Nästa artikel
Centerpartiet vill fokusera på vätgas: ”Kan spela en viktig roll”
Nyheter

Centerpartiet vill fokusera på vätgas: ”Kan spela en viktig roll”

Publicerad 5 oktober 2020
Mercedes har visat upp en lastbil med bränslecell som ska rulla på vägarna inom tre år.
Regeringen ska köra igång en särskild kommission för att ställa om till klimatsmarta transporter. Centern vill också titta närmare på vätgastekniken.

Regeringen har lovat att tillsätta en så kallad ”elektrifieringskommission”, som ska jobba med att snabba på omställningen till eldrivna transporter med lägre utsläpp.

Än så länge har dock kommissionen inte tillsatts, trots att den utlovades i förra årets budget, men enligt infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) är regeringen i ”slutfasen” av att förbereda arbetet. Det uppger han för Sveriges Radio.

Exakt vad kommissionen ska titta närmare på är inte officiellt men det kan till exempel handla om elvägar och snabbladdare för lastbilstrafik.

Centerpartiet vill dock även fokusera på vätgasteknik.

– Ren batterielektrifiering är svårare på tunga och riktigt långa transporter. Det är de som är svårast att ställa om i dag. Här ser vi att vätgasen kan spela en väldigt viktig roll, då är det synd att tappa bort den, säger Rickard Nordin, klimatpolitisk talesperson för Centerpartiet, till Ekot.

Han påpekar också att EU satsar hårt på olika vätgasprojekt och att det kan finnas bidragspengar att söka för olika pilotprojekt.

Vätgastekniken är kontroversiell och brukar väcka mycket diskussioner. Att tanka ett bränslecellsfordon med vätgas ger visserligen lägre utsläpp än att köra på fossila bränslen, och räckvidden påverkas heller inte nämnvärt i kallt klimat. Ur avgasröret kommer enbart vattenånga och det behövs inte lika stora och tunga batterier som i ett batterieldrivet fordon.

Men å andra sidan är tekniken mer ineffektiv än att ladda ett fordon med el direkt och än så länge finns få tankställen för vätgas i många länder.

Läs också: Mercedes vätgaslastbil klarar 100 mil på en tank

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2020-10-06 15:35
samul

Bara för att komplettera Carls inlägg (inlägget är såklart helt korrekt, men ganska precis halva problemet med vätgas är energiåtgången för framställningen): Elektrolys av vatten har 70% verkningsgrad, kompression + lagring + transport ca 75% allt som allt. När vätgasen väl är i bilen har bränslecellen en verkningsgrad på 60% som bäst. Alla förluster inräknade går ungefär 25% av använd energi till att faktiskt driva lastbilen framåt. Men som sagt, det är inget problem i sammanhanget eftersom långtradarna är relativt få.

#9 • Uppdaterat: 2020-10-06 17:16
EnannanRobban

Ja, vätgas kommer till rätta i tunga transporter, inom sjöfart och som energilager.
Med en kraftig utbyggnad av solenergi kopplat till batterier för kortsiktig utjämning och vätgas som långsiktig kapacitet så blir det ett väl fungerande system i komplement till vind och vattenkraft.

#a • Uppdaterat: 2020-10-06 22:27
PREVIA

I USA räknar man med att förnyelsebart producerad vätgas kan kosta bara 1,40 $ per kg 2030 .
Långtradare som drivs med vätgas är ungefär dubbelt så energieffektiva som dieseldriven långtradare.
Vätgas kan även framställas av termiskt förgasad biomassa. Via bakterier eller Mikrober. Reformering av biogas. Pumpa ner syre i nerlagda oljefält och frigöra vätgas medan kolet blir kvar i marken. Gödsel som råvara som Toyota använder i Kalifornien. Via etanol som Nissan får sin vätgas ifrån i Brasilien.