Nästa artikel
Kinesiska DFSK lanserar tre nya suvar i Sverige
Nyheter

Kinesiska DFSK lanserar tre nya suvar i Sverige

Publicerad 28 september 2020
DFSK Fengon 5
En kinesisk jättekoncern börjar snart sälja bilar i Sverige. En av de nya modellerna har eldrift och två går att tanka med biogas.

Flera kinesiska biltillverkare är på väg mot Europa. Vi har till exempel skrivit om exempelvis MG som numera ägs av en kinesisk jättekoncern och ska börja sälja två suv-modeller i Sverige – en elbil och en laddhybrid.

Nu kommer beskedet att även bilmärket DFSK, som grundades 2003, ska börja säljas i Sverige. De första leveranserna ska ske redan i år.

DFSK ska tas in till Sverige via en generalagent baserad i Växjö och det är också där märkets första svenska showroom hamnar, även om största delen av försäljningen ska ske på nätet.

I första skedet är det tre olika DFSK-modeller som ska säljas i Sverige, samtliga suvar varav en är sjusitsig.

Tre suv-modeller

Först ut är DFSK Fengon 5, en coupésuv som lanserades i Kina för två år sedan och har en 1,5-liters bensinmotor som även kan köras på biogas. Därmed får köparna en bonus på 10 000 kronor vid köpet, samt betydligt lägre fordonsskatt än om bilen enbart varit bensindriven.

DFSK Fengon 580 är en mer praktisk, sjusitsig suv som får samma gasdrivlina som Fengon 5. Båda modellerna blir framhjulsdrivna.

Den tredje modellen är en eldriven suv-modell med batteripaket på 53 kWh och räckvidd på 30 mil enligt WLTP-körcykeln. Ytterligare två elbilar ska lanseras under det kommande året.

Samtliga bilar har metalliclack, vinterhjul och dragkrok som standard, men dragkrok finns dock inte på elbilen och det är oklart vilken säkerhetsutrustning som blir standard på svenska bilar. På företagets svenska sida verkar bilarna sakna flera aktiva säkerhetssystem som exempelvis autobroms.

Läs också: Klassiska märket ska börja sälja ny laddhybridsuv

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2020-09-28 08:46
saabnisse

Dongfeng har ju försökt tidigare att etablera sig i Europa utan att ha lyckats så bra, krocksäkerheten har ju varit jämförbar med mopedbilar.
Men Dongfeng är ju väldigt stort som koncern och med just Sokon som tillverkare kanske man bättre motsvarar våra krav, vi får väl se när de genomgått en krocktest.
Tekniskt kan de säkert hålla godkänd standard.

Många kinesiska tillverkare är på väg hit men det kommer nog ändå att dröja innan de utgör ett allvarligt hot mot redan etablerade märken.
Men eftersom de flesta (alla?) är statsstyrda kan man ju enkelt priskonkurrera under en tid för att skaffa sig marknadsandelar.

#2 • Uppdaterat: 2020-09-28 10:42
Pi

Det har framgått i tråden om Elbilar på forumet att det företag som skall importera dessa bilar kanske borde synas lite mera i sömmarna - rätt eller fel vet jag tyvärr inte. Kanske ett tips till redaktionen. Det ställs helt enkelt rätt stora krav på företag som ger sig in i bilbranschen - bl a måste ju en service-organisation byggas upp. Speciellt om man startar utan historik inom denna bransch. Risken är att den hype som elbilar upplever just nu drar till sig lycksökare snarare än seriösa och långsiktigt satsande företag.

#3 • Uppdaterat: 2020-09-28 16:52
Carl Trefalt

Få se vad de kinesiska bilar går för.

#4 • Uppdaterat: 2020-09-28 22:55
Sabud2

En anstormning av nya `billiga´ bilar av tidigare okända och oprövade märken. Bara att beställa på nätet ;)
Gissar att Konsumentverket - ARN behöver mer resurser ganska omgående.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.