som felat under montering eller felaktigheter hos underleverantör är en sak. Alla kan göra fel, där handlar det om att fixa till en felaktighet.

Här är det inte "bara" att bilen behöver en åtgärd, mycket av det andra i texten indikerar att man släppt bilen ofärdig...medvetet !

Det tar återkallningarna till en ny nivå. Visste kunderna som betalt 700+ kkr att många finesser inte var färdigutvecklade när de köpte bilen. Fick de info om detta och ändå valde att fullfölja får det väl anses okej. Visste de inte om det så förstår jag att de är besvikna.

Ingick nedanstående i försäljningsargumenten så har de släppt bilen för tidigt till kunderna.
#mjukvaruuppdateringar via nätet
#digital nyckel
#mobilapp för att kunna styra vissa finesser på distans (är under utveckling)."

#3 • Uppdaterat: 2020-10-05 17:48
Carl Trefalt

Barnsjukdomar.

#4 • Uppdaterat: 2020-10-05 18:14
J.L

Det är populärt att anklaga VAG för mörkande av felaktigheter, vilket de i vissa avseenden förtjänar. Dock har VAG varit ovanligt öppna, för att vara ett tyskt bolag, i rapporteringen kring mjukvaruproblemen hos ID3 där ett stort antal förare kört bilarna i syfte att debugga mjukvaran varje dag. Vilka resurser har lilla Polestar att göra samma sak ? Polestar har släppt ut på marknaden en inte uttestad mjukvara, snarare i en "betaversion" och låter kunderna testa. Ingen vidare taktik för ett helt nytt kinesiskt bilmärke som dessutom tar bra betalt. Mjukvaran är central i bilarna, mer än någonsin

#5 • Uppdaterat: 2020-10-06 09:02
Ben39

Problemet är att man ligger efter och kan eller vill inte uppgradera bilarna on line som Tesla gör

#6 • Uppdaterat: 2020-10-05 23:33
milkylainen

Henrik-Andersson: Säg mig någon elbil som inte släppts i princip ofärdig?
Tesla? Pfft. Ofärdigare bilar får man ju leta efter.
Tyska elbilar? Lol? Franska? Humor... Japanerna? gurgel...

Nejdu. Hela billandskapet ser ut som ett betatest. Så det här är inget som är unikt för Polestar.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.