Nästa artikel
BMW:s nya elbilssatsning: ”Det är vi som sätter standarden”
Nyheter

BMW:s nya elbilssatsning: ”Det är vi som sätter standarden”

Publicerad 22 september 2020
BMW:s försäljning ska till två tredjedelar bestå av elbilar och hybrider om tio år. Utvecklingschefen erkänner att Tesla är en ”seriös konkurrent”.

Sedan några månader har BMW en ny utvecklingschef i form av Frank Weber. Han ersätter Klaus Fröhlich som går i pension och som bland annat gjort sig känd för ett uttalande om att BMW ska hålla liv i förbränningsmotorerna i åtminstone 30 år till.

Men Frank Weber vill istället fokusera mycket mer på elbilar och laddhybrider. Flera nya modeller ska lanseras de kommande åren. Om tre år ska 25 elektrifierade modeller – alltså både hybrider och elbilar – finnas i modellprogrammet, och om fem år ska en var fjärde bil som BMW säljer vara elektrifierad. 2030 ska två tredjedelar av alla nya BMW-bilar vara elektrifierade.

– För mig finns det inget premium utan hållbarhet. Det är den riktningen jag vill driva vårt företag, säger Frank Weber i en intervju med Frankfurter Allgemeine Zeitung.

Han berättar också att nya modellen iNext ska visa vart märket är på väg med eldrift och modern mjukvara, och han känner inte alls igen sig i kritiken om att BMW ligger efter konkurrenterna när det gäller digital utveckling.

– Tekniken i den modellen kommer sedan gradvis byggas in i alla modeller. Det är vi som driver hela branschen framåt och sätter standarden.

Tesla en ”seriös” konkurrent

När det gäller självkörande bilar har Tesla väckt mycket uppmärksamhet med Autopilot-systemet eftersom det kan aktiveras även på vägar det inte är tänkt för.

– Vi har ett motto och det är att säkerheten kommer först, säger Frank Weber, och gör klart att allmän väg inte är någon teststräcka för BMW. Men han erkänner också att Tesla är en utmanare som BMW tar ”väldigt seriöst”.

– Elon Musk driver på e-mobilitet med otrolig energi.

Läs också: BMW ska hålla liv i bensinmotorerna – i 30 år

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2020-09-22 09:40
Jarl Karlsson

Undra om Tesla ser BMW som en konkurrent? Förmodligen inte.

#2 • Uppdaterat: 2020-09-22 09:45
gmogmo

"Det är vi som driver hela branschen framåt och sätter standarden."

Hahahaha!

För 20 år sedan kanske, när iDrive var nytt och fräscht.....
Synd att samma iDrive med samma gamla trötta CD-spelare sitter i deras nya bilar.

#3 • Uppdaterat: 2020-09-22 11:35
1

Självinsikt noll

#4 • Uppdaterat: 2020-09-22 12:54
N-iklas

Opels elbilschef som utvecklade Volt tekniken.
"inget premium utan hållbarhet"
"säkerheten kommer först", klassiska Opelmålsättningar.

"För 20 år sedan kanske, när iDrive var nytt och fräscht...."
...tja... hm, nu var det så att man knyckte det rakt av från Opel Signum 1997, det var därför det fungerade så illa i början, man begrep sig inte på tekniken eftersom man inte hittat på det själva.

#5 • Uppdaterat: 2020-09-22 16:36
Carl Trefalt

Elektrifierade bilar måste kosta som fossildrivna bilar.

#6 • Uppdaterat: 2020-09-22 22:13
N-iklas

Eftersom det i allra högsta grad har med ämnet att göra är det fullt korrekt.
Det går ju inte att censurera verkligheten endast därför att vissa inte gillar verkligheten.
"N-iklas: Du måste ge upp det här med att allt kommer från Opel."
Men nu är faktiskt iDrive från Opel och det är bara att acceptera, hur illamående vissa än blir av detta faktum.

#7 • Uppdaterat: 2020-09-22 22:30
Axa

Intressant. Antar att Opel även uppfann hjulet...

#8 • Uppdaterat: 2020-09-23 05:49
N-iklas

(http://www.carstyling.ru/en/car/1997_opel_signum/images/38511/

"The (iDrive) project started in 1998, six years ago," recalls Joe DiNucci, senior vice president of Immersion Corp. Immersion designed haptics profiles—programmable touch feedback—for the system."

Det är inget komplicerat eller svårt med detta, det är en lång utveckling av denna teknik som började, ja egentligen 1975 med Opels första prototyp till färddator och sedan Tech 1 1981 https://tr.motor1.com/photos/646393/1981-opel-tech-1/#3723816/1981-opel-tech-1/full-size/ sedan hösten 1982 I Senator där färddator dessutom består av en stående meny, även det något som känns igen från i dag, https://spct2000.files.wordpress.com/2015/02/1984-opel-senator-dashboard.jpg därefter Omega, och därefter i Signum, detta är en lång utveckling som pågått under mer än 17 år, det ramlade inte ner från skyn över en natt.)

#9 • Uppdaterat: 2020-09-22 12:31
milkylainen

BMW är så himla trötta. Tråkiga bilar som inte ens uppfyller definitionen av sport de själva satte som världsstandard förut.
Ja, såvida man inte betalar en miljon för något som är större än en M2:a förstås... och då får den ändå spö av en elbil.
Tråkig gammal mjukvara. Sketen attityd, som alltid.
Inte direkt imponerad av någon av stor-Tyskarna just nu faktiskt.

Bäst i sammanhanget är ju VW-Group och deras undersåtar.
De verkar ju inse hur himla mycket de ligger efter och jobbar febrilt.
BMW känns ju gammal innan man ens funderat på att titta på dem.

"Ska du ha en elhybrid 3-serie sedan? 500k tack. Ska du ha ratt också?"
Tro fan att folk väljer annat...

#a • Uppdaterat: 2020-09-22 13:04
milkylainen

N-iklas: Du måste ge upp det här med att allt kommer från Opel.
Kan du kommentera en enda artikel utan referenser till Opel och deras påstådda grandeur?

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.